Permalänk
Medlem

Vilken temperatur är den rätta?

Tjena.
Precis fått färdigt mitt costum loop vattenkyning.
i7 4790K, Sabertooth z97 m.m. 140x280x60 radiator, Noctua 140 PWM fläktar...(Bygg tråd kommer i forumet.)
Väntar fortfarande på vattenblocket till GPU, men orkade inte vänta, så jag har tjuvstartat lite.

Riggen är klar (Minus vatten kyld GPU).
Pillat lite i bios. Men kör otrimmat tills vidare. Testade i 4,7GHz, fungerade fint. Fast jag stress testade inte...

Nu till mitt dilemma.
Med mammabrädan följer en del kul program, bla. "Termal Radar 2"
Sedan innan har jag Coretemp...

Medans ASUS (Termal Radar 2) visar 52 grader så visar Coretemp ca 62 grader???
Vilken skall man lita på?
Jag kör Prime95, nu medans jag skriver... ASUS visar 60c och CT visar 72/75/74/67.??

Annars är det trevligt med en helt tyst dator...
Skall uppdatera några fläktar så alla blir PWM. Moderkortet stänger av PWM fläktarna helt ibland när de inte behövs, plus att PWM fläktarna klarar att snurra mycket långsammare än de som styrs med volt..

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag antar att ASUS-programmet visar socket-temp medans CT visar självklart coretemp. Låter troligt då socket-temp på min i7 930 är ~10°C kallare än tempen på CPU-kärnorna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja så måste det vara

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |