XMP profile ger mig sämre prestanda i aida64...

Permalänk

XMP profile ger mig sämre prestanda i aida64...

Hej på er!

Jag blir inte riktigt klok på detta, när jag väljer XMP profile i bios för att köra minnena i 1600Mhz och timings 8-8-8-24 2t 1.5v så får jag betydligt sämre skrivprestanda i aida64, läsprestanda och det andra blir bättre, jag har även provat att ställa in allt manuellt och det blir likadant när jag försöker köra 1600Mhz.
Såhär ska det väl ändå inte vara?

Nån som har någon idé om vad man kan göra för att få det att lira? om det nu går.

Datorn = asus p9x79, i7 4930k, 16GB crucial ballistix 1600 CL8

Här ett par bilder.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Sätt ner command rate till 1T. Det kommer troligtvis göra stor skillnad.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Sätt ner command rate till 1T. Det kommer troligtvis göra stor skillnad.

Förr i tiden körde man ofta 1T men nu verkar det som man oftast måste köra 2T för att få stablitet, kanske beror det på antalet kanaler, inbyggd minneskontroller samt större minneschip? Jag har inte kört 1T på många år...

Testa kan man nog om man har inställningen, finns nog stor risk att datorn inte bootar på den speccade frekvensen eller att uppstår instabilitet som borkar hela operativsystemet.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Sätt ner command rate till 1T. Det kommer troligtvis göra stor skillnad.

Har provat detta med, gjorde det nu igen för bild, har även testat att låsa alla timings till samma som för 1333Mhz då hängde sig datorn, inte så konstigt kanske låste jag vid timings för 1600Mhz och körde 1333Mhz så fick jag nåt i stil med 26k MB/s på write, verkar som det skulle kunna vara nån parameter i secondary timings, men har ingen aning vad alla gör, hade vart bekvämt om XMP hade funkat bara funkade så fint på förra datorn :/

en annan grej, när jag kör xmp så ställer den in vccsa voltage till 1.30v, är inte det onödigt högt? verkar funka lika bra om jag ställer den på auto, då ligger den på 0.99v, kanske är skräpminnen eller dåligt moderkort.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk

Testade 1866Mhz nu verka funka det med men fortfarande sämre på write men något bättre ska jämföra lite timings och se om man kan komma på nåt skam den som ger sig

finns visst ett nytt bios ute, får prova flasha det imorrn

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk

Så nu verkar det äntligen funka

Det man behöver göra på detta moderkortet är tydligen att köra optimized settings i bios varje gång man ska ändra hastighet på ram, så får man ställa in allt från början, då funkar det, annars är det som att moderkortet går in i nåt felsäkert läge eller nåt så att det inte kan gå över en viss hastighet, konstigt att det bara är så på write, skit samma jag är glad att det funkar och tack för att ni försökte hjälpa och gav det en tanke iaf

Ser mycket trevligare ut

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti