Permalänk
Medlem

RAM degrade utan ökad volt?

Hej

Kör mina 1600 MHz RAM i 1800 MHz med stock volt (1.5v)

Undrar om det kan degrade'a? Har ju inte rört någon RAM voltages, endast gått från 1600 MHz (stock)> 1800 MHz.

Förhöjd klockfrekvenser kan väl inte försämra livstiden, om voltages är densamma?

Lite nojig fråga jag vet. Kanske inte finns någon "forskning" (riktigt svar), på min fråga, men om det kan degrada/försämra/slita, klockar jag ner dem till stock igen pga 200 MHz snabbare RAM ger mig typ ingenting ändå (gamar bara).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vixo90:

Hej

Kör mina 1600 MHz RAM i 1800 MHz med stock volt spänning (1.5v)

Undrar om det kan degrade'a? Har ju inte rört någon RAM voltages, endast gått från 1600 MHz (stock)> 1800 MHz.

Förhöjd klockfrekvenser kan väl inte försämra livstiden, om voltages är densamma?

Lite nojig fråga jag vet. Kanske inte finns någon "forskning" (riktigt svar), på min fråga, men om det kan degrada/försämra/slita, klockar jag ner dem till stock igen pga 200 MHz snabbare RAM ger mig typ ingenting ändå (gamar bara).

Nä. Ska inte vara någon större fara med slitage så länge du inte ändrat spänning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast

Minnen degraderas alltid. Även med rekommenderade inställningar. Frågan är bara hur fort det går.
Som ni själv skriver, finns det ingen forskning i detta.
Temperaturen påverkar mer än vad spänningen och frekvensen påverkar livslängden.
Men det går hand i hand: Höjer man endera, så ökar också temperaturen.

Själv tror jag att man kan överklocka och övervolta en hel del, och fortfarande få ut en duktig livslängd. Bara man håller minnena väl kylda. I de flesta fallen är det mer troligt att hårdvaran hinner bli väl inaktuell långt innan degraderingen hunnit ifatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tackar för era svar!

Fortsätter köra dem i 1800 MHz då.

Är nöjd att jag kunde köra dem i 1800 MHz utan pilla på några andra voltages. Det är stabilt också, kört massa tester och använt datorn felfritt i 1.½ mån utan problem.

Provade 2000 MHz med 1.65v men datorn bootar inte. Även 1866 MHz går endast stabilt med 1.65v och då kör jag dem hellre på stock (1.5v) 1600> 1800 MHz istället.