XSPC 5.25 Res/Pump är rena skiten även fel mått på GPU Block. Köp av dessa produkter medför högt blodtryck och onödigt arbete.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

XSPC 5.25 Res/Pump är rena skiten även fel mått på GPU Block. Köp av dessa produkter medför högt blodtryck och onödigt arbete.

Jag har haft ett rent helvete med detta kit.

Ångrar verkligen att jag köpte 5.25 Pump/Reservoir lösningen. Har försökt få ut alla luftbubblor i 2 dagar nu. Har plockat isär skiten och är inne på min andra loop nu med lite modifkationer jämfört med tidigare. Jag får inte ner temperaturerna överhuvdtaget. Både GPU och CPU blir sjukt varma och jag känner ingen värme som går runt i systemet overhuvudtaget. Jag har monterat om GPU blocket (rengjort lagt på ny thermal paste å skruvat ihop skiten igen) jag har monterat om CPU blocket. Har läst att många vart tvungna att montera om CPU blocken för att få det å funka. På min gamla Corsair H100i så skruvar du på skiten så funkar det direkt fattar inte vad som ska vara så jädrans svårt här.

Har läst att det tar ca 24 timmar å få ut all luft och att det löser sig självt om man låter systemet stå på. Det är skitsnack på högsta nivå. Kanske med en radiator men inte med 2. Har haft den andra radiatorn i liggande läge och nu i stående för jag trodde det skulle bli lättare.

Vet inte vad jag gör för fel men kan inte få den här loopen att funka. Jag är väldigt tekniskt lagd och har byggt många datorer men det här tar priset. Den här datorn åker snart ut genom rutan.

Vattnet åker runt i systemet men ändå plckar det inte upp någon värme på vägen. Luftbubblorna följer med runt å runt å runt och ca 10% går ut ur systemet varje gång. Skitpumpen sitter i 5.25 bay för jag vill inte ha för långa slangar och man får skruva på locket skaka skiten och sen ställa burken upp skruva av locket och få ut bubblorna sen skruva på locket sätta på pumpen å skaka skiten å se dm bubblor man inte fick tag på åka igenom skiten igen och runt å runt går det. Alla mina komponenter va nya när jag började med denna skiten allt ser 4 år gammalt nu.

Jag är rasande som in i helvete och vet inte vad jag gör för fel. Jag har sett varenda youtube clip som går å se jag har läst varenda artikel som finns å hitta på Google angående custom loop bygge. Jag måste ha dragit en riktig nitlott för jag vet folk som inte ens är hälften så praktiskt lagda som mig som mig som fått den här skiten å funka på första försöket.

Är det någon som har stött på samma problem så VV å ge mig några tips innan den här datorskiten åker ut genom rutan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Jag har kört pumpen på alla möjliga nivåer. På lägsta nivå orkar den inte dra med alla luftbubblor måste vara minst nivå 2/5 och då finns det en risk att skiten följer med runt.

Nu kommer säkert någon skriva: MIN LOOP FUNKA KANON PÅ FÖRSTA FÖRSÖKET. XSPC ÄR BÄST.

Så med andra ord är jag nog helt hjärndöd.

Hade gärna slängt upp lite bilder så ni kan se att min första loop blev riktigt bra men funkade inte för fem öre. Vill helst slänga upp allt när det är färdig å fungerande eller så blir det en länk tilll ett Youtube clip när jag slänger ut en Dator med helt nya högpresterande komponenter genom rutan.

Jag ar en stark pump jag har sett andra loopar där folk har betydligt mycket längre slangdragningar än vad jag har. Det är ingen flaskhals någonstans m a o jag har gått igenom det mesta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jun 2008

Jag antar att du gjort så att du i början kör korta sekvenser på några minuter och sedan ändrar läge på dator lådan och sedan kör igen?
Och att du är helt säker på att vattnet verkligen cirkulerar i loopen. Det skulle vara bra om du kunde lägga upp lite bilder på loopen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av MarkSix:

Jag antar att du gjort så att du i början kör korta sekvenser på några minuter och sedan ändrar läge på dator lådan och sedan kör igen?
Och att du är helt säker på att vattnet verkligen cirkulerar i loopen. Det skulle vara bra om du kunde lägga upp lite bilder på loopen.

Har faktiskt inte haft en aning om hur man får bort luftbubblor på bästa sätt. För en stund sen tror jag att jag kom på hur man ska göra. Jag fyller resorvoir fullt. Sätter på locket. Lägger lådan ner så du har moderkoret riktat uppåt dvs mot taket vilket tar all luft/bubblor från den övre radiatorn till den främre. Lägger sen lådan med baken nedåt så att fronten av chassit är riktat mot taket. I det läget hör jag hur det sörplar i GPU blocket och släpper därifran. Nu stänger jag av pumpen och ställer lådan upp och släpper ut all luft som eventuellt blivit fångad och fyller på till max och skruvar på locket. Nu till den sista biten. Jag lägger lådan på bordet så moderkortet är riktat nedåt mot golvet dvs. I det läget åker all luft från främre radiator in i pump/radiator och i detta läge får jag vara försiktig med hastighet på pump för då åker mycket av luften med runt igen. Efter det ställer jag den upp igen och tar ut all fångad luft. Hållt på så ett tag nu och det verkar som jag börjar bli kvitt all luft.

Nu hoppas jag bara detta är problemet till mina temps annars gnuggar jag av mig håret på huvudet.

Många somnlösa nätter nu och detta har tagit alldeles för lång tid redan eftersom jag beställt lite mer adaptrar som jag inte visste att jag behövde när jag beställde första gången.

Ett kit är inte tillräckligt. Man ska helst ha överflöd av anslutningar/adaptrar. 45graders / 90graders osv

Förlåt för min frustration. Borde skrivit några rader här inne för några dagar sedan. Det va kul i början men nu har det tagit för lång tid. Jag vill få tillbaka mitt vanliga slappa liv igen så jag kan njuta av min semester :/

Återkommer med bilder om detta inte hjälper för då har jag inte en susning om vad som är fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Det som gjort mig väldigt fundersam är att jag läst många som skriver att vattnet i pumpen försvinner och att dom får fylla på med jämna mellanrum och nu med facit i hand så är det för att dom inte fått ut alla luftbubblor. Dom har fyllt på och väntat på att det ska försvinna av sig självt. Om det nu är relaterat till temps på CPU+GPU så borde dom ju märkt att dom inte har någon kylning för fem öre. Så frågan är om man fortfarande kan få bra temps med luft i systemet!? För jag verkar inte få det. Det verkar som jag måste få ut varenda lilla mikroskopiska bubbla ur mitt system för å få ett fungerande flöde. Men vi får se.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
halmstad
Registrerad
Sep 2011

Nog enklare och bara låta systemet stå på i dom där 24 timmarna och ha pluggen till reservoar bayen uppskruvad en aning så det får " pysa medans den pumpar runt istället för att stänga av pumpen och sen pysa ut med trycket som blivit.

Chassie:CaseLabs M5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
halmstad
Registrerad
Sep 2011

Kan ta flera dagar beroende på hur saker är monterade i lådan.

Chassie:CaseLabs M5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av TonyB4ngZ:

Det som gjort mig väldigt fundersam är att jag läst många som skriver att vattnet i pumpen försvinner och att dom får fylla på med jämna mellanrum och nu med facit i hand så är det för att dom inte fått ut alla luftbubblor. Dom har fyllt på och väntat på att det ska försvinna av sig självt. Om det nu är relaterat till temps på CPU+GPU så borde dom ju märkt att dom inte har någon kylning för fem öre. Så frågan är om man fortfarande kan få bra temps med luft i systemet!? För jag verkar inte få det. Det verkar som jag måste få ut varenda lilla mikroskopiska bubbla ur mitt system för å få ett fungerande flöde. Men vi får se.

Nu är jag ingen expert på vattenkylning, men det känns som att vi borde försöka lokalisera huvudproblemet här.

Du säger att du vet att vattnet rör på sig, men inte blir varmt och inte kyler för fem öre. Då måste ju alltså felet vara i kontakten mellan vattnet och GPU/CPU?

Jag skulle försöka montera om skiten på gpu/cpu och dubbelkolla att allting passar och inte råkar vara för en annan modell w/e.

Vet t.ex att de finns flera olika sorters 290x-boards om jag inte minns fel?

Moderkaka från Asus | metallbit med massa pinnar och 6 kärnor | 32 i minnet | två lövblåsare ala 290x | ljudkort | forsmark 3 | stor låda av aluminium | mera lövblåsare | tunna små kassetter med OS å spel | stor å bred bildvisare | 10 fönster i operativ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2004

Tony: http://www.overclock.net/t/1502877/xspc-d5-dual-bay-reservoir...

Där verkar det finnas någon som har en lösning på ditt problem, kolla det.

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010

Jag hade kört på en sådan istället för en 5.25 bay/res

Eller en separat res och pump blir så mycket enklare då.

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2004

Gunner357: Absolut, jag med! Jag har den du länkade ovan och det var inga problem alls med att fylla systemet eller få bort bubblorna. 5.25 bay/res verkar vara helvetet på jorden

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av SweCarl:

Gunner357: Absolut, jag med! Jag har den du länkade ovan och det var inga problem alls med att fylla systemet eller få bort bubblorna. 5.25 bay/res verkar vara helvetet på jorden

Precis tar ca 1 timme och lite vickande av chassit fram å tillbaka så är det mesta av bubblor borta. Sen kör jag loopen nån timme till så är det klart.

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Gunner357:

Precis tar ca 1 timme och lite vickande av chassit fram å tillbaka så är det mesta av bubblor borta. Sen kör jag loopen nån timme till så är det klart.

Varför skulle det vara enklare med en reservoar av cylinder typ? Jag kör med 5.25 reservoaren från XSPC och hade inga som helst problem med att få bort bubblorna. Som du säger så försvinner bubblorna efter ca en timme, det enda som behövs är att man vickar lite på chassiet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av MarkSix:

Varför skulle det vara engklare med en reservoar av cylinder typ? Jag kör med 5.25 reservoaren från XSPC och hade inga som helst problem med att få bort bubblorna. Som du säger så försvinner bubblorna efter ca en timme, det enda som behövs är att man vickar lite på chassiet.

Det var så jag upplevde det när jag hade en 5.25 bay/res mer bök o pul innan det blev bra.

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av MarkSix:

Varför skulle det vara enklare med en reservoar av cylinder typ? Jag kör med 5.25 reservoaren från XSPC och hade inga som helst problem med att få bort bubblorna. Som du säger så försvinner bubblorna efter ca en timme, det enda som behövs är att man vickar lite på chassiet.

Skrivet av Gunner357:

Det var så jag upplevde det när jag hade en 5.25 bay/res mer bök o pul innan det blev bra.

Tjena killar sorry att jag inte hunnit återvända till tråden har haft fullt upp med detta bygge.

Spenderat stor del av min semester (ca 3veckor) med att bleed och byggt om loopen 2 gånger. Kan ju säga att man blivit lite av en expert nu. Nästa loop kommer ju garanterat gå ca 1000 gånger smidigare.

Hade en lång diskussion med Anders på Coolerkit också som har byggt en hel del loops i sina dagar.

MarkSix jag måste bara börja med att säga att 5.25 reservoaren är ett helvete den absolut sämsta lösningen jag har sett. Ganska logiskt att det är lättare med en löstagbar res/pump å det är liksom inte en smaksak det är ett faktum. Ett bra exempel jag kan ge är när du tiltar burken till höger så åker alla bubblor in i res å sen ut innan du ens hinner blinka. Med facit i handen så hade jag aldrig tagit 5.25 reservoaren. En annan sak som är dåligt är att den fyller upp hela 5.25 slotten (bytte från FD Define R4 till Corsair Obsidian 750D endast för att jag behövde 1/3 slot plats till min fan controller och då fick jag även plocka ut min DVD spelare så nu när jag ska formatera burken så får jag öppna sidan å koppla in den med sata kabeln installera och koppla ur den och sen på med sidan. Finns massa andra nackdelar vara några jag tänker ta upp så andra som inte har en aning och bara tänker på den estetiska biten kanske kan tänka om och ta en annan lättare lösning.

5.25 Bay Pump/Res Nackdelar:

- Tar upp massa plats i 5.25 vilket innebär att man kan behöva offra fan controller alternativt BluRay/DVD spelare. Jag har Win 8.1 på skiva. Om någon kan förklara för mig hur jag får över den på ett USB minne så har min DVD spelare ingen betydelse.

- Rent helvete att bleeda systemet speciellt om du har 2 radiatorer. Med tanke på att jag inte hade en aning om detta när jag drog alla slangar osv så har jag min top radiators outlet närmast fönstersidan. Min frontmonterade radiator har sin outlet närmast högra sidan dvs den slutna sidan. Detta innebär att jag får tilta burken till höger för å få ut bubblor från översta radiatorn. Efter det får jag tilta burken till vänster för att få ut bubblor från min frontmonterade radiator. När du tiltar burken åt vänster så gör du det fullständigt omöjligt för luftbubblorna att fångas upp i radiatorn. Get me? Nästa gång så kommer jag montera radiatorernas outlet portar så att bubblorna frigörs när du tiltar burken åt höger vilket gör att vattennivån ligger på det sättet i res att man hjälper till så att dom hamnar i översta vänstra hörnet där dom blir låsta även när du ställer ner burken. Du kan inte ens tilta burken på lägsta pumphastighet utan att det låter som en jävla sodastreamer i hela systemet och vips så har du precis skapat ca 1.000 000 000 nya mikrobubblor för så stark e D5 vario pumpen. Åker en stor bubbla in i inlet så bryts den bubblan ner till miljardtals mikrobubblor och rätt ut i loopen igen och dom här mikrobubblorna fastnar överallt sen. Av alla recensioner jag sett och läst har INGEN haft problem att bleeda detta med min setup men INGEN som jag har sett har recenserat med 2 radiatorer.

- När du har fyllt på och ska frigöra mer bubblor så måste du skruva på locket för att kunna skaka fram all luft utan att få vatten över hela rummet med tanke på att pump/res sitter fast i 5.25 Bay och NEJ jag vill inte göra så långa slangar att man kan dra ut den med tanke på att den redan sitter så långt bort från det mesta att man ändå måste göra extra långa slangar för att komma fram till inlet/outlet.

Jag har bleedat mitt system i 12 dagar. Första 3 dagarna var det mycket skakningar med locket på och ett finger på strömbrytaren till en reserv PSU jag hade liggandes och resterande dagar med locket på. När du bleedar med locket av så får du inte samma tryck i systemet som du får med locket på. Vissa bubblor släpper inte förrän pumpen går på högsta hastighet efter ca 30 min. Så min nya fan controller har hängt på sidan alternativt legat på bordet bredvid och vart nära på å bli kortsluten massa gånger. Jag har repat upp en del av mitt fina svart skrivbord. Jag har sabbat lite av min tapet när jag tiltat burken mot väggen ca 1.000.000 gånger. Locket till pumpen/ressen ser ut å ha vart använt i ca 10år.

Min nya Corsair Obsidian 750D har fått ta en del stryk. Inget som är sådär märkbart men det blir tungt med alla komponenter och vatten i systemet så det knakar allt till i chassit och i plasten när man tiltar den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Titta vad man hittade igår kväll när man äntligen fått ut det mesta av alla luftbubblor:

En liten läcka, jaaaaaaaaaaaaa :).

Hur i helvete kan man sätta en liten plasplupp med plats för en liten led lampa på baksidan av en reservoir/pump med gängor och en packning som går att skruva ur!!!???????

Varför ska denna gå att skruva ur över huvudtaget. Varför är den inte sammansvetsad med hela plasthöljet.

Man behöver inte vara raketforskare för att fatta att både gängor och material lätt kan spricka när det är gjort av plast. Speciellt med tanke på att man måste skruva åt hyfsat ordentligt så man inte får en läcka och det sprutar ut vätska i systemet när man sitter å spelar eller ligger i soffan och kollar på film med en tjej.

Eftersom det är fredag och denna lilla plupp och detta hål inte är kompatibelt med G1/4 gängor och jag redan har väntat i 21 dagar på att få igång skiten så va det bara att åka och hämta lite superlim som är resistent mot vätska.

Vet inte om man ser ordentligt på bilden men det läcker ur det lilla hål som man stoppar i led lampan och inte runt packning / gängor som man först kan tycka.

När man tar ut den lilla plastpluppen och analyserar den så ser man ingen spricka eller något med ögat kanske under ett mikroskop.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Problem Solved!!! (Hoppas jag, ska lägga på ett lager till nu innan jag lägger mig).

Men jag har fortfarande ett problem kvar efter detta.

Mitt XSPC Razor GPU block verkar inte ligga riktigt tight mot GFX kortet.

Får fortfarande för höga temps som visserligen har förbättrats något men långt ifrån närheten av min gamla lösning med NZXT Kraken / Corsair H90 där jag låg på max och nu menar jag absolut max 50 grader efter flera timmar i BF4 med OC på +220Mhz Core / +400Mhz på minnen och snittade ca 46 grader.

Nu ligger jag på ca 69 grader. CPU temps är hyfsade men jag har en ny i7 4790K där thermal paste ska vara bättre så man får upp lite värme till vattenblocket så det överhuvudtaget fyller någon funktion men vet ej var temps borde ligga med min kyllösning.

Tror inte på vad folk skriver inne i forum för dom ligger oftast på temps jag inte har sett på 10 år om man inte gjort delid dvs.

Pratade med Anders på Coolerkit och han sa att dom hade problem med ett XSPC Razor block och ett 7970!? tror jag det va har knappt någon koll på AMD's kort då dom är helt ointressanta för min del i nuläget. Men dom var tvungna å lägga någon slags plåt mellan block och gpu för att det skulle få ordentligt med kontakt.

Har en känsla av att jag kanske kommer få göra någon mod på detta block för att få det å fungera optimalt med mitt EVGA 780Ti SC ACX. Värt att nämna är att detta block ska vra kompatibelt med 780 / 780Ti / Titan REFERENS kort. Jag gjorde min research innan och mitt 780Ti SC ACX ska vara ett referenskort med eftermarknadskylare. Varför skiten inte sitter tightare mot kortet vet jag ej. Man får med 1mm kuddar att lägga mellan RAM / VRM. Man ser endast små märken på dom när man plockar isär skiten så mitt sunda förnuft säger mig att vattenblocket inte ligger på tillräckligt tight. Plockat isär skiten 3 gånger nu och första gången la jag en klick MX4 lite mindre än en ärta i mitten på GPU och när jag monterade isär skiten så hade den knappt bredit ut sig över hela GPU'n. Min första tanke va WTF!???. Andra gången jag skruvade ihop skiten så la jag lite AS5 istället även om jag visste att det inte skulle ha någon betydelse och smetade ut det över hela GPU vilket jag aldrig brukar göra i vanliga fall (måste labba lite ibland) men blev ingen skillnad kortet blev fortfarande svinvarmt.

Man bränner sig nästan på fingret när man lägger det emot backplate när kortet går på högvarv. Värt att nämna är att detta är utan OC.

Här är Vattenblocket från helvetet:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008

Hur är luftflödet på radiatorn fram? Blir det någon skillnad om du tar bort fronten på chassit? Får själv väldigt stora skillnader när jag tar bort toppen på mitt H630 där en 360 radiator ligger.

Dator - NZXT H630 | GA-Z87P-D3 | i5 4670K | 16GB DDR3 | R9 290 | MX100 512GB | Cougar 700CM
Loop - DDC 1T | XT45 240 + XT45 480 + ST30 360 | EK-FC R9-290X | EK-Supremacy EVO
Ljud - Xonar DX > Objective2 > ATH-R70x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Hur är luftflödet på radiatorn fram? Blir det någon skillnad om du tar bort fronten på chassit? Får själv väldigt stora skillnader när jag tar bort toppen på mitt H630 där en 360 radiator ligger.

Givetvis blir det ett bättre inflöde om jag tar bort fronten på chassit.

Jag har 2x140mm Cougar fläktar i fronten och 2x120mm Cougar baktill på radiatorn så jag kör push/pull kan man säga förutom att dom 2 frontfläktarna inte ligger med något statiskt tryck mot rad.

Men jag har inte lagt så här många tusenlappar på ett bygge för att sen ta bort delar på burken så att det ser ut som en pundare äger den.

Inget illa menat mot dig men det är inte ens ett alternativ för mig när man sitter på vattenkylning för ungefär 5000:-.

Inte ens när jag körde på luft hade jag velat ha en data med en bortplockad sida eller något som va synligt. Sånt kan störa mig som fan. Inte ens en bakmonterad fläkt som är omvänd som inflöde klarar jag av att se. Lägger man mycket pengar så ska det se bra ut annars är det helt meningslöst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av TonyB4ngZ:

Givetvis blir det ett bättre inflöde om jag tar bort fronten på chassit.

Jag har 2x140mm Cougar fläktar i fronten och 2x120mm Cougar baktill på radiatorn så jag kör push/pull kan man säga förutom att dom 2 frontfläktarna inte ligger med något högt statiskt tryck mot rad.

Men jag har inte lagt så här många tusenlappar på ett bygge för att sen ta bort delar på burken så att det ser ut som en amfetamin pundare äger den.

Inget illa menat mot dig men det är inte ens ett alternativ för mig när man sitter på vattenkylning för ungefär 5000:-.

Inte ens när jag körde på luft hade jag velat ha en data med en bortplockad sida eller något som va synligt. Sånt kan störa mig som fan. Inte ens en bakmonterad fläkt som är omvänd som inflöde klarar jag av att se. Jag kräks nästan i munnen. Lägger man mycket pengar så ska det se bra ut annars är det helt meningslöst.

Jag har själv lagt ner nästan 6000 på vattenkylning + chassi nyligen och jag förstår precis vad du menar med att det ska se bra ut. Jag menade mer att om skillnaden var stor så kanske det kan vara en förklaring till dina temperaturer. Du skulle då kanske kunna sätta frontradiatorn i botten istället där luftflödet är mindre hindrat. Du borde även kunna få ner temperaturen ytterligare ett par grader om du sätter fläktarna på push istället för pull på radiatorerna.

Du kan ju även testa sätta en temperaturmätare i reservoaren för att jämföra GPUns temp i jämförelse med vattnets, är GPUn mycket varmare än vattnet ligger problemet troligast i blocket.

Dator - NZXT H630 | GA-Z87P-D3 | i5 4670K | 16GB DDR3 | R9 290 | MX100 512GB | Cougar 700CM
Loop - DDC 1T | XT45 240 + XT45 480 + ST30 360 | EK-FC R9-290X | EK-Supremacy EVO
Ljud - Xonar DX > Objective2 > ATH-R70x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Jag har själv lagt ner nästan 6000 på vattenkylning + chassi nyligen och jag förstår precis vad du menar med att det ska se bra ut. Jag menade mer att om skillnaden var stor så kanske det kan vara en förklaring till dina temperaturer. Du skulle då kanske kunna sätta frontradiatorn i botten istället där luftflödet är mindre hindrat. Du borde även kunna få ner temperaturen ytterligare ett par grader om du sätter fläktarna på push istället för pull på radiatorerna.

Du kan ju även testa sätta en temperaturmätare i reservoaren för att jämföra GPUns temp i jämförelse med vattnets, är GPUn mycket varmare än vattnet ligger problemet troligast i blocket.

Här är efter jag spelat BF4 i en knapp timme.

Spelet fryser och ger mig grafikflimmer till följd av för höga temps.

Nu är det visserligen jävligt varmt här inne för vi kör 2 datorer och det är riktigt varmt ute men låg 25 grader lägre innan med Kraken G10 / H90 på GPU så det ska kyla mycket bättre.

Andra burken har mycket bättre temps konstant och har flyttat min G10 / H90 till ett Gigabyte GTX 670 OC X3 med samma volt och klockning som på mitt Ti och det kortet har alltid gått varmare än mitt Ti även när båda var stock.

Även CPU håller högre temps än vanligt minst 10 grader.

Om du kollar på bilden nedanför så är det inte direkt något större tryck mellan block och grafikkort. Hade jag haft tillgång till fräs så hade jag planat ner distanserna på blocket med minst 0.5mm på studs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008

Eftersom både CPU och GPU har något hög temp tror jag fortfarande att fronten kan vara orsaken. Testa ta bort den tillfälligt bara för att se hur temperaturerna påverkas, är skillnaden stor kan du kanske montera frontradiatorn i botten istället. 70 grader låter ganska rimligt för en ensam 240 radiator.

Dator - NZXT H630 | GA-Z87P-D3 | i5 4670K | 16GB DDR3 | R9 290 | MX100 512GB | Cougar 700CM
Loop - DDC 1T | XT45 240 + XT45 480 + ST30 360 | EK-FC R9-290X | EK-Supremacy EVO
Ljud - Xonar DX > Objective2 > ATH-R70x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scandinavium
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av TonyB4ngZ:

Mitt tips är att göra som Gunner357 skrev och köpa EK pump/res´en han länkade till. XSPC 5.25 pump/rad tycker jag är totalt värdelös. Den är hemsk att arbeta med på alla möjliga sätt, och hur tänkte XSPC när dem sätter in-porten rakt under ut-porten. Kan man ju räkna ut med röven och en krita att det blir svårt att bli av med alla luftbubblor då.

Släng den.

*Min personliga åsikt är att XSPC är rätt dåliga, skulle kört på EK istället om jag var du, på samtliga block!
Skicka tillbaka alla XSPC delar du köpt tillbaka till dansken, och köp ist:

1*EK-Supremacy cpu block - http://www.ekwb.com/shop/blocks/cpu-blocks/supremacy.html (bara välja efter tycke & smak)
1* EK 780ti gpu block - http://www.ekwb.com/shop/blocks/vga-blocks/fc-geforce/geforce... (bara välja efter tycke & smak, men kolla så klart att det blir ett som passar till 780ti reference kylarmodellen)
1* EK-D5 Vario X-RES 100 (incl. pump) - http://www.ekwb.com/shop/reservoirs-and-acc/res-pump-combo/ek...

Kan du inte skicka tillbaka XSPC delarna så har du redan pumpen så då räcker det med om du köper en EK-D5 X-RES 100 CSQ - Acetal - http://www.ekwb.com/shop/reservoirs-and-acc/res-pump-combo/ek... (kontrollera att du har o ringen och att man får själva fästet med så du kan skruva fast den på EK-D5 X-RES 100 CSQ - Acetal .

**Förresten en länk till hur du gör för att slippa din win 8.1 dvd skiva och få den på usb ist: http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Eftersom både CPU och GPU har något hög temp tror jag fortfarande att fronten kan vara orsaken. Testa ta bort den tillfälligt bara för att se hur temperaturerna påverkas, är skillnaden stor kan du kanske montera frontradiatorn i botten istället. 70 grader låter ganska rimligt för en ensam 240 radiator.

Skrivet av Ragnarok:

Mitt tips är att göra som Gunner357 skrev och köpa EK pump/res´en han länkade till. XSPC 5.25 pump/rad tycker jag är totalt värdelös. Den är hemsk att arbeta med på alla möjliga sätt, och hur tänkte XSPC när dem sätter in-porten rakt under ut-porten. Kan man ju räkna ut med röven och en krita att det blir svårt att bli av med alla luftbubblor då.

Släng den.

*Min personliga åsikt är att XSPC är rätt dåliga, skulle kört på EK istället om jag var du, på samtliga block!
Skicka tillbaka alla XSPC delar du köpt tillbaka till dansken, och köp ist:

1*EK-Supremacy cpu block - http://www.ekwb.com/shop/blocks/cpu-blocks/supremacy.html (bara välja efter tycke & smak)
1* EK 780ti gpu block - http://www.ekwb.com/shop/blocks/vga-blocks/fc-geforce/geforce... (bara välja efter tycke & smak, men kolla så klart att det blir ett som passar till 780ti reference kylarmodellen)
1* EK-D5 Vario X-RES 100 (incl. pump) - http://www.ekwb.com/shop/reservoirs-and-acc/res-pump-combo/ek...

Kan du inte skicka tillbaka XSPC delarna så har du redan pumpen så då räcker det med om du köper en EK-D5 X-RES 100 CSQ - Acetal - http://www.ekwb.com/shop/reservoirs-and-acc/res-pump-combo/ek... (kontrollera att du har o ringen och att man får själva fästet med så du kan skruva fast den på EK-D5 X-RES 100 CSQ - Acetal .

**Förresten en länk till hur du gör för att slippa din win 8.1 dvd skiva och få den på usb ist: http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Så äntligen fixat burken!! :D.

Det va som jag trodde standoffs på XSPC Razor vattenblock va 3mm höga och kontaktytorna på RAM / VRM va 1mm. Jämförde med ett annat EK Block som jag hade liggandes här som också är till 780Ti referens och standoffs va 3mm men kontaktytorna till RAM / VRM va 2mm. Sen mätte jag aldrig GPU delen men märkte direkt att båda blocken använde sig av olika mått till samma referenskort!? Givetvis va det EK blocket som va rätt och XSPC blocket som va felkonstruerat.

Så otålig och envis som man är så slipade (svettigt som satan) jag ner standoffs på XSPC vattenblocket med +1mm.

Har även gjort om min loop.

Dels för det du skriver Fönstrputtsaren med luftflödet (även om det inte gör 30graders skillnad) sen tyckte jag inte den förra blev så bra. Sen var det ett rent helvete å få ut alla luftbubblor när du har 2 radiatorer som har sin outlet på olika sidor. Vilket innebär att du måste luta burken åt ett håll för å få ut alla bubblor ur den ena Radiatorn sen får du luta burken åt andra hållet för att få ut dom ur den andra. Hade inte en aning om det innan jag byggde loopen. Sen måste man även tänka på att det är bäst att luta burken åt Höger sett framifrån när du har en 5.25 Res/Pump för då fångar den upp bubblorna mycket lättare och man behöver inte stoppa ner något för att hjälpa till i ressen. Jag skruvade på locket på ressen och la burken på bordet med framsidan av moderkortet riktat upp mot taket så fångades alla bubblor upp i ressen. Behövde bara ställa datorn upp och öppna å fylla på några gånger ;).

Trött som fan men full med kunskap/erfarenhet. Tråkigt bara när man har ett problem som är så ovanligt att ingen kan hjälpa till.

Min GPU temp maxxar 42 grader i 3Dmark Firestrike @ 1300Mhz (1.212v) 28 grader rumstemp (kvavt), kommer nog gå ner lite till när värmeböljan lagt sig :D.

Nu snackar vi!! Detta kort klockar grymt bra. Bara temps som vart ett hinder än så länge så ska bli kul å se hur långt man kan ta det med riktig kylning.

Nej Ragnarok det blir inga mer produkter från XSPC för min del efter detta.

Tack för tipset angående Win 8.1 till USB hoppas det funkar har för mig jag testat deras tutorial innan här på SweC men det va lite luddigt hur man skulle gå till väga med Win 8. Har för mig att den appen inte kunde läsa från min skiva!!?? Kan hända att jag va trött den dagen men ska absolut gå in och testa igen.

Det hade underlättat mitt liv något oerhört om jag kunde få över min Win 8 till USB.

Tack för all feedback boys och jag hoppas att folk läser trådarna här på forumet innan dom trycker på köp knappen hahaha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Det här bör sättas som sticky så folk fattar att man inte ska köpa något annat än d5 med reservoar i toppen. Jag hade korken av toppen och lutade min burk en par gånger när jag byggde mitt system (med en d5+topp inkl 25cm res) var all luft borta

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scandinavium
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av TonyB4ngZ:

Så äntligen fixat burken!!

Det gjorde du bra, blev riktigt snyggt!

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av TonyB4ngZ:

Så äntligen fixat burken!! :D.

Det va som jag trodde standoffs på XSPC Razor vattenblock va 3mm höga och kontaktytorna på RAM / VRM va 1mm. Jämförde med ett annat EK Block som jag hade liggandes här som också är till 780Ti referens och standoffs va 3mm men kontaktytorna till RAM / VRM va 2mm. Sen mätte jag aldrig GPU delen men märkte direkt att båda blocken använde sig av olika mått till samma referenskort!? Givetvis va det EK blocket som va rätt och XSPC blocket som va felkonstruerat.

Så otålig och envis som man är så slipade (svettigt som satan) jag ner standoffs på XSPC vattenblocket med +1mm.

Har även gjort om min loop.

http://i.imgur.com/xqoSfxZ.jpg

Dels för det du skriver Fönstrputtsaren med luftflödet (även om det inte gör 30graders skillnad) sen tyckte jag inte den förra blev så bra. Sen var det ett rent helvete å få ut alla luftbubblor när du har 2 radiatorer som har sin outlet på olika sidor. Vilket innebär att du måste luta burken åt ett håll för å få ut alla bubblor ur den ena Radiatorn sen får du luta burken åt andra hållet för att få ut dom ur den andra. Hade inte en aning om det innan jag byggde loopen. Sen måste man även tänka på att det är bäst att luta burken åt Höger sett framifrån när du har en 5.25 Res/Pump för då fångar den upp bubblorna mycket lättare och man behöver inte stoppa ner något för att hjälpa till i ressen. Jag skruvade på locket på ressen och la burken på bordet med framsidan av moderkortet riktat upp mot taket så fångades alla bubblor upp i ressen. Behövde bara ställa datorn upp och öppna å fylla på några gånger ;).

Trött som fan men full med kunskap/erfarenhet. Tråkigt bara när man har ett problem som är så ovanligt att ingen kan hjälpa till.

Min GPU temp maxxar 42 grader i 3Dmark Firestrike @ 1300Mhz (1.212v) 28 grader rumstemp (kvavt), kommer nog gå ner lite till när värmeböljan lagt sig :D.

Nu snackar vi!! Detta kort klockar grymt bra. Bara temps som vart ett hinder än så länge så ska bli kul å se hur långt man kan ta det med riktig kylning.

Nej Ragnarok det blir inga mer produkter från XSPC för min del efter detta.

Tack för tipset angående Win 8.1 till USB hoppas det funkar har för mig jag testat deras tutorial innan här på SweC men det va lite luddigt hur man skulle gå till väga med Win 8. Har för mig att den appen inte kunde läsa från min skiva!!?? Kan hända att jag va trött den dagen men ska absolut gå in och testa igen.

Det hade underlättat mitt liv något oerhört om jag kunde få över min Win 8 till USB.

Tack för all feedback boys och jag hoppas att folk läser trådarna här på forumet innan dom trycker på köp knappen hahaha.

Skönt att alt löste sig, ser riktigt snyggt ut! 42 grader är jävligt bra temps för dom clocksen, vilken hastighet kör du fläktarna i?

Skickades från m.sweclockers.com

Dator - NZXT H630 | GA-Z87P-D3 | i5 4670K | 16GB DDR3 | R9 290 | MX100 512GB | Cougar 700CM
Loop - DDC 1T | XT45 240 + XT45 480 + ST30 360 | EK-FC R9-290X | EK-Supremacy EVO
Ljud - Xonar DX > Objective2 > ATH-R70x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Hahaha ja datan går som en dröm nu sen jag byggde om loopen och planade ner standoffs på vattenblocket till GPU.

Helt ok.

Uppe på 1325Mhz core på mitt 780Ti so far @ 43 grader inga artifacts eller flimmer.

Kommer fortsätta med tester lite senare ikväll har stressat både CPU och GPU sen har mitt EVGA 780Ti strippats för många gånger redan på kort tid, lätt hänt att någon litet motstånd trillar loss så vågar inte köra för hårt med det just nu.................... till en början bara

Min topp radiator (XSPC EX240) har PWM (2xCougar Vortex 120mm) styrda fläktar (4-pin kopplade till moderkortet) men ligger minimum på 1100RPM och snurrar upp till 1600RPM när CPU temps går över 60 grader. XSPC EX240 (35mm) presterar nästan lika bra som min XSPC RX240 V3 (57mm) med fläktar som har högt statiskt tryck som går på 1200RPM minimum. Blir knappt någon skillnad. Fördelen med RX240 är att den presterar lika bra även med fläktar på 800RPM och där tappar den tunnare EX240 50% i prestanda i jämförelse. Så jag har detta med i kalkylen när jag balanserade min fläkthastighet så jag inte kör för hög RPM och inte tjänar något speciellt på det.

Mina 2 intake fläktar i fronten går på 90% orkar inte räkna ut nu vad det är men det är 2xCougar Vortex 140mm borde väl vära ca 1200RPM.

Min exhaust fläkt bak (Cougar Vortex 140mm) snurrar på 100% (vid spel och stresstester).

Min undre radiator som jag även nämnde ovan körs fläktarna (2xCougar Vortex 120mm) på 800RPM (70% på min NZXT Fan controller).

Ha även med i åtanke nu att Cougar Vortex fläktarna tillsammans med Gentle Typhoon är dom bästa fläktarna som finns att få tag på idag, ENLIGT MIG!! Jag har en hel samling med nästintill nya fläktar här från olika tillverkare bl a Corsairs senaste, Bitfenix, Noctua, Cooler Master osv osv osv alla dom ligger i en låda och åkte direkt när jag testat fläktarna från Cougar. Tysta och flyttar bra mycket luft.

Detta är vad jag kör med nu CPU/GPU när jag haft en rumstemp på nästan 30grader här i GBG i flera veckor. Kommer ju bli ännu bättre sen när denna tropiska värme börjar lägga sig :).

Har en termometer i mitt case (med sidopanelen stängd givetvis) legat på 34 grader max man kan jämföra med andra komponenter så tror den stämmer ganska bra. Ska köra BF4 i några timmar sen när kvällsmörkret börjar lägga sig det är då det kommer bli som mest intressant. Men tror det kommer gå bra. Detta ska enligt majoriteten vara den bästa lösningen för 2 radiatorer i min låda.

Nu tackar jag för mig och ska lägga all energi på en jädrans massa spelande / Case Closed.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Tyvärr så måste jag återvända till denna tråd med tråkiga nyheter för min egen del.

Min res började läcka i helgen :/.

Aldrig mer något från XSPC för min del. Jag fick väl ett måndagsexemplar men med tanke på att det är så många olika delar från XSPC som gett mig huvudvärk så har jag nu konstaterat att XSPC är skit.

Läckande Res samt ett kraftigt modifierat GPU block och ett CPU block som kräver extrem monteringsprecision för att kyla optimalt så kan jag med facit i handen säga ALDRIG mer.

Verkar som att packningen på fronten börjat ge med sig till följd av lite värme/tryck nu när jag spelat med datan ett tag. Säger sig självt egentligen att ha så många delar i en liten rektangulär låda jämfört med en enkel cirkulär res.

Har mailat (Söndag 24/8) dessa bilder till Coolerkit och krävt att dom skickar med en ny res/pump som inte är 5.25 men inte fått något svar ännu.

Kommer dom inte svara så är det sista gången jag gör ett köp ifrån Coolerkit då dom är mycket väl medvetna om vilken huvudvärk jag har haft med detta kit sen i somras. Hela min semester gick åt till att lokalisera problem som ingen har hört talas om. Hittade en person som haft samma problem som mig med GPU blocket däremot och även Anders på Coolerkit har fått hjälpa en kund med en specialplåt men utöver det verkar jag vara ensam om detta.

Med tanke på all huvudvärk detta gett mig så borde jag få mer än en res/pump i ersättning men min känsla säger mig att jag inte kommer få någon hjälp alls.

Jag ska inte dra massa förhastade slutsatser och hoppas dom hör av sig men jag vill ha en helt ny res/pump hemskickad omgående innan jag plockar isär skiten.

Tycker ni läsare det är för mycket begärt? Vad kostar det Coolerkit att skicka mig av ren Good Will ny kylvätska i kombination med ny res/pump i utbyte mot att jag även i framtiden kommer fortsätta handla hos dom!?

NADA!!!

Det är ett mirakel att kylvätskan inte runnit ner på frontfläktarna och sprejat ner alla komponenter isåfall hade jag kunnat skrota hela burken.

ORKA plocka isär allting igen nu när jag har fullt upp med jobb å min pojke på helgerna :/. Vill bara spela å ta det lugnt. *suck*

Varför kunde jag inte bara låta datan vara som den va :/.

Återkommer vare sig jag får ett svar från Coolerkit eller inte. I värsta fall slänger jag res/bay. Någon som vet om jag kan montera ur pumpen och montera på den på en EK res?

Den är knappt 2 månader gammal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Det här chassit är 2 månader gammalt men har redan fått ta enormt mycket stryk pga den här enormt jobbiga res/pump lösningen och bara att behöva slita ut min fan controller varje gång och lägga ovanför lådan är en pina.