Vad säger en stress-test med Intel XTU?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Vad säger en stress-test med Intel XTU?

Hej Alla,

Jag försöker få koll på mitt systems beteende för att kunna optimera kylning/ljudnivå. Jag har en Noctua NH-U12S CPU-kyladre med en fläkt, som jag ska sätta en till på snart. När jag spelar BF4 så ökar så klart CPU-fläkten, och så också chassi-fläktarna.. iaf en aning. Men om jag kör en stress-test med Intel Extreme Tuning Utility så drar tempen iväg på CPUn upp mot 80-90 grader, och chassifläktarna gör nästan ingenting? Förmodligen hinner inte chassit bli varmt under stress-testen, men är det nåt jag borde kompensera i fläktkurvorna som är baserade både på belastning av processorn och temperatur?

PS. Jag har laddat ner senaste versionen av Intel XTU, ändå säger den att det finns en uppdatering. När jag kör den vill den bara avinstallera. Nån som blivit klok på det här?

FD Define S | Gigabyte Z97X-Gaming G1 | Intel Core i7-4790K @ 4,7 GHz | FD Kalvin S24 | Corsair 32GB DDR3 VENGEANCE PRO @ 2400MHZ | 2 x Asus GeForce GTX 780 DirectCU II OC (SLI) | Samsung SSD 840 EVO 500GB (system) | Seagate Barracuda 2TB (data) | Evga SuperNOVA G2 850W | Windows10 Pro x64 | Asus PG278Q | Logitech Illuminated Keyboard & G13 | Razer Mamba | AKG K550

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

I spel så ökar både cpu och gpu i temp. Endast cpu stresstest så får du lägre värme och därför känner moderkortet inte samma behov av att öka chassi fläktarna.

Köp separat fläktstyrning till chassi så kan du styra som du vill.

MB Asus Z170-A CPU 6700k GPU Gtx 1080 Strix OC HD Samsung 960 EVO 500gb
MEM Corsair 16GB DDR4 3200MHz PSU EVGA Supernova G2 850W
MONITOR ROG SWIFT PG348Q 3440x1440 CPU COOLER Noctua NH-D15S