Permalänk

60hz på 144hz skärm laggit ?

Hej har en 144hz skärm som jag nyligen införskaffat och tänkte jämföra med 60hz så jag satte om skärmen till 60hz sedan satte jag fps_max på 61 i cs_go, kan inte minnas att det hackade så mycket på 60 fps i jämförelse med 144

Man undrar ju om det inte är nått lurendrejeri ? Eller är det verkligen sån skillnad på 60 och 144hz ?

Extra fråga, spelar det någon roll om jag kopplar dvi-d kabeln i övre eller undre porten i grafikkortet ? Båda portarna ska vara dual-link dock med olika bokstäver i slutet :S

Permalänk
Medlem

Om du ställer in din skärm på 60hz så får du 60hz och inget annat. Det är ingen skillnad på 60hz på den skärmen och en annan 60hz skärm.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Det är så du upplever 60hz efter att ha vant dig vid 144hz Kan kanske vara något annat men när jag glömt ställa in 115hz på min skärm laggar det pung känns det som.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Om du ställer in din skärm på 60hz så får du 60hz och inget annat. Det är ingen skillnad på 60hz på den skärmen och en annan 60hz skärm.

Klart det är skillnad mellan olika skärmar, vissa har mer eftersläpningar än andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Klart det är skillnad mellan olika skärmar, vissa har mer eftersläpningar än andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersläpning och framerate är två olika saker..

Två olika 60Hz skärmar har exakt samma framerate.

Sen om det är mer inputlag är en annan sak, det skulle ändå ge samma frames, bara några ms senare.

Tacka vet jag CRT, låg inputlag, hög framerate

Körde igång en gammal 486a häromdagen för att lira Pinball fantasies, kollade för skoj skull refreshraten på CRT skärmen, 70Hz, med en dator äldre än de flesta medlemmarna på forumet

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Eftersläpning och framerate är två olika saker..

Två olika 60Hz skärmar har exakt samma framerate.

Sen om det är mer inputlag är en annan sak, det skulle ändå ge samma frames, bara några ms senare.

Tacka vet jag CRT, låg inputlag, hög framerate

Körde igång en gammal 486a häromdagen för att lira Pinball fantasies, kollade för skoj skull refreshraten på CRT skärmen, 70Hz, med en dator äldre än de flesta medlemmarna på forumet

Fast nu skrev du ju att det inte är någon skillnad på den skärmen i 60hz och någon annan skärm i 60hz. Men det finns ju en hel del skillnader, man ska inte stirra sig blind på enbart antalet hz. Min skärm som körs i 60hz har betydligt mindre skuggningar och eftersläpningar än vad många 120hz-skärmar har. Om din skärm kan rita upp 120 fps saknar ju betydelse om den inte hänger med vid snabba rörelser utan att uppvisa rörelseoskärpa.

Dessutom har alla 120hz-skärmar och uppåt ganska kass bild, Eizo har en med hyfsad bild resten är rena skräpet för mig. Koreaskärmarna har inte heller en bra bild, den är duglig för spel inte mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Fast nu skrev du ju att det inte är någon skillnad på den skärmen i 60hz och någon annan skärm i 60hz. Men det finns ju en hel del skillnader, man ska inte stirra sig blind på enbart antalet hz. Min skärm som körs i 60hz har betydligt mindre skuggningar och eftersläpningar än vad många 120hz-skärmar har. Om din skärm kan rita upp 120 fps saknar ju betydelse om den inte hänger med vid snabba rörelser utan att uppvisa rörelseoskärpa.

Dessutom har alla 120hz-skärmar och uppåt ganska kass bild, Eizo har en med hyfsad bild resten är rena skräpet för mig. Koreaskärmarna har inte heller en bra bild, den är duglig för spel inte mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Men skuggning och rörelseoskärpa har ingenting med framerate att göra och kan inte heller få bilden att lagga eller hacka.
En skärm som inte har eftersläp men som istället visar ett bildspel ger knappast bättre bildupplevelse om frameraten är viktig i den applikation man kör.

CRT-skärmar kan ha både hög framerate och bra bild, tyvärr lider plattskärmarna av div tekniska begränsningar fortfarande.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.