Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Jul 2014

Egen byggd vattenkylning.

Hej, håller på att bygga min dator nu och har precis bestämt mig för vilka specs jag ska ha. Vill dock ha ett inbyggt vattenkylnings system då jag sätt hur extremt bra det ser ut. Jag vet dock inte vart jag ska leta, jag har varit inne på komplett samt inet men dem har ett väldigt litet utbud och du kan t.ex. inte får färger på rören och sådant där, Är det någon som känner till någon bra hemsida (föredrar inrikes så att inte fraktkostnaderna springer iväg)

Skulle även uppskatta om ni kunde länka en ett fult vattenkylnings system som ni tror skulle se bra ut.

Chassit är ett "Corsair Obsidian 900D" så platsen finns för att skapa väldigt mycket

(kylning ska i första tanka inte inräkna grafikkortet då det känns som det blir lite för dyrt, men om det inte är för dyrt så skulle ni kunna lägga till detta med då det ser väldigt snyggt) ska även bomba chassit med fläktar så grafikkortet lär klara sig ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av TheyCallMeCJ:

Hej, håller på att bygga min dator nu och har precis bestämt mig för vilka specs jag ska ha. Vill dock ha ett inbyggt vattenkylnings system då jag sätt hur extremt bra det ser ut. Jag vet dock inte vart jag ska leta, jag har varit inne på komplett samt inet men dem har ett väldigt litet utbud och du kan t.ex. inte får färger på rören och sådant där, Är det någon som känner till någon bra hemsida (föredrar inrikes så att inte fraktkostnaderna springer iväg)

Skulle även uppskatta om ni kunde länka en ett fult vattenkylnings system som ni tror skulle se bra ut.

Chassit är ett "Corsair Obsidian 900D" så platsen finns för att skapa väldigt mycket

(kylning ska i första tanka inte inräkna grafikkortet då det känns som det blir lite för dyrt, men om det inte är för dyrt så skulle ni kunna lägga till detta med då det ser väldigt snyggt) ska även bomba chassit med fläktar så grafikkortet lär klara sig ändå.

Budget o ett 900D så ska du ha stooooorrraaa radiatorer

Vattenblock, D5pump , 13/19 nipplar o slang, Reservoar, o en stor radiator till o börja med.

Aquatunning.de, Coolingstuff

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2012

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 3570K @ 4.2ghz | Antec KUHLER H2O 920 | Asus GTX970 DC2 Black 4GB | Asus P8Z77-V Pro | 8GB G.Skill ARES 2133MHZ CL11 | Corsair VX650W | OCZ Agility 3 60GB | WD Caviar Black 2TB | SoundBlaster Recon3D PCIe | Razer Blackwidow Ultimate Elite 2013 | Razer Kraken 7.1 | Razer Naga 2012 | Razer Goliathus | ASUS VG248QE 24"@144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013

vi gör såhär, jag tar ditt 900D och du får mitt define xl om du ändå bara ska kyla cpu

Skämt å sido, har du 900D så bör du kyla GPU också, ser så jädrans tomt ut annars.
2x 480 rads, d5 pump, stor tube res, 13/19 slang och nipplar!

Kan rekommendera Coolingstuff.se (Artur är riktigt trevlig att ha å göra med, håller en informerad om vad som händer och kan svara på det mesta!)

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Håller med lowngcawt, ett 900D med en GPU på luft ser väldigt tomt och fult ut. Det optimala är att ha minst 2 st grafikkort med vattenblock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland / Kiruna
Registrerad
Feb 2002

http://www.coolerkit.se/shop/frontpage.html

Coolerkit är också ett alternativ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010

Kyl hela burken in med så många radiatorer som det går. Jag har två 480 UT60 + en 240 rads i mitt 900D.:)

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Jul 2014

Låter jäkligt bra, och ska kolla in sidan/sidorna om jag förstår lite mer där, undrar dock om när man ska kyla ner grafikkortet med, Hur vet man vad som passar till vilket kort och så vidare med slangar och så...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Ett tips är att du bygger ihop datorn först utan vattenkylning och kollar så allt funkar samt spelar lite. Sen kan du se om du fortfarande vill ha vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Jul 2014

Måste ha det för utseende, ögat dömer först

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av TheyCallMeCJ:

Måste ha det för utseende, ögat dömer först

Jo visst, men du måste ju ändå testa alla komponenter luftkylt först så du ser att de funkar. Du kan ju vänta med att köpa vattenkylningen tills du vet att allting funkar, och då kanske du har ändrat dig och så kan du spara 7k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Jul 2014

tror jag köper den direkt för att spara tid och så och är fast vid att köpa den, men ska självklart testa systemet utanför datorn innan jag bygger ihop den så jag är säker på att allt funkar som det ska

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av TheyCallMeCJ:

tror jag köper den direkt för att spara tid och så och är fast vid att köpa den, men ska självklart testa systemet utanför datorn innan jag bygger ihop den så jag är säker på att allt funkar som det ska

Bra att testar grejorna först det är viktigt. Innan du bygger på vattenkylningen för har du otur så startar inte dator när du är färdig så får du riva allt igen.

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D