Steam Controller utrustas med styrspak

Permalänk
Melding Plague

Steam Controller utrustas med styrspak

En bild från den senaste betaversionen av Steam-klienten avslöjar att nästa revision av handkontrollen Steam Controller begåvas med styrspak.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Revolutionerande...

Permalänk
Entusiast

Ingen D-pad, inget köp. Kunde de inte skrotat en touchpad för en styrspak och behållit D-pad istället?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Varje gång det kommer en ny version blir det ju bara mer likt en vanlig kontroll

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Bra! För touchplattor är inga höjdare!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Relik 📜

Jag har rätt stort förtroende för Valve och tycker det mesta de producerar brukar bli bra, MEN.. Nu vet jag inte riktigt. Steam Controller känns som de mest kastar på väggen och ser vad som fastnar samt faller användarna i smaken, och konceptet Steam Machines tycker jag har varit förvirrande från dag 1. Förhoppningsvis reder väl saker och ting ut sig närmare lansering (när nu det blir), men just nu saknar jag en tydlig vision i brist på bättre ord.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli förvånad om övriga styrspakar också återinförs senare men vi får se vad som händer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

En bild från den senaste betaversionen av Steam-klienten avslöjar att nästa revision av handkontrollen Steam Controller begåvas med styrspak.

Läs artikeln

Valve har snart ändrat sig fler gånger än Microsoft med Xbox One.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xealo:

Skulle inte bli förvånad om övriga styrspakar också återinförs senare men vi får se vad som händer.

De revolutionerar kontrollmarknaden med tre styrspakar!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge touchplattorna är kvar som tidigare är jag med och styrspaken inte är i vägen. Om inte blir det inget köp för mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jag har rätt stort förtroende för Valve och tycker det mesta de producerar brukar bli bra, MEN.. Nu vet jag inte riktigt. Steam Controller känns som de mest kastar på väggen och ser vad som fastnar samt faller användarna i smaken, och konceptet Steam Machines tycker jag har varit förvirrande från dag 1. Förhoppningsvis reder väl saker och ting ut sig närmare lansering (när nu det blir), men just nu saknar jag en tydlig vision i brist på bättre ord.

Håller med dig. Känns faktiskt ganska flummigt allt detta kring steam machines. Hoppas dom inte tar bort de tryckkänsliga plattorna på kontrollen för då tappar den allt som är unikt med den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag tror mycket väl att touchplattan kan bli en eventuell ersättare för aim-pekning. Annars är denna i stort sett, som vilken spelkontroll som helst, som finns idag. Det kan mycket väl finnas en förbättring i precision att hämta med touchplattan, jämfört med en styrspak.
Däremot tycker jag inte tilläget av en styrspak förstör syftet med touchplattorna, eftersom det utifrån dess placering att bedöma, kan verka som en styrspak för rörelseriktning(tänk "WASD" på tangentbordet), medans kontrollens huvudsyftet(aim-kontroll) i förbättring kvarstår i form av touchplattan.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av emilakered:

Jag har rätt stort förtroende för Valve och tycker det mesta de producerar brukar bli bra, MEN.. Nu vet jag inte riktigt. Steam Controller känns som de mest kastar på väggen och ser vad som fastnar samt faller användarna i smaken, och konceptet Steam Machines tycker jag har varit förvirrande från dag 1. Förhoppningsvis reder väl saker och ting ut sig närmare lansering (när nu det blir), men just nu saknar jag en tydlig vision i brist på bättre ord.

Half life 3 confirmed

haha men iaf jag håller med dig väldigt mycket i detta.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Fördelen med styrspaken som jag ser det är bilspel. Fps spel lär väll använda styrplattorna

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Diggar fortfarande den första versionen med trackpads och två knappar jämte vardera trackpad, men sen har jag mest spelat på PSX, SNES, NES, MD, N64 och Dreamcast handkontroller. Vill jag ha en spelkonsolshandkontroll till PC-spel köper jag väl en Xbox360-kontroller däremot. Krävs differentiering för att det ska vara relevant. Är nog en god idé med en analog sticka istället för konstiga knappar för styrkors/pilknappar. Pilknapparna såg ändå inte bra ut att använda så som kontrollern såg ut, för placerings skull främst, och folk förväntar sig nästan styrsticka idag över d-pad. Är Steam oroliga för hur dessa ska tas emot kanske det är lika bra att göra två olika versioner av kontrollern så att de kan möta båda målgrupperna. De måste ju skapa något som fungerar för dem och för PC-spel. Även om konsolernas spelkontroller består av samma typ av element så är ju inte placeringen av styrkors, styrstickor, ABXY-knappar osv identisk.

Tycker man ska se det separat från SteamOS/machine däremot.

Valve riskerar inte att åka ut från Windows eller OS X som det ser ut idag. Microsoft själva har inte någon annan plattform att använda för vare sig online-spel eller distribution/försäljning. Finns ingen motivering att göra om Win32-spel till Windows Runtime och behöva återimplementera och lägga lager för logiken ovanpå WinRT som körs ovanpå Win32 för att Win32-liknande koncept ska gå att implementera. Portabel kod rullar på Win32, men ofta inte WinRT utan omfattande arbete. Vill de satsa på GNU/Linux från Valves sida så får de gärna arbeta lite mer och se till att den klarar mer än (portade) spel. Det får gärna liknas vid en GNU/Linux-distribution för konsumenter, riktad mot modern hårdvara och grafikkort, och klara övrig multimedia galant utan hjälp av homebrew-communityt. Men problemet som spel och multimediaspelare är ju att en Windowsmaskin kostar lika mycket och att det handlar om över 5000kr. De tävlar mot andra kompakta maskiner, men det är ju inget fel i sig, fast det betyder att SteamOS får det tufft att konkurrera och högra ingångströskel.

Permalänk

Där ser man, vad är syftet med en analogspak tro? De knapparna som va där är som jag ser det till för menyer vilket inte en analogspak gör bättre. Mer rörliga delar som kan gå sönder om den faller i golvet helt enkelt. Tillbaks till ritbordet, man behöver inte någon spak utöver de två touch-plattorna som finns. Vet inte hur det är med er andra, men jag har bara två tummar.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Gillar inte touch kontroller, jag avskyr att spela med samma teknik på mobiltelefonen. Analogt ska det vara, och dom behöver inte vara annorlunda. Gammla hedliga kontrollers är en beprövad teknik, varför ändra på nåt som redan är bra?

Permalänk
Medlem

Det jag nog tror vi ändå ska komma ihåg är att detta just är i teststadiet. Jag tycker det är jättepositivt att Valve testar många olika konfigurationer innan de bestämmer sig för versionen som går till release.
(Till skillnad från exempelvis Microsoft som släppte allt och börjar ändra efter release. -.-)

Eftersom communityn också är med och testar så har jag fortfarande tillit till Valve att de gör en mycket bra kontroll när den väl är klar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Avstängd

Tycker det verkar jäkligt smart och bra, menar att kunna styra gubben med spak (analogt) sen siktet med plattan (musen) lär ju vara optimalt och det allra bästa lösningen, dvs närmast key/mouse

Permalänk
Medlem

Alltså, touchpadden är väl en "styrspark".. det är rätt nice med d-padden i menyintensiva spel..

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Silcan:

Gillar inte touch kontroller, jag avskyr att spela med samma teknik på mobiltelefonen. Analogt ska det vara, och dom behöver inte vara annorlunda. Gammla hedliga kontrollers är en beprövad teknik, varför ändra på nåt som redan är bra?

En styrspak är inte tillräckligt bra. Det är en halvbra lösning men långt ifrån perfekt. Den fungerar i bilspel och för att springa runt i tredjeperson i typ plafformsspel och liknande men är fortfarande värdelöst för FPS och oanvändbart för RTS. Den här lösningen har rätt mycket fördelar mot en mobiltelefon som på inget vis är designad för spel. Bara en sådan sak som att den är skålad och har vissa kanter gör den långt mycket bättre än en platt glasbit. Sen ska den haptiska feedbacken tydligen vara rätt bra. Inget slå ju såklart äkta taktil feedback men det är ju bättre än inget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Som jag skrivit tidigare, Valve försöker göra något nytt bara för att göra något nytt. De har tagit sig vatten över huvudet.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Dessa "kontroller" som kräver autoaim är ju utdöende.. Detta är bara att skjuta sig själv i foten

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av strejf:

Valve har snart ändrat sig fler gånger än Microsoft med Xbox One.

Skickades från m.sweclockers.com

I alla fall inte en släppt produkt de ändrar massa på i efterhand

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk

Skulle i vissa fall önska att jag kunde ersätta WASD tangenterna med en analog styrning i stil med spakarna på handkontroller, ger ju en mjukare och mer naturlig rörelse. Ser framemot att dem släpper steam controller så kanske den kan ersätta xbox360-dosan jag använder nu till och från.

Visa signatur

Under construction...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Varje gång det kommer en ny version blir det ju bara mer likt en vanlig kontroll

Jag gissar att det är där dom kommer hamna tillslut. Tråkigt att steam machines skjuts upp pga att dom envisas med att få till den här skiten.

Permalänk
Medlem

Nu är den perfekt! Ge mig!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har rätt stort förtroende för Valve och tycker det mesta de producerar brukar bli bra, MEN.. Nu vet jag inte riktigt. Steam Controller känns som de mest kastar på väggen och ser vad som fastnar samt faller användarna i smaken, och konceptet Steam Machines tycker jag har varit förvirrande från dag 1. Förhoppningsvis reder väl saker och ting ut sig närmare lansering (när nu det blir), men just nu saknar jag en tydlig vision i brist på bättre ord.

Steam Machines känns som ett försök att göra en konsol efter den ledande Linux-filosofin. Samma tankesätt som ännu inte tagit Linux över 1% bland konsumenter.

Jag har en känsla av att det kommer synas samma spår i Steam Machine försäljningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom kunde inte bara ha slängt in en vanlig xbox kontroll och bli klar med allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Dom kunde inte bara ha slängt in en vanlig xbox kontroll och bli klar med allt?

Mer kvar att göra än bara en kontroller.

Skrivet av strejf:

Valve har snart ändrat sig fler gånger än Microsoft med Xbox One.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar du är lika positiv i alla dessa ändringar på en produkt som inte är släppt ännu som du är med Microsofts?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.