Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Angående Copyswede

Copy/paste från min kommentar till en nyhetsartikel på Sweclockers, ifall den blir borttagen:

"Det kan inte bara vara jag som tycker att det är så jävla SJUKT att ett privatföretag får lagen på sin sida att begära avgifter för laglig verksamhet till "upphovsrättsinnehavare". Som om det inte vore sjukt nog i sig finns det två saker som gör det ännu sjukare: ett, pengarna går som sagt till upphovsrättsinnehavare, men de visar inte specifikt vem det går till, och i vilken mängd. Det hänger ihop med den andra punkten. COPYSWEDE ÄR UPPGJORT AV UPPHOVSRÄTTSINNEHAVARE!

I andra ord är organisationen uppgjord av precis vad de påstår att de ger pengar till. De tar våra pengar för att betala sig själva. De blir miljonärer utan att ens kunna visa siffror som kan styrka deras anklagelser om att deras produkter säljer sämre. Det är som en jävla kartell som skivbolag och liknande begär medlemskap i för att sen få en del av kakan. Om någon försöker sätta stopp för det är det oss som de bussar polisen på. Hallå politiker? Jag luktar muta.

Hur kan vi låta det här fortsätta pågå? Hur kan politikerna ge de här ormarna en laglig rätt att kräva pengar från konsumenter utan att ens behöva redovisa i detalj vart VÅRA pengar går? Jag fattar bara inte. Jag fattar inte."

Seriöst, vart vänder man sig till för att sätta stopp för det här? Vem är det som ställer krav på Copyswede? Det känns som att om det finns ett PRIVATFÖRETAG som av någon bisarr anledning kan utkräva pengar från konsumenter i hela landet, borde det åtminstone finnas någon annan organisation som hårdgranskar dem och kan visa till sista öre vart våra pengar tar vägen.

Varför är det så att om vi vill sätta stopp för det här skandalösa beteendet, det här fullständiga stjälandet, måste vi skriva långa brev till politiker och snällt be dem att ta upp det här? Det känns som att det måste ligga i politikerns privata intresse för att de ens ska överväga det här.

När maffian kräver pengar från småföretag för "beskydd" är det högst olagligt, men samtidigt kan dessa nissarna på Copyswede håva in miljoner på miljoner av VÅRA pengar varje år, och ha både polis, rättsväsende, och politiker bakom sig. Hur kan det vara så? Kan någon förklara hur eller varför detta tillåts fortsätta? Finns det något som helst (REALISTISKT OCH TYDLIGT) skäl till att tillåta det här fortsätta?

Privatkopiering är inte olagligt!
Copyswede kan inte bevisa att någon eller något specifikt förlorar pengar på att jag köper en hårddisk eller ett USB-minne!
Summorna de kräver (som i sig inte borde finnas) är absurt höga!
Deras redovisning av pengarnas distribution är bristfällig!
Copyswede är uppbyggt av precis det som de skapades för att återbetala! Det ligger alltså i deras privata intresse att fortsätta driva Copyswede!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Håller med till fullo.

Motiveringen bakom kassettersättningen när den kom var ju att kompensera för de inkomster som upphovsmän förlorade när det var tillåtet att privatkopiera, och det kan man ju ha åsikter om men det var inte en helt orimlig lösning då. Dock kan jag tycka att ersättningen bara borde varit tillfällig tills dess att upphovsmännen hade haft tid att anpassa sina priser för att kompensera för eventuell privatkopiering. Det är så samhället och marknaden fungerar för alla andra produkter liksom så varför inte för denna. Man kan inte privatkopiera något utan att ha laglig tillgång till det (annars är det piratkopiering) vilket innebär att upphovsrättsinnehavarna enkelt borde kunna sätta sina priser så att kassettersättningen blir överflödig.

Copyswede motiverar sitt beslut att börja ta avgifter från annat än kassetter och skivor med att deras intäkter minskade och de drar slutsatsen att det beror på att privatkopieringen flyttat till andra medier, men den slutsatsen har de inga belägg för. Privatkopieringen har minskat för att allt mer av mediekonsumtionen har flyttat till streamingtjänster som inte går att privatkopiera för normalkonsumenten. Det är också därför som försäljningen av skivor och filmer minskat: Varför köpa något när man redan har det tillgängligt direkt via Spotify, Netflix, Play-tjänster eller liknande. Bolagens intäkter tyder också på detta, de kommer allt mer ifrån streaming och allt mindre ifrån försäljning.

Jag tror att lösningen är att skapa debatt för normalkonsumenten vet nog inte att de betalar eller hur mycket de betalar i ersättning till upphovsmän för att de exempelvis vill ha ett USB-minne eller minneskort. Ett enkelt sätt att få fram detta vore att privatkopieringsavgiften redovisades separat på kvittot som skatten gör idag. Hade man fått se att säg 160:- av de 400 man betalade för sin externa disk går till copyswede och i förlängningen till diverse artister och filmmakare man inte har något intresse av att stöda så hade nog många fler börjat protestera.

Många hyfsat insatta i debatten kommer med förslag om någon media-ersättning som dras via skattesedeln, men det finns ingen anledning att ha det. Gör man musik, film eller liknande så är man medveten om att folk har rätt att kopiera ens alster för privat bruk, lagen har medgett det ganska länge. Och då måste man ta höjd för detta i sina priser. Betyder det att färre köper ens produkter så tough shit liksom, går det inte runt så är inte dina produkter livskraftiga nog att klara sig på marknaden och då kanske du borde satsa på en annan karriär. Det betyder inte att du har rätt att kräva in avgifter från hela befolkningen.