Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2013

Höga temps med 3770k

Tjenare

La nyligen vantarna på en 3770k som jag oc'ade till 4.2 men hjälp av asus smarta program. Tyvärr är det så att det ligger på 40-50 grader i idle, trots att jag har en h80i där båda fläktarna körs på 1000rpm. När jag installerade kylaren använde jag mig av small pea metoden och använde någon noctua pasta.

I load går den upp i cirkus 80 grader.

Är det någon som haft liknande temps, eller är det något som inte är som det ska för mig?

All hjälp uppskattas!

Mvh Andreas

| Intel i7 3770k | Asus Maximus V Formula | Corsair Vengeance 2x4GB 1600Mhz DDR3 | Corsair SSD Force GS Series 128GB | Seagate Barracuda 2TB HDD | Gigabyte Windforce 780 ti | Corsair CX600 | Fractal Design Define R4 | Corsair H80i |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Använd inte "asus smarta program" rakt av, så blir det svalare.

Inga förvånande temperaturer du har när du använder autoöverklockning samt sommarvärme.
Största boven brukar vara den onödigt höga vcore som autoöverklock ger,

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av ggustavsson:

Använd inte "asus smarta program" rakt av, så blir det svalare.

Inga förvånande temperaturer du har när du använder autoöverklockning samt sommarvärme.
Största boven brukar vara den onödigt höga vcore som autoöverklock ger,

Okej, tack för svaret. Men hur gör jag för att gå tillbaka till stock clocken? Då jag är något av en nybörjare skulle det sitta fint med lite tips

| Intel i7 3770k | Asus Maximus V Formula | Corsair Vengeance 2x4GB 1600Mhz DDR3 | Corsair SSD Force GS Series 128GB | Seagate Barracuda 2TB HDD | Gigabyte Windforce 780 ti | Corsair CX600 | Fractal Design Define R4 | Corsair H80i |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Pumpkill:

Okej, tack för svaret. Men hur gör jag för att gå tillbaka till stock clocken? Då jag är något av en nybörjare skulle det sitta fint med lite tips

Kolla på någon guide här på SweC och lär dig från grunden, jag gjorde det och det var riktigt kul och utvecklande Ändra tillbaka till stock clock borde du kunna göra i BIOS.

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650