Tråden för misslyckade uppdateringar av bios

Permalänk
Medlem

Tråden för misslyckade uppdateringar av bios

Hej,

Tänkte att vi skulle ha en tråd för misslyckade biosuppdateringar. Jag börjar..

Förra helgen satt jag och felsökte min lillebrorsdator. Han har sedan länge klagat på att datorn är ostabil - fryser till (non responding dyker upp i högra hörnet). Speciellt i windows när han surfar och ser film & streams. Men aldrig när han spelar. Otroligt märkligt. För två år sedan sa jag att grafikkortet var boven och han bytte ett Nvidia 260 till Radeon 5870. Det blev ingen skillnad.

Innehåll:
Asus P6T SE (X58)
i7 920
3 x 2GB (är någon tripple ddr3 variant)
Intel 80 GB SSD

Åter till nu tid. Jag satt i helgen och tittade runt och insåg att biosen på moderkortet var rev 0603 och att senaste var 0908. Alltså hade det hänt ett par saker, och bland annat var "stability fixes" en punkt. Jag beslutade mig då att uppdatera moderkortets bios. Eftersom jag är människa och sådeles lat valde jag att köra Asus bios uppdatering i Windows.. Verktyget körde igenom följande punkter:

  1. Erase... Success

  2. Write... Success

  3. Verification... Failed

Nu hade jag valet att trycka "abort" eller "try again". Jag provade "try again", och då fallerade den ännu tidigare. Nu borde jag ha tagit en rökpaus och funderat, men eftersom jag inte röker, valde jag att starta om datorn. Inser ganska snabbt att den inte postar.. Gör några tappra försök med att cleara CMOS, men den är stendöd.

Webhallen har öppet och jag funderar på att köpa ett nytt moderkort/cpu/minne paket åt han. Men han klarar ju sig rätt bra på en i7 idag ändå. Googlar lite snabbt och hittar en tysk som ska ha 13.2€ för ett nytt chip (P6T-SE-ASUS-0908.ROM), med senaste firmwaren. Och nu en vecka senare har chippet kommit och installerats i en dator som nu fungerar igen!

Permalänk
Medlem

Råkade ut för samma fel för ett år sedan med ett gammalt moderkort (ASUS P5K), med en enormt uppretad Gurk som kontaktade ASUS via nätet, via telefon och facebook.

Intentionen var att köpa in ett Quadcore Extreme (prisfall från 999USD till ett par hundralappar på Ebay) och få prestanda motsvarande en halvny I5:a. Laddade hem verktyg från Asus hemsida, uppgraderade BIOS och fick precis samma fel som dig. Efter lite googlande hittar jag en tråd på ASUS egna forum där man varnar för specifikt det verktyget som jag hade kört med, så jvla typiskt.

Hur som helst börjar nu karusellen, jag skickar ett ärende till ASUS på deras hemsida där jag undrar hur jag kan få ett nytt BIOS-chip (ville helst FÅ ett här nu ska erkännas). och får ett drygt svar att det är EOL, att ASUS inte har saker (något) i lager och att jag borde uppgradera till en ny dator. Jag skickar ett par mail fram och tillbaks där jag bevisar att ASUS dels har reservdelar i sverige, i europa (asusparts.eu) och USA, men nej... det hade inget med ASUS att göra inte enligt den här killen jag pratar med och det vore absurt att ha gamla saker i lager.

Här tar jag och börjar ringa runt lite och då går det annorlunda till. ASUS sverige förklarar att dom inte har moderkortssupport utan hänvisar till ASUS tyskland, jag ringer dit och får förklarat att jag ska vända mig till ASUS england, och efter lite pillande hamnar jag hos en telefonist på Irland som hänvisade mig vidare till ASUS US där jag till slut hamnar hos en kvinna som jag nästan blev lite förälskad i för hon var så enormt trevlig och rar över telefon.
Hon förklarade tålmodigt att jag inte fick köpa över telefon utan var tvungen att handla via webben. Men hur som helst, på strax under två minuter fick jag partnummer, garantiregler och vart jag vänder mig för teknisk hjälp för installationen. (Helt otroligt serviceminded) samt guidade mig på deras hemsida till vart man köpte det här chippet.
http://us.estore.asus.com/index.php?l=product_detail&p=3855 - kostnaden var ca 15 dollarsch

Själva monteringen var odramatisk, en liten markering på chippet och under chippet visade åt vilket håll det skulle sitta åt och en glad och fin dator hoppade igång igen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T