Permalänk
Medlem

Blanda olika minnen?

Hej!

Jag har följande komponenter i min dator:

Moderkort: Asus P6TD Deluxe
Processor: Intel Core i7-930
Minne: 6 GB Corsair Dominator GT i7 (1866 MHz, CL7)

På senare tid har jag vid bildbehandling fått minnesbrist och därför tänkte jag sätta i mer minne. Först tänkte jag gå på följande då det tycks vara samma som jag redan har men med något sämre timings:

http://cdon.se/hemelektronik/corsair/corsair-dominator-gt-i7-...

Sedan tänkte jag att jag lika gärna kan slå till på större stickor. Då verkar detta vara samma som jag redan har, dock något snabbare men åter med sämre timings:

http://www.dustinhome.se/product/5010543795/corsair-12gb-ddr3...

Sedan hittade jag dessa, som inte är av samma modell men ändå matchar mina gamla minnen ganska bra:

http://www.dustinhome.se/product/5010587568/corsair-12gb-ddr3...

Frågan är om alla dessa minnen kommer att fungera med de jag redan har, trots att de inte är precis likadana? Tyvärr återfinns varken dessa minnen eller de minnen jag redan har i moderkortets kompatibilitetslista. Jag är medveten om att minnena kommer köra efter det sämsta minnets specifikationer.

Jag har inte kört med sex stickor tidigare, försvårar det för överklockning (kör processorn i 4 GHz) eller finns det risk för andra stabilitetsproblem? Ett alternativ kan ju vara att nöja mig med att köpa 12 GB och ta ut mina gamla minnen, men det vore synd att lägga 6 GB fungerande minne på hyllan!

MVH
Andreas

Permalänk

Det kan nog vara väldigt svårt att hitta exakt dom du har, det finns flera olika versioner av stickor med samma timings, beroende på vilken revision det är så sitter det olika kretsar på dom.

Jag skulle ta dom första för 700kr, dom kommer funka med dina nuvarande minnen men du får troligtvis köra slappare timings än vad du gör nu.

Mera minne påverkar överklockningen av cpu, men eftersom du kör 1866Mhz så bör det inte vara nåt större problem. Det är värre om man kör dom snabbaste minnena som stöds med tighta timings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det kan nog vara väldigt svårt att hitta exakt dom du har, det finns flera olika versioner av stickor med samma timings, beroende på vilken revision det är så sitter det olika kretsar på dom.

Jag skulle ta dom första för 700kr, dom kommer funka med dina nuvarande minnen men du får troligtvis köra slappare timings än vad du gör nu.

Mera minne påverkar överklockningen av cpu, men eftersom du kör 1866Mhz så bör det inte vara nåt större problem. Det är värre om man kör dom snabbaste minnena som stöds med tighta timings.

Tack för din hjälp! Jag är ledsen att jag inte svarar förrän nu.

Finns det någon särskild anledning att gå på det mindre paketet (6 GB) istället för det större (12 GB)? Är det större chans att de minnena fungerar med de jag redan har, eller finns det någon nackdel med att blanda olika storlek på stickorna?

Jag förstår att det kan påverka överklockningen och att jag kommer behöva öka minnenas timing, det var därför jag var inne på minnen som är specificerade för 2000 MHz för att ha lite marginal.

MVH
Andreas