Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2011

i5 4690K 80 grader!

Hejsan!

Jag har en helt nyköpt dator!
MSI Z97-S02 inet edition
i5 4690K 3,5 GHz Oklockad & stock-kylare.
Corsair 2x4 GB (8GB) på 1600 MHz.
Samsung evo 840 120 GB
Corsair CXM 600W +80 bronze
GTX 660 atm för mitt beställda Radeon R9 280X var sönder.

När jag spelar cs:go så går CPUn upp till ca 80 grader, jag har mätt med HW monitor.

är det för varmt? bör jag skaffa en ny cpu kylare eller räcker det med att byta kylpasta?:)

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
United Kingdom
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av cruel_:

Hejsan!

MSI Z97-S02 inet edition
Samsung evo 840 120 GB

När jag spelar cs:go så går CPUn upp till ca 80 grader, jag har mätt med HW monitor.

är det för varmt? bör jag skaffa en ny cpu kylare eller räcker det med att byta kylpasta?:)

Tack på förhand!

Du har nog inte monterat kylaren rätt. Montera om den så blir det säkert bättre. Stock kylaren är visserligen dålig, men den klarar iaf av att kyla en oklockad processor.

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Bree
Registrerad
Feb 2002

Detta är en Haswell, om än en Refresh, så blir de fortfarande varma.
Stockkylaren är inget vidare, men ska klara alla normala belastningar på processorn.

Ett konkret tips du kan göra är att ta loss kylaren och se så att kylpastan ligger korrekt spridd över processorn. Dock behöver du sedan ny kylpasta att lägga på så gör inte detta ifall du inte har tillgång till ny kylpasta.

En annan fråga jag har till dig (och som är viktig att ta hänsyn till i dessa varma sommartider) är din rumstemperatur. Är det riktigt varmt i rummet datorn står i så påverkar detta också värmen i datorn.

Gällande temperaturer: Vid 100 grader börjar processorn throttla, d.v.s. klocka ner sig för att skydda den.

Ett tips är att installera en bättre eftermarknadskylare (om du har budget till det) samt köra med annan kylpasta. Detta är det som gäller om du vill ha bättre temps.
Ska du göra någon form av överklockning är detta obligatoriskt.

Ser du ett olämpligt inlägg? Rapportera! Glöm heller inte våra forumregler
Kontakt: najk@sweclockers.com, PM eller kontaktformuläret
CPU: 4790k @ 4.6 Ghz - GPU: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Minne: 16 GB Corsair Dominator - SSD: Samsung 850 Pro 500 GB - Skärm: Asus ROG SWIFT PG348Q Gsync 3440x1440

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av netbuddy:

Du har nog inte monterat kylaren rätt. Montera om den så blir det säkert bättre. Stock kylaren är visserligen dålig, men den klarar iaf av att kyla en oklockad processor.

Tror också att detta är sannolikt. Du kan också ha använt för mycket kylpasta.

När man monterar en kylare är det viktigt att man inte lyfter kylaren när man väl tryckt dit den, för då förverkas kylpastan och man måste göra om allt. Proceduren är som följer:

1. Se till att både kylare och IHS är rena och inte har någon pasta på sig.

2. Applicera en klick kylpasta i storlek som ett okokt riskorn mitt på IHS:en. Det kan se lite ut, men det ska faktiskt inte vara mer än så!

3. Tryck dit kylaren och skruva fast den utan att den tappar kontakten med IHS:en.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av cruel_:

Hejsan!

MSI Z97-S02 inet edition
Samsung evo 840 120 GB

Tack på förhand!

Det är rätt så varmt. Tänk dock på att vi har ett väldigt bra väder i Sverige just nu, med temperaturer på över 30 grader ute, vilket gör att det blir rätt så varmt även inne. T.ex. så har jag märkt att min dator ligger på mellan 5-10 grader högre än på vintern. Så får man fråga, hur varmt har du i rummet?

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Aug 2010

Är varken farligt eller särskilt ovanligt.

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011

Farligt? Njaa.. Knappast hälsosamt för processorn. Ovanligt? Absolut inte.

Som någon redan har sagt så är stockkylaren lätt att montera fel. Man tror den sitter som berget men sen tar man av den och ser att kylpastan knappt smetat ut sig. Jag rekommenderar http://www.inet.se/produkt/6909306/silverstone-argon-ar01

Dator: Asus RoG Maximus VII Gene - Intel i5 4690K @4,4Ghz (1,21v)
MSI GTX 980 @1455Mhz - G. Skill Ripjaws X 8GB 2133Mhz XMP
Samsung 850 EVO 250GB - WD Blue 1TB - EVGA SuperNOVA G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2011

Tacksam för alla svar!
Jag har faktiskt kylpasta, tog bort kylaren förut de såg inte så bra ut.

Ang stock-kylaren: kan man ens montera den fel? Man klickar ju bara i de fyra pinnarna & vrider alla som pilarna pekar sen är det ju klart?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av jnsson:

Det är rätt så varmt. Tänk dock på att vi har ett väldigt bra väder i Sverige just nu, med temperaturer på över 30 grader ute, vilket gör att det blir rätt så varmt även inne. T.ex. så har jag märkt att min dator ligger på mellan 5-10 grader högre än på vintern. Så får man fråga, hur varmt har du i rummet?

Vet ej hur varmt det är i rummet men bor på övervåningen så de är ganska äckligt varmt på dagarna.

Kan tillägga att jag har ett GX500 chassi med fläktar monterade på alla platser. 2 intag fram, 1 intag på sidan, 1 utblås bak & två utblås i toppen. Är det bra monterat? Eller bör jag byta något för bättre kylning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Najk:

Detta är en Haswell, om än en Refresh, så blir de fortfarande varma.
Stockkylaren är inget vidare, men ska klara alla normala belastningar på processorn.

Ett konkret tips du kan göra är att ta loss kylaren och se så att kylpastan ligger korrekt spridd över processorn. Dock behöver du sedan ny kylpasta att lägga på så gör inte detta ifall du inte har tillgång till ny kylpasta.

En annan fråga jag har till dig (och som är viktig att ta hänsyn till i dessa varma sommartider) är din rumstemperatur. Är det riktigt varmt i rummet datorn står i så påverkar detta också värmen i datorn.

Gällande temperaturer: Vid 100 grader börjar processorn throttla, d.v.s. klocka ner sig för att skydda den.

Ett tips är att installera en bättre eftermarknadskylare (om du har budget till det) samt köra med annan kylpasta. Detta är det som gäller om du vill ha bättre temps.
Ska du göra någon form av överklockning är detta obligatoriskt.

Funderar verkligen på att köpa en eftermarknads-kylare faktiskt... Men ang temperaturen på processorn då? Kan den ha tagit stryk av att vara uppe över 80 grader under kanske en dag?
Medans jag spelade då, fryslaggade fast i cs:go ibland kan de vara för att processorn överhetta ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av cruel_:

Vet ej hur varmt det är i rummet men bor på övervåningen så de är ganska äckligt varmt på dagarna.

Kan tillägga att jag har ett GX500 chassi med fläktar monterade på alla platser. 2 intag fram, 1 intag på sidan, 1 utblås bak & två utblås i toppen. Är det bra monterat? Eller bör jag byta något för bättre kylning?

80 grader är ingen fara för Intel processorer. Du har monterat fläktarna på ett bra sätt, ungefär så har jag också. Du bör veta hur varmt det är i rummet, för att sedan kunna veta bättre om det är ovanligt varmt eller inte

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2011

Mm okej, isf måste jag köpa någon bra termometer, någon som vet ngn schysst man kan köpa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

kan tipsa om att 212 evo är riktigt billig just nu på komplett, https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar....

Stationär: Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX750i | EVGA Z170 FTW | i7 6700K Delid 4,8GHz | EVGA GTX 1080 2126MHz | Custom Loop | Corsair Dominator Platinum 16GB 3000MHz | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q/AOC q2770Pqu | Logitech G600 | Corsair Vengeance K70 | Philips Fidelio X2 | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av cruel_:

Ang stock-kylaren: kan man ens montera den fel? Man klickar ju bara i de fyra pinnarna & vrider alla som pilarna pekar sen är det ju klart?

Du ska endast "klicka i pinnarna", vrida gör man bara när man ska ta av kylaren. Bara ett tips, kan ju vara det som är problemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av cruel_:

Tacksam för alla svar!
Jag har faktiskt kylpasta, tog bort kylaren förut de såg inte så bra ut.

Skulle vilja säga att det är väldigt många trådar man ser här i forumet där folk har problem med temperaturerna pga felmonterade stockkylare, och från din beskrivning av hur man monterar den så har även du gjort fel. Dock brukar temperaturerna vara bra mycket värre om kylaren inte har ordentlig kontakt med processorn.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2005

Skulle tro att det är vädret/värmen. Det är runt 30C i mitt rum, 27 på nätterna. Och min temperatur på min 3930k har gått cirkus 10C

Mobo:ASUS ROG RAMPAGE IV X79 CPU:Intel Core i7 3930k@4.6Ghz Ram: Corsair 16GB 1600MHz GPU: Nvidia Evga 980Ti Chassi: Corsair 900D Kylning: Custom loop 1x240mm 2x480mm, PSU:Corsair AX1200i SSD: Samsung 850 EVO 1TB Samsung 840 EVO 500GBMonitor:Asus 27"Rog PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av versions:

kan tipsa om att 212 evo är riktigt billig just nu på komplett, https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar....

Oj! Men frakten går väl på typ 79kr? Så att köpa den på inet blir väl typ samma pris?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av TiasE:

Skulle vilja säga att det är väldigt många trådar man ser här i forumet där folk har problem med temperaturerna pga felmonterade stockkylare, och från din beskrivning av hur man monterar den så har även du gjort fel. Dock brukar temperaturerna vara bra mycket värre om kylaren inte har ordentlig kontakt med processorn.

Hur gör man då? Klickar man bara dit dom sen är det klart? Måste bara göra rent samt ta på ny kylpasta först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av cruel_:

Oj! Men frakten går väl på typ 79kr? Så att köpa den på inet blir väl typ samma pris?

komplett har alltid fri frakt på allt. vad fick du 79kr ifrån?

https://www.komplett.se/mlf/skins/komplettse/bg/w2614_3000x80...

:s

Stationär: Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX750i | EVGA Z170 FTW | i7 6700K Delid 4,8GHz | EVGA GTX 1080 2126MHz | Custom Loop | Corsair Dominator Platinum 16GB 3000MHz | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q/AOC q2770Pqu | Logitech G600 | Corsair Vengeance K70 | Philips Fidelio X2 | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av versions:

komplett har alltid fri frakt på allt. vad fick du 79kr ifrån?

https://www.komplett.se/mlf/skins/komplettse/bg/w2614_3000x80...

:s

Jaha! Vad bra, sist jag handla där var det fraktkostnad. Kanske ska klippa till på den där kylaren då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av TiasE:

Hur monterar man den då? Åt
Vilket håll ska pilarna peka?
Någon som vet? googlat men de jag läst säger emot varandra.

Please help ))

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011

Fästena ska vara så långt motsols som de kommer när du klickar i dom.

Dator: Asus RoG Maximus VII Gene - Intel i5 4690K @4,4Ghz (1,21v)
MSI GTX 980 @1455Mhz - G. Skill Ripjaws X 8GB 2133Mhz XMP
Samsung 850 EVO 250GB - WD Blue 1TB - EVGA SuperNOVA G2 750W

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Bree
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av cruel_:

Funderar verkligen på att köpa en eftermarknads-kylare faktiskt... Men ang temperaturen på processorn då? Kan den ha tagit stryk av att vara uppe över 80 grader under kanske en dag?
Medans jag spelade då, fryslaggade fast i cs:go ibland kan de vara för att processorn överhetta ?

Din processor har inte tagit stryk. Så fort fara uppstår med temperaturer vidtas automatiska åtgärder från processorns håll för att skydda den.

Som tipsat om tidigare i tråden: Köp ny kylpasta, t.ex. från Arctic Cooling samt en eftermarknadskylare, så ska du se på rejäl skillnad.

Ser du ett olämpligt inlägg? Rapportera! Glöm heller inte våra forumregler
Kontakt: najk@sweclockers.com, PM eller kontaktformuläret
CPU: 4790k @ 4.6 Ghz - GPU: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Minne: 16 GB Corsair Dominator - SSD: Samsung 850 Pro 500 GB - Skärm: Asus ROG SWIFT PG348Q Gsync 3440x1440

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Man undrar hur många egenbyggare som sitter med lösa kylflänsar pga felmontering. Som alltid om man inte vet hur man ska göra så läser man en instruktionsbok eller ser en video först.

Intels pushpins ska alltså vridas till ett utgångsläge och sedan tryckas ned, inget mer! Den vridande funktionen är enbart för att kunna lossa kylaren.

Finns jättebra instruktionsvideos på Youtube från Intel själva.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Kan rekommendera Hyper Evo kylaren till 4690k processorn. Kör den utan problem med bra resultat. För det priset är det en grymt bra kylare. Kör på!

Antec 300 / Asus Z-97 A / i5 4690k / EVGA GTX 980 Sc Acx 2.0 " / 16 gig ddr 3 RAM / Samsung 850 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Ge din cpu en värdig kylning

╔ Corsair 32GB DDR3 CL9 1600Mhz DOMINATOR PLATINUM ■
╠ MSI Krait SLi Edition ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ Intel i7 4790K
╠ DeepCool Captain 240EX ■ Kingston HyperX Savage 250GB
╠ Corsair Graphite 760T ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ BenQ XR3501 35-inch Curved Ultra Wide 144HZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av MultiMan:

Man undrar hur många egenbyggare som sitter med lösa kylflänsar pga felmontering. Som alltid om man inte vet hur man ska göra så läser man en instruktionsbok eller ser en video först.

Intels pushpins ska alltså vridas till ett utgångsläge och sedan tryckas ned, inget mer! Den vridande funktionen är enbart för att kunna lossa kylaren.

Finns jättebra instruktionsvideos på Youtube från Intel själva.

Hittar ingen bra instruktionsvideo från intel.. kan du länka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Melodylekfull:

Fästena ska vara så långt motsols som de kommer när du klickar i dom.

Medsols menar du väl?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av cruel_:

Hittar ingen bra instruktionsvideo från intel.. kan du länka?

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av MultiMan:

Tackar