z87/z97 med helt manuell fläkstyrning?

Permalänk
Medlem

z87/z97 med helt manuell fläkstyrning?

Hej!

Jag ska införskaffa ett nytt moderkort (1150 med z87 eller z97) då jag bytt upp mig till lite fetare CPU. Det moderkort jag har i dagsläget har mycket begränsade möjligheter till att styra fläktar och eftersom jag är otroligt känslig för ljud är det ganska frustrerande att ha fläktar som surrar när de inte behövs.

Det jag är på jakt efter är ett mATX eller ITX där jag har möjlighet att manuellt styra alla fläktar genom att moderkortet styr spänningen (alltså inte pwm) på varje fläktkontakt. Jag har försökt att kolla runt på olika tillverkares moderkort, men det är ganska knapphändig information kring just den här biten (jag kanske bara är helt sämst på att hitta infon, men hittar den inte ;P)

Så jag undrar helt enkelt om någon här vet hur det ser ut med just fläkstyrning på de olika tillverkarnas moderkort för socket 1150?

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Nu blir jag lite nyfiken, varför vill du inte ha en smart styrning av fläktarna ?

Men hur som hellst, ASUS har med bred marginal bästa styrningen av fläktar.
Dom har numera både PWM och spänningsstyrning i samma uttag.
Och självklart kan du även ratta in dom manuellt på vilken styrka du nu vill ha dom.
Men det är Z97 som gäller för det, tror inte att äldre fixar både PWM/volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nu blir jag lite nyfiken, varför vill du inte ha en smart styrning av fläktarna ?

Men hur som hellst, ASUS har med bred marginal bästa styrningen av fläktar.
Dom har numera både PWM och spänningsstyrning i samma uttag.
Och självklart kan du även ratta in dom manuellt på vilken styrka du nu vill ha dom.
Men det är Z97 som gäller för det, tror inte att äldre fixar både PWM/volt.

Nu förstår jag inte riktigt dig tror jag, eller så uttryckte jag mig lite otydligt så du missuppfattade mig

Jag kan ta ett exempel på hur jag vill att det ska fungera:

Fläkten ska stå still tills dess att en given temperatur på någon komponent uppnås. Därefter ska den gå igång, och automatiskt hålla temperaturen inom ett visst maxtak. En annan fläkt skulle till exempel styras till att snurra på 400rpm/4,6V tills belastningen på CPU överstiger 50% då den går upp till 8,6V/950rpm.

Var det så du trodde att jag menade?

EDIT: Det jag menade med manuell är alltså att jag ska kunna styra varje fläkt själv, och inte bara som jag kan idag (dessutom endast via pwm på CPU-fläkten) mellan tre lägen, som jag inte har någon kontroll över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Nu förstår jag inte riktigt dig tror jag, eller så uttryckte jag mig lite otydligt så du missuppfattade mig

Jag kan ta ett exempel på hur jag vill att det ska fungera:

Fläkten ska stå still tills dess att en given temperatur på någon komponent uppnås. Därefter ska den gå igång, och automatiskt hålla temperaturen inom ett visst maxtak. En annan fläkt skulle till exempel styras till att snurra på 400rpm/4,6V tills belastningen på CPU överstiger 50% då den går upp till 8,6V/950rpm.

Var det så du trodde att jag menade?

Vad jag vet så finns det hittills inga moderkort som kan parkera fläktar.
Kanske nåt för ASUS "STRIX" märke

Däremot så kan du absolut styra dom via en temperatur.
Så fläktarna kan snurra väldigt långsamt (2-300 rpm fungerar med vissa fläktar och är ohörbart oavsettt avstånd).
Och sedan varva upp när en temp överstiger ett visst värde.
Men allt fungerar såklart betydligt bättre med PWM styrning.

Men kolla absolut in ASUS z97 modeller, dom är långt före konkurrenterna vad gäller styrning av fläktar.

Permalänk

På mitt moderkrt P8Z77-V Pro från Asus så har alla fläktkontakter individuellt reglerbar spänning. Att de sen ser ut som PWM-kontakter för att lura konsumenter är det ingen som bryr sig om. Alla fläktar går att stanna utom Cpu-fläkten som av någon anledning har en hårdvarubegränsning att den alltid måste snurra. CPU-fläkt-headern hanterar förövrigt både PWM- (på riktigt) och spänningsreglering. Något jag önskar (och tidigare lurades att tro) att alla kontakter klarade.

Så, troligtvis har du möjlighet att spänningsreglera alla fläktkontakter på nya moderkort. Den medföljande mjukvaran eller bios-alternativen för det är nödvändigtvis inte så bra som man önskar. Men det finns tredjepartsprogram (SpeedFan bl.a.) som kan det man vill, inom begränsningarna av hårdvaran.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad jag vet så finns det hittills inga moderkort som kan parkera fläktar.
Kanske nåt för ASUS "STRIX" märke

Däremot så kan du absolut styra dom via en temperatur.
Så fläktarna kan snurra väldigt långsamt (2-300 rpm fungerar med vissa fläktar och är ohörbart oavsettt avstånd).
Och sedan varva upp när en temp överstiger ett visst värde.
Men allt fungerar såklart betydligt bättre med PWM styrning.

Men kolla absolut in ASUS z97 modeller, dom är långt före konkurrenterna vad gäller styrning av fläktar.

Detta är något du menar fungerar på "alla" moderkort, eller på Asus kort endast?

Skrivet av Ralleballe:

På mitt moderkrt P8Z77-V Pro från Asus så har alla fläktkontakter individuellt reglerbar spänning. Att de sen ser ut som PWM-kontakter för att lura konsumenter är det ingen som bryr sig om. Alla fläktar går att stanna utom Cpu-fläkten som av någon anledning har en hårdvarubegränsning att den alltid måste snurra. CPU-fläkt-headern hanterar förövrigt både PWM- (på riktigt) och spänningsreglering. Något jag önskar (och tidigare lurades att tro) att alla kontakter klarade.

Så, troligtvis har du möjlighet att spänningsreglera alla fläktkontakter på nya moderkort. Den medföljande mjukvaran eller bios-alternativen för det är nödvändigtvis inte så bra som man önskar. Men det finns tredjepartsprogram (SpeedFan bl.a.) som kan det man vill, inom begränsningarna av hårdvaran.

Okej, så det verkar ju fungera precis som jag vill Att CPU-fläkten måste snurra har jag också varit med om, men det kan jag leva med då det räcker att den snurrar väldigt långsamt och således blir typ ohörbar.

Min fråga blir väl då egentligen vilka tillverkare (om du vet några) som har vettiga bios/uefi-alternativ för styrning? Styr du med SpeedFan eller i bios på ditt Asus kort?

Permalänk
Skrivet av Sandsu:

Detta är något du menar fungerar på "alla" moderkort, eller på Asus kort endast?

Okej, så det verkar ju fungera precis som jag vill Att CPU-fläkten måste snurra har jag också varit med om, men det kan jag leva med då det räcker att den snurrar väldigt långsamt och således blir typ ohörbar.

Min fråga blir väl då egentligen vilka tillverkare (om du vet några) som har vettiga bios/uefi-alternativ för styrning? Styr du med SpeedFan eller i bios på ditt Asus kort?

Vilka moderkort det funkar med har jag ingen aning om. Tillverkarens hemsida eller moderkortsmanual eller liknade borde innehålla den informationen.

Jag kör med Speedfan. BIOS och asus egen mjukvara har inte den flexibilitet som man vill ha. T.ex kan fläktarna endast regleras efter cpu-temp, även om det i många fall finns andra komponenter med hög värmeutveckling. I Speedfan kan varje fläkt reagera på en eller flera temp-sensorer utefter en egendefinierad kurva. Jag har t.ex vissa som är kopplade till cpu-temp, vissa kopplade till gpu-temp och några regleras efter båda.

Att detta med dagens teknik är för svårt att integrera i moderkorten har jag svårt att se. Kan det handla om pengar tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum