Permalänk
Medlem

Ta komponenter från alienware x51

Hej. Försöker få igång min lillebrors alienware x51.

Den krånglar sig med att inte vilja ta in vilken windowsskiva som helst. För originalskivan är borta. Och nu orkar jag inte mer. Alienware är verkligen låsta till allt.

Men det jag undrar då är går det möjligtvis att t.ex ta processor, minnen, hårddisk och grafikkort. Sen bara köpa nytt moderkort, nätagg och chassi.

För tror inte de kan låsa själva processor och grafikkort mm. De är en i7 4770 och GTX 660, 8gb ddr3 ram, 1TB hdd. Så det är ju ändå rätt okej komponenter till cs:go, som han mest haft den till.

Då med nytt moderkort slipper man ju också ALL onödig bloatware som finns, vet inte hur mycket som fanns på den men de var till leds och allt möjligt.

Vad tror ni, är det möjligt att spara in på lite komponenter så det bara bli en billig uppgradering istället för en ny PC ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mer än dugliga komponenter till cs go. testa att fixa linux kali eller något linux till cd eller usb. boota upp linux snabb googling om har man nollar hårddiske med hjälp av linux terminalen så ska allt skit försvinna. vad har du för moderkort? vet ej vad alien gör men tror allt ska bara ligga i hårddisken.

edit. innan du gör detta så måste du se till att du har ett fungerande os som du kan installera
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: asus gtx 670 4gb (överklockad) CPU: intel i3470 PSU Cooler Master GX 650W Moder Teresa MSI B75MA-P45

Permalänk
Inaktiv

är det special-agg eller varför kan du inte använda det?

Permalänk

kan du inte bara köpa en ny hårdisk?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbitch:

mer än dugliga komponenter till cs go. testa att fixa linux kali eller något linux till cd eller usb. boota upp linux snabb googling om har man nollar hårddiske med hjälp av linux terminalen så ska allt skit försvinna. vad har du för moderkort? vet ej vad alien gör men tror allt ska bara ligga i hårddisken.

edit. innan du gör detta så måste du se till att du har ett fungerande os som du kan installera
Skickades från m.sweclockers.com

Testat med W7 skiva som jag installerat min dator med tidigare. Ganska nyligt, så den är helt fungerande. Men datorn tar inte emot den, testat fåtaliga gånger genom bios. Har inte testat USB än men skulle tippa på samma sak där.

Måste tydligen vara alienware skiva. Men va säger du.. Kan linux formatera om hårddisken ?

Skrivet av anon42512:

är det special-agg eller varför kan du inte använda det?

Om du tänker xbox 360 nätdel, ungefär så ser den ut. Sen har nog inte alienware moderkortet heller ATX standard.

Skrivet av Sneaky_rhino:

kan du inte bara köpa en ny hårdisk?

Ingen aning hur Alienware låser allt. Vill bara veta vilka komponenter jag kan rädda så att säga.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ygd3n:

Ingen aning hur Alienware låser allt. Vill bara veta vilka komponenter jag kan rädda så att säga.

Ja, det kan ju vara så att låsningen sitter i BIOS/EFI.

Men att köpa nytt chassi/nätdel/moderkort ska fungera bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, det kan ju vara så att låsningen sitter i BIOS/EFI.

Men att köpa nytt chassi/nätdel/moderkort ska fungera bra

Jag har en samsung 250gb evo liggandes, ska testa trycka in den och se vad den gör.

Annars får det bli moderkort, chassi och nätagg.. räknade på ca 1500kr för de är ju ingen farlig uppgradering. Bättre att ha bra moderkort med ett riktigt bios/uefi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nope. Funkade inte.

Felmeddelandet löd. "Secure boot violation, Invalid signature detected, check secure boot policy in setup"

Fanns en "secure boot" i bios. Satt den på disabled, tog mig till "Press any key to boot CD or DVD.....".. Men då kom ett felmeddelande till. "No boot device availeble, press F1 to retry boot or F2 to run setup utility"

Så jag antar att alienware inte gillar andra skivor.

Men ett nytt moderkort/nätagg/chassi så kanske komponenterna går till användning igen.

Visa signatur