Permalänk

liten monitor

Jag har lite tankar och idéer om att bygga in en dator i min bil, egentligen mest som en rolig grej.

Det blir förmodligen en NUC som ska installeras, men till detta behöver jag ha en liten men funktionell monitor. Jag har dessvärre skitdålig koll på små monitorer, så goda tips mottages gärna.

Det jag letar efter är en skärm på 7" eller mindre. 10" kanske går, men jag kan tänka mig att det blir tight redan vid 7". Det behöver inte vara något upplösningsmonster, bara den klarar minimiupplösningen för Windows 7/8 är jag nöjd.

Budgeten är inte spikad, men jag vill nog inte lägga mer än 2000 på en monitor och då ska den vara Riktigt bra för ändamålet.

(Har kikat lite på Dustins utbud och de har några modeller i denna storleksklass, men de som finns inom angivet prisspann lämnar lite att önska och vill man ha bättre grejer sticker priset iväg snabbt)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget tips angående skärm. Men du har inte funderat på typ en Nexus 7? Verkar vara en rätt populär platta att stoppa i bilar

Fast det är klart, hittar man bara en bra skärm kan det nog bli riktigt bra med NUC:en också

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

De flesta som byggt liknande har fått sina ifrån ebay vad jag vet. Billiga 7"-are ifrån kina eller liknande.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik0719:

Jag har lite tankar och idéer om att bygga in en dator i min bil, egentligen mest som en rolig grej.

Det blir förmodligen en NUC som ska installeras, men till detta behöver jag ha en liten men funktionell monitor. Jag har dessvärre skitdålig koll på små monitorer, så goda tips mottages gärna.

Det jag letar efter är en skärm på 7" eller mindre. 10" kanske går, men jag kan tänka mig att det blir tight redan vid 7". Det behöver inte vara något upplösningsmonster, bara den klarar minimiupplösningen för Windows 7/8 är jag nöjd.

Budgeten är inte spikad, men jag vill nog inte lägga mer än 2000 på en monitor och då ska den vara Riktigt bra för ändamålet.

(Har kikat lite på Dustins utbud och de har några modeller i denna storleksklass, men de som finns inom angivet prisspann lämnar lite att önska och vill man ha bättre grejer sticker priset iväg snabbt)

Skickades från m.sweclockers.com

Leta efter ljud bild för bil, http://www.brc.se/ljud-bild-i-bilen/skarmar/

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha datorn till? Skulle det inte vara lättare med en tablet? Min Toshiba encore borde kunna göra allt du önskar med en USB hub och kostar bara 2000 för hela datorn. Är alltså desktop Windows 8.1 på den, så alla vanliga program funkar.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Det är så märkligt att det går att köpa surfplattor med modern SoC, IPS-panel och batteri för en tusenlapp eller så men i helvete att man kan köpa en en motsvarande monitorplatta med endast HDMI in, utan hela Android-paketet. NÅN borde väl kunnat ta motsvarande plattformen för en Nexus 7 etc och gjort en batteridriven monitor? Eller lansera en Android-platta med HDMI-IN som unik funktion.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Det är så märkligt att det går att köpa surfplattor med modern SoC, IPS-panel och batteri för en tusenlapp eller så men i helvete att man kan köpa en en motsvarande monitorplatta med endast HDMI in, utan hela Android-paketet. NÅN borde väl kunnat ta motsvarande plattformen för en Nexus 7 etc och gjort en batteridriven monitor? Eller lansera en Android-platta med HDMI-IN som unik funktion.

Jo precis. Det skulle ju sälja som smör till alla som filmar på pro amatör nivå. Bara koppla in din systemkamera till plattan och vips så har du en, om än lågupplöst, IPS-monitor.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Jo precis. Det skulle ju sälja som smör till alla som filmar på pro amatör nivå. Bara koppla in din systemkamera till plattan och vips så har du en, om än lågupplöst, IPS-monitor.

Exakt, och de flesta liknande och mycket dyrare monitorer är ju ändå lågupplösta, sällan ens 720P. Något företag skulle kunna bli rikt om de bara vågade ta risken.

(och det är precis varför jag vill ha en...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av Tullen:

Vad ska du ha datorn till? Skulle det inte vara lättare med en tablet? Min Toshiba encore borde kunna göra allt du önskar med en USB hub och kostar bara 2000 för hela datorn. Är alltså desktop Windows 8.1 på den, så alla vanliga program funkar.

Sitter med mobilen och det verkar omständigt att citera fler än en i taget.

Tack för tipsen! Jag har funnit en skärm som verkar hyfsad på papperet och prismässigt.

Anledningen till att jag vill ha en NUC är att det är så enkelt att bygga ut systemet med fler funktioner. Jag bedömer att det totala utbudet av tillgängliga hårdvarualternativ för ändamålet är mycket större än andra plattformar. Jag har tänkt börja enkelt med lite mediafunktioner och fordonsdata i realtid, men har tankar kring backkamera, riktig GPS och värmekamera bland annat. Jag är inte säker på att det skulle vara så enkelt med en surfplatta för det och en tablet har förmodligen något högre krav på kylningen kan jag anta? Sen blir projektet genast roligare när man får tänka lite. Att bara smälla in en platta vore lite trist tycker jag

Det hade förstås varit himla smidigt att bara kunna riva slakta en surfplatta och sno skärmen. Det finns ju helt klart kompetenta paneler till många plattor, dessutom med Bra touch och betraktningsvinklar , som helt klart vore värda de extra kronorna det skulle kosta. Dessvärre känner jag att det vore att ta alldeles för mycket vatten över huvudet att göra något sånt, men det borde väl vara tekniskt möjligt?

Jag förstod att marknaden för dessa typer av monitorer är väldigt begränsad, men det känns som att utvecklingen av den här typen av produkter har stått och stampat länge. 800*600/468 verkar vara någon form av standard och digitala anslutningar verkar vara rätt sällsynt, särskilt om man därtill vill ha touchfunktion också. Konstigt egentligen, då man skulle kunna använda förra eller ännu tidigare generationer surfplattors bildskärmar.

Skickades från m.sweclockers.com