Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2012

Dram-led:n lyser och svart skärm

Tjena.
Tog mig tiden att göra rent datorn helt idag 1 och 1/2 år efter inköpet av datorn. När jag gjort rent allt började jag sätta tillbaka delarna men datorn ville inte funka. Den röda dram_led lampan började lysa och då först trodde jag att de va något fel på fpanel kablarna för dom är jag lite osäker på om dom sitter rätt, men sen förstog jag att det var ram-minnet som va felet. Googlade lite snabbt på dram led och fick fram en massa andra trådar på ämnet men inget av de som stog fungerade så då gör jag en ny tråd istället.
Såhär ligger det till:
Har testat att bara köra ett av de två ramen på b1 och a1 och där funkar båda utan att dram led lyser, men ändå ingen bild på skärmen.
B2 och a2 fungerar ingen av ramen på/dram led lyser.
När jag kopplar a1 + b1 lyser inte dram led men ingen bild på skärmen.
A1 + a2: dram led lyser och samma på b1+b2...
Använder ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155, resten av datorns spec har jag som signatur.
Har testad att ta ut batteriet ur moderkortet men utan redultat.
Har testad dedär ress bios grejen också.
Problemet med bilden behöver kanske inte ha med ram-minnet att göra men vad vet jag?
Tack för hjälpen på förhand!

[AMD Radeon R9 280X Top] [Intel Core i5-3570K "3.40GHz"] [Corsair Vengeance 8gb "1600Mhz"] [ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155] [Seagate Barracuda 1TB] [Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM] [Fractal Design r4] [LG Generic PnP Monitor]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2007

Hur gjorde du rent datorn på för sätt? Hoppas du inte damsög inne i den?

Annars får du väl testa med andra minnen ? Men ta ur alla saker förutom moderkort/minne/cpu/gpu dvs allt annat diskar mm ryck ur kablarna till diskarna osv o testa igen.

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Hagis2k:

Annars får du väl testa med andra minnen ? Men ta ur alla saker förutom moderkort/minne/cpu/gpu dvs allt annat diskar mm ryck ur kablarna till diskarna osv o testa igen.

Tog ur allt förutom moderkortet och ena hårddisken och drog med en dammduk där det inte fanns kretsar osv.
Ska testa plocka isär igen idag!
Tack för svaret, jag återkommer.

Skickades från m.sweclockers.com

[AMD Radeon R9 280X Top] [Intel Core i5-3570K "3.40GHz"] [Corsair Vengeance 8gb "1600Mhz"] [ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155] [Seagate Barracuda 1TB] [Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM] [Fractal Design r4] [LG Generic PnP Monitor]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Hagis2k:

Har gjort som du sagt men problemet kvarstår.