Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

i7 4930k startar inte, hjälp!

Har två st mobos.

Har dragit igång ett nybygge med p9x79 LE mobo och kör i7 4930k processor på det. Noctua stor fläkt.

Hade tidigare ett annat bygge, exakt denna samma processor i ett annat mobo, p9x79 (inte LE). Där kunde jag boota in i windows och köra.

Men det som händer nu, även i det mobot det förr fungerade, är att fläktarna startar en kort stund, det kommer ingen bild på skärmen och RÖD LED LAMPA på cpu lyser. Kommer alltså inte förbi post.

Processorn ska sitta väldigt rätt i socketen har kontrollerat noga med triangeln, satt i och även heatsink skruvat fast riktigt ordentligt flera gånger.

En i7 4930k har inga pins under sig, utan det är helt platt med inga piggar utan bara kontakter. Googla en bild så får ni se.

Hur och vad är det som kan vara sönder? Jag har varit väldigt försiktig med processorn. Kan en electro surge ha gjort något?

HUR KAN JAG FYSISKT SE och även testa på annat sätt om processorn är sönder? Vilka andra processorer funkar i en p9x79 som är BILLIGA och jag kan testa med för att verkligen kontrollera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
henån
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av PerGranbom:

En i7 4930k har inga pins under sig, utan det är helt platt med inga piggar utan bara kontakter. Googla en bild så får ni se.

Hur och vad är det som kan vara sönder? Jag har varit väldigt försiktig med processorn. Kan en electro surge ha gjort något?

HUR KAN JAG FYSISKT SE och även testa på annat sätt om processorn är sönder? Vilka andra processorer funkar i en p9x79 som är BILLIGA och jag kan testa med för att verkligen kontrollera?

kollat så bios stödjer den prossesorn annars får du kanske uppdarera den bios 4210 eller nyare behövs för den cpu´n

CPU: i7 4770k @4.3-delidad | Mobo: Asus Z87-a | RAM: Corsair 1866mhz 2x4GB | GPU: EVGA 980 ti| Customloop| SSD: Intel 330 120GB | PSU: Fractal Design Tesla 800w | Chassi: Corsair 750d | Benq xl2411z |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av PerGranbom:

Har två st mobos.

Har dragit igång ett nybygge med p9x79 LE mobo och kör i7 4930k processor på det. Noctua stor fläkt.

Hade tidigare ett annat bygge, exakt denna samma processor i ett annat mobo, p9x79 (inte LE). Där kunde jag boota in i windows och köra.

Men det som händer nu, även i det mobot det förr fungerade, är att fläktarna startar en kort stund, det kommer ingen bild på skärmen och RÖD LED LAMPA på cpu lyser. Kommer alltså inte förbi post.

Processorn ska sitta väldigt rätt i socketen har kontrollerat noga med triangeln, satt i och även heatsink skruvat fast riktigt ordentligt flera gånger.

Troligtvis fel BIOS version så du får göra en asus flashback med USB minne

NCASE| 6700k | Z170 Impact | 2x8GB Platinum | 1080TI GAMING X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

bios versionen fel. Om inte så testa med bara 1 sticka ram i första slotten och se om den postar

Custom mahogany deskbuild @dh summer 2017

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

När jag startar mitt LE så stänger den ju av sig på några sekunder, hur ska jag flasha den då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Det funkar inte, när jag startar så stänger fläktarna av sig på 3 sekunder

Exakt vilka processorer kan man köra på ett p9x79 le? skriv precis alla i hela världen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av PerGranbom:

Exakt vilka processorer kan man köra på ett p9x79 le? skriv precis alla i hela världen

http://www.asus.com/Motherboards/P9X79_LE/HelpDesk_CPU/

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
DownTown
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av PerGranbom:

lol? bara gå in på tillverkarens hemsida å glo qualified cpu list typ

Moderkort: ASUS Z-97A CPU: INTEL i5 4690k 4900Mhz
SSD: Samsung 850 PRO 1TB, Intel 750 1.2TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Platinum 2133mhz cl9 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG348Q 100hz 34" 3440x1440 CHASSI: Define 4
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av PerGranbom:

Det funkar inte, när jag startar så stänger fläktarna av sig på 3 sekunder

Nu var det ju det här med att läsa först.. Datorn ska inte vara igång ens. Läs och följ stegen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Sansa dig och läs svaren du har fått. Jag har fått en ganska klar bild av hur DU kan lösa DITT problem genom att göra det. Ber man om hjälp och inte lyssnar på de råd man får, varför ens fråga?

Intel i7 4790@ 4.4Ghz, Cryorig C1, EVGA 1080 FE, 16 Gb A-Data 1600MHz, Asus z97 PLUS mitx, System:OCZ Vertex 3 Max IOPS, Spel: Intel 335 240gb, Media: WD Black caviar 1tb, Seasonic XP^2 660W, BitPhenix Phenom-mitx.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Haibane:

Sansa dig och läs svaren du har fått. Jag har fått en ganska klar bild av hur DU kan lösa DITT problem genom att göra det. Ber man om hjälp och inte lyssnar på de råd man får, varför ens fråga?

jag har ju försökt göra bios flash och jag säger ju att den stänger av sig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Om du läser igen, ser du någonstans att de ber dig starta datorn? Ta det lugnt och följ guiden.

Intel i7 4790@ 4.4Ghz, Cryorig C1, EVGA 1080 FE, 16 Gb A-Data 1600MHz, Asus z97 PLUS mitx, System:OCZ Vertex 3 Max IOPS, Spel: Intel 335 240gb, Media: WD Black caviar 1tb, Seasonic XP^2 660W, BitPhenix Phenom-mitx.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Har försökt flasha, både med datorn på (i 4 sekunder sen stänger allt av sig) och med alla powersladdar och annat ute.

Det som händer är att när jag trycker på den svarta lilla flashknappen som finns på mobot (finns inga usbflash utgångar på LE) är att den blinkar först grönt en mycket kort stund, sen lyser den grönt samtidigt som usbt flimrar till kort och sen försvinner usbt, men gröna flash lyser.

Sen efter det har jag försökt starta datorn och exakt samma sak händer, fläktarna startar några sekunder sen powers down. Led cpu lyser rött kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av PerGranbom:

Har försökt flasha, både med datorn på (i 4 sekunder sen stänger allt av sig) och med alla powersladdar och annat ute.

Det som händer är att när jag trycker på den svarta lilla flashknappen som finns på mobot (finns inga usbflash utgångar på LE) är att den blinkar först grönt en mycket kort stund, sen lyser den grönt samtidigt som usbt flimrar till kort och sen försvinner usbt, men gröna flash lyser.

Sen efter det har jag försökt starta datorn och exakt samma sak händer, fläktarna startar några sekunder sen powers down. Led cpu lyser rött kort

Har du packat upp bios versionen från Asus hemsida och har enbart denna inlagd på stickan ??

Chassi: Dan Cases A4 SFX(S) , Moderkort: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac, Processor:Intel i7 7700, Cpu kylare: Cooltek LP53Minnen 16 Gb ddr4 3000 mhz,Startdisk:SSD Samsung 850 Pro 1 TB , Grafikkort:Asus Strix 1080 PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Razer Diamondback Chroma & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

ja. På stickan finns rar filen och den upp-packade, enbart detta

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Du är helt säker på att sockelpinnarna till CPU är oskadade?

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Nej. Därför undrar jag om budgetvarianter, andra processorer jag kan testa

Även vilka budget ram minnen billigast möjliga som passar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2009

låter som att du skadat pinnarna som Multiman säger, varför inte be någon hjälpa dig eller heltav be en IT tech om hjälp?, du har fel bios så flasha den, men ifall de inte funkar efter har du gjort något galet med CPUn och nej, en surge kan bara skada cpu ifall du tar den undertill och tror inte du har gjort de om du har så skicka tillbaka och hoppas du får en ny.

Intel I7 4970k 4.6Ghz, 16GB 1866Mhz, Sli GTX 980 Gigabyte GeForce Windforce 3 OC 4GB, Asus Z97 WS, 2TB seagate baracuda, Samsung Pro SSD 256GB 2x, Noctua NH-D14,Creative Sound Blaster Z ,Cooler Master Silent Pro gold 1200w 80+ gold, Win7 x64, Lian LI A77F, 1x BenQ XL2720t, 1x BenQ GW2760

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av PerGranbom:

Nej. Därför undrar jag om budgetvarianter, andra processorer jag kan testa

Även vilka budget ram minnen billigast möjliga som passar

Andra processorer hjälper ju inte om moderkortets CPU-sockel är skadad.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Eftersom jag har testat exakt samma hårdvara på 2 st olika bräden, ett p9x79 och ett p9x79 LE tror jag inte det är sockeln

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av PerGranbom:

ja. På stickan finns rar filen och den upp-packade, enbart detta

Och du har gjort följande?

1. Laddat ner biosfilen och döpt om den enligt moderkortsboken 2.3.10

2. Kopplat in den i usb port 12 på baksidan (enligt moderkortsboken 2.3.10)

3. Tryckt in Flashback knappen i 3 sekunder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Jepp. Döpa om behöver man inte filen heter .cap efter extract

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av PerGranbom:

Eftersom jag har testat exakt samma hårdvara på 2 st olika bräden, ett p9x79 och ett p9x79 LE tror jag inte det är sockeln

Du har alltså testat P9X79 LE med annan CPU och fått det att fungera? Annars förstår jag inte hur du kan utesluta sockelfel.

Och tro räcker inte, har du verkligen tittat noga efter skadade pinnar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av PerGranbom:

Jepp. Döpa om behöver man inte filen heter .cap efter extract

Enligt manualen så ska man döpa om filen till: P9X79LE.CAP så om den inte heter så skulle jag rekommendera dig till att göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Har testat all hårdvara (ram, i7, hdd, noctua osv) på 2 st olika mobos... ett p9x79 och ett p9x79 le.

Tror inte socklarna är skadade på båda mobos

Har inte tittat efter

Kan du visa en bild på hur skadad sockel ser ut?

P9X79-LE-ASUS-4701.CAP är exakta namnet. 8194kb storlek

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av PerGranbom:

P9X79-LE-ASUS-4701.CAP är exakta namnet. 8194kb storlek

döp om filen till P9X79LE.CAP och prova igen det skadar inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Titta efter böjda pins. Det är ganska iögonfallande eftersom en böjd pin avviker ganska markant från alla andra pins. Sticker nästan lite i ögonen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

om du läser så är det svårt se (och även böja?) pins på en i7 4930k leta upp en bild