Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Byta 1440 mot 144Hz.

Hej

Har en Samsung S27A850D just nu. Men när jag sitter framför den bara kortare stunder får jag ont i ögonen och kan bli lite illamående.

Så nu hade jag tänkt testa 144Hz och det står mellan

BENQ XL2411Z eller XL2420Z. Är det någon större skillnad mellan dom?

Lite slarvigt skrivet, men står på jobb och måste bestämma mig till ikväll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2013

Är det Hz eller textstorleken som gör att du får ont i ögonen?
Är det att du får vara nära skärmen med ögonen som gör att du får lite ont i ögonen så kan man ju hålla inne Ctrl och scrolla lite i webbläsaren om du vill ha allt lite större.

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Pussmunnen:

Hej

Har en Samsung S27A850D just nu. Men när jag sitter framför den bara kortare stunder får jag ont i ögonen och kan bli lite illamående.

Jag har XL2420Z och rekommenderar den, tycker den är ett bättre val än 11Z.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2007

Asus Swift pg278q har ju 1440p och 144hz om du inte vill kompromissa. Dock kommer den att kosta 7490 kr.
Den har även G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Pussmunnen:

Hej

Låter lite som en bieffekt av brytningsfel. Kanske skulle köra ett syntest hos en optiker innan du börjar byta ut skärmar?

Mvh. Vargfan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Kör du f.lux på skärmen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av jlarss:

Asus Swift pg278q har ju 1440p och 144hz om du inte vill kompromissa. Dock kommer den att kosta 7490 kr.
Den har även G-Sync

Har tittat på den lite. Men kör Amd för tillfället och är på en budget när jag ska resa iväg på semestern.

Skrivet av WolfOfVengeance:

Låter lite som en bieffekt av brytningsfel. Kanske skulle köra ett syntest hos en optiker innan du börjar byta ut skärmar?

Mvh. Vargfan

Det är som den skulle flimra lite från bakgrunden. Gjorde syntest för ca 6 månader också. Kan känna nästan samma obehag när jag kör PS4 30fps men inte alls lika mycket. Kan ju va direkt beroende på avståndet förstås.

Skrivet av erik4boss:

Kör du f.lux på skärmen?

Antagligen inte eftersom jag inte vet vad det är

Skrivet av maxxxmaxmaxx:

Är det Hz eller textstorleken som gör att du får ont i ögonen?
Är det att du får vara nära skärmen med ögonen som gör att du får lite ont i ögonen så kan man ju hålla inne Ctrl och scrolla lite i webbläsaren om du vill ha allt lite större.

Har scrollat fram å tillbaka, ändrat i alla inställningar jag hittat osv. Problemen uppstår vid vanlig surf och spelande. Kanske lite mindre vid spelande.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2010

När jag var ute efter 1440p så testade jag både Asus samt Samsungs skärmar. Jag känner som dig och efter ett par byten så kände jag att det var dags att testa 144Hz, jag ångrar det inte en sekund och kommer verkligen inte gå tillbaka till 1440p på ett tag.

Mina ögon verkligen avgudar 144Hz. Har en 60Hz jämte och det är ganska drygt när man jämför.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå/Västerbotten
Registrerad
Aug 2010

Bytte från 60hz till XL2720T 120hz. Kan sitta i timmar utan ansträngda ögon. Mer än 2 timmar med 60hz var inte skönt.

GPU EVGA GTX 780 Ti SLI Moderkort ASUS RAMPAGE IV BLACK EDITION CPU 4930K 4.6Ghz
Minne Dominator 16GB 2133 CL9 Nätagg Corsair AX 1200i Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm XL2720T120Hz Hårddisk 2st Samsung SSD PRO 256GB Kylning 1800x500KC3 husradiator, EK Blocks
Överklockningstråden
. http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254074-officiel...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Varför inte en Catleap? 1440p och 120Hz, 27" för 3200kr på ebay.

i7 3770k@5.8GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@24000MHz/CL10, 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 540 Kompressor 760WHP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Demonoidz:

Varför inte en Catleap? 1440p och 120Hz, 27" för 3200kr på ebay.

Tittade på dom förut. Det är inte helt ointressant. Men får ett bra pris för min Samsung just nu och Catleapen blir lite för dyr och långsam att få hem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alfta/Skara
Registrerad
Apr 2009

Typsnittet kanske är för litet?
Har du haft en period där du ofta sitter vid datorn?

Tveksamt om högre Hz kommer hjälpa direkt enligt mig. En TN skärm fungerar inte på samma sett som en CRT, varav flimmer inte minskar med högre Hz.
Bör säga att en bi-effekt utav dessa hög Hz TN skärmar är att den kommer vara blekare och ljusare i färgerna, något som är knappast bättre för dina ögon.

Föreslår att du stundtals börjar använda polaroidglasögon vid datorskärmen för att låta ögonen vila.

Quake, världens bästa e-sport!

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Högre uppdateringsfrekvens på en platt skärm ger inte mindre flimmer. Det är en effekt som gäller bildrörskärmar och har överlevt som en faktoid för platta skärmar. Den enda avhängda effekten av att gå från 60 till 120 Hz är bättre flyt i gränssnitt och givetvis spel.

Sitter man och får ont i huvud/ögon efter en kort stund är det något annat. Synfel, dålig ergonomi, störande reflexer, för högt ställd ljusstyrka, felinställd bild och halvdoldisen: flimmer som kommer från pulsbreddmodulerad belysning.

Visserligen kan det förstås bli bättre av att byta till en skärm som kör 120 Hz. Men då beror förändring i upplevelse på att man byter skärm och kanske får en produkt som bättre passar dig som användare. Inte att man ändrar uppdateringsfrekvens.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Anton_Cimex:

Typsnittet kanske är för litet?
Har du haft en period där du ofta sitter vid datorn?

Tveksamt om högre Hz kommer hjälpa direkt enligt mig. En TN skärm fungerar inte på samma sett som en CRT, varav flimmer inte minskar med högre Hz.
Bör säga att en bi-effekt utav dessa hög Hz TN skärmar är att den kommer vara blekare och ljusare i färgerna, något som är knappast bättre för dina ögon.

Föreslår att du stundtals börjar använda polaroidglasögon vid datorskärmen för att låta ögonen vila.

Skrivet av Laxpudding:

Högre uppdateringsfrekvens på en platt skärm ger inte mindre flimmer. Det är en effekt som gäller bildrörskärmar och har överlevt som en faktoid för platta skärmar. Den enda avhängda effekten av att gå från 60 till 120 Hz är bättre flyt i gränssnitt och givetvis spel.

Sitter man och får ont i huvud/ögon efter en kort stund är det något annat. Synfel, dålig ergonomi, störande reflexer, för högt ställd ljusstyrka, felinställd bild och halvdoldisen: flimmer som kommer från pulsbreddmodulerad belysning.

Visserligen kan det förstås bli bättre av att byta till en skärm som kör 120 Hz. Men då beror förändring i upplevelse på att man byter skärm och kanske får en produkt som bättre passar dig som användare. Inte att man ändrar uppdateringsfrekvens.

Använde en Asus 1080p Ips 60Hz före jag köpte den här och före det en billig 24" Tn panel. Hade aldrig dom här bekymren med någon av dom. Så det kan mycket väl vara att jag och skärmen inte passar ihop. Sen tycker jag verkligen inte om hur fadd färgen är på Tn. Så beslutsångesten är stor. Har för mig jag löste att BENQ:s hade någorlunda ok färg iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2011

Jag kör qnix (3st) och kan rekommdera en sån
Tar fem dagar att få hem och kostar 2500-2800med moms inräknad.
Inprincip alla klarar 100hz + men inte helt ovanligt att de kan köra upp till 120hz. Värt att tänka på är att den endast har dvi duallink och finns en viss risk med nån enstaka död pixel eller blb. På mina tre skärmar fanns totalt en död pixel, två st 115hz och en 100hz(kanske går högre, nytt grafikkort sen test.

NZXT H440 White | i7 3770K | MSI MPower Z77 | Corsair Low profile 8GB | Crossfire 290 Tri-x w backplates<3 | Corsair HX1000 | Corsair GT SSD 120GB | Seagate 1TB 7200RPM | Eyefinity Qnix | Qpad MK-50 | Logtech G35 | Qpad 5k'
Hörnan med ovanstående:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Tack för många och bra svar. Ska testa runt lite med alla idéer jag fått. Även kolla om jag får låna någon polares skärm.

Någon fråga högre upp ifall det händer under längre sittningar. Men det kan va så lite som efter ett par minuter bara.