Permalänk
Medlem

Funderingar ang. vattenkylning

Hej Swec!

Som titeln antyder har jag några funderingar ang. att gå över till vattenkylning för mitt system (specs och nuvarande kylning i signatur).

Till en början är jag endast intresserad av att kyla min processor och jag har då plockat ihop följande system:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6940386/vattenkylning

De frågor jag skulle uppskatta svar på är:

Jag är främst ute efter bättre kylförmåga jämfört med min nuvarande kylare (NH-D14), tror ni jag kommer uppnå det? Någon kvalificerad gissning på hur stor förbättring jag kan räkna med?

Jag valde medvetet en något större radiator än vad jag kunde läsa mig till att jag behöver, med tanken att jag skulle kunna sänka ljudnivån jämfört med mitt nuvarande chassi + luftkylare. Är detta något jag kan räkna med? Är det möjligt att sänka ljudnivån om jag väljer andra komponenter, eller kommer vattenkylning het enkelt låta mer?

Övriga åsikter/synpunkter?

Bytte radiator
Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Jag TROR att ljudnivån inte kommer att sänkas om du inte också kyler GPU med vatten. Om inte det är en möjlighet skulle jag personligt hellre satsa på en bra luftkylt CPU-block med minst 140mm fläktar, ju större fläktar, desto lägre varv kan du köra, och något tystare blir det. I ditt fall skulle GPU-fläktarna ändock troligtvis överrösta resten av fläktarna.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Jag TROR att ljudnivån inte kommer att sänkas om du inte också kyler GPU med vatten. Om inte det är en möjlighet skulle jag personligt hellre satsa på en bra luftkylt CPU-block med minst 140mm fläktar, ju större fläktar, desto lägre varv kan du köra, och något tystare blir det. I ditt fall skulle GPU-fläktarna ändock troligtvis överrösta resten av fläktarna.

Okej, tack för feedback!

Helt ärligt är ljudnivå inte den högsta prioriteten, men visst vore det en trevlig bonus Att ansluta grafikkortet till loopen är inte något jag har tänkt göra till en början, men det är möjligt att jag kan tänka mig det i framtiden (särskilt om/när jag köper ett till grafikkort för SLI).

Tror du jag kommer kunna sänka temperaturen nämnvärt jämfört med min nuvarande kylare?

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Desk Master

Nu är det några månader sen jag jobbade på en 750d. Men rymms en XTX i toppen av den där?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Nu är det några månader sen jag jobbade på en 750d. Men rymms en XTX i toppen av den där?

Tack för att du påpekade detta! Jag googlade runt lite, och det verkar inte som att det gör det utan problem... Efter ännu lite mer sökande verkar det som Alphacool NexXxoS XT45 är ett bra val.

Jag har uppdaterat kundvagnen med den nya radiatorn

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Desk Master

skullle varit surt om du fick delarna men inte fick den att rymmas,

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Sen ennu en sådan lite grej. Kan vara idé att skaffa lite 45 och 90 graders fittings så blir det lättare att dra loopen. Det går visserligen utan men blir snyggare med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Sen ennu en sådan lite grej. Kan vara idé att skaffa lite 45 och 90 graders fittings så blir det lättare att dra loopen. Det går visserligen utan men blir snyggare med.

Jag ska tänka på det, tack för tipset!

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i