Permalänk
Avstängd

Halva tv-bilden mörknat till

Hej, kom tillbaka ifrån fotbollsträningen och skulle sätta på min samsung 32tums tv och då såg jag att vänstra delen av skärmen hade mörknats till. Vad kan jag göra åt detta?

Hittade ett klipp och såg att det var samma fel typ som min: https://www.youtube.com/watch?v=_KsGoE8ehnY

Kan man lösa det på det sättet som på klippet? Eller går något annat sönder? Ser väldigt riskabelt ut och vågar inte pröva innan jag har fått svar.

Permalänk
Medlem

nä går inte att göra så

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen har det hänt nått med belysningen på ena sidan och om det är nått glapp går det kanske att få det att fungera ett tag genom att slå på tvn, men det är ju knappast en bra metod, tvn behöver repareras på riktigt snarare än att du slår på den när den inte fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

Vad kan jag göra åt detta?

Om din TV är mindre än tre år gammal så kan leta fram kvittot och reklamera TV:n till inköpsstället. I annat fall om man misstänker att lampan glappar så är det nog bättre att skruva isär TV:n och se om man kan orda det än att drämma till med en brödkavel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

nä går inte att göra så

ajj då :/

Skrivet av mrqaffe:

Troligen har det hänt nått med belysningen på ena sidan och om det är nått glapp går det kanske att få det att fungera ett tag genom att slå på tvn, men det är ju knappast en bra metod, tvn behöver repareras på riktigt snarare än att du slår på den när den inte fungerar.

okej, kostar det inte mer att reparera tven än att köpa en ny?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Om din TV är mindre än tre år gammal så kan leta fram kvittot och reklamera TV:n till inköpsstället. I annat fall om man misstänker att lampan glappar så är det nog bättre att skruva isär TV:n och se om man kan orda det än att drämma till med en brödkavel.

tven är ca 5 år gammal och jag har inte kunskapen till att skruva och kolla vad som är fel :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

tven är ca 5 år gammal och jag har inte kunskapen till att skruva och kolla vad som är fel :/

Vet att TV-reparatörer är ett utdöende yrke men det finns ju en och annan kvar som kanske kan hjälpa dig för en billig peng?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem

Svårt att gissa, men om tvn har bättre bild än budget tvarna har idag så kan det ju vara värt att laga, du kan ju lämna in den och be om kostnadsförslag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MW2 FANBOY:

okej, kostar det inte mer att reparera tven än att köpa en ny?

Jo, köp en ny

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vet att TV-reparatörer är ett utdöende yrke men det finns ju en och annan kvar som kanske kan hjälpa dig för en billig peng?

Skrivet av mrqaffe:

Svårt att gissa, men om tvn har bättre bild än budget tvarna har idag så kan det ju vara värt att laga, du kan ju lämna in den och be om kostnadsförslag.

Skrivet av Rajat:

Jo, köp en ny

Är det värt att fixa tven som har kostat ca 5k för 5 år sedan?

Finns det någon tv för ca 4k i dagsläget som någon kan rekommendera?

Permalänk
Avstängd

Testade att drämma till tven, så som klippet och det funkade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

Finns det någon tv för ca 4k i dagsläget som någon kan rekommendera?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1664235 Jag vet dock inte om Siba får in den igen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Ok om du drämde till den så har du förmodligen en eller flera kallödningar de bör inte vara allt för svårt att fixa känner du ingen som pillar med elektronik ge dem ett par hundringar så löser det sig nog

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1664235 Jag vet dock inte om Siba får in den igen.

tack, jag får inte plats mer än 32 tum :/

Skrivet av Hagis2k:

Ok om du drämde till den så har du förmodligen en eller flera kallödningar de bör inte vara allt för svårt att fixa känner du ingen som pillar med elektronik ge dem ett par hundringar så löser det sig nog

ok :), frågan är vem som fixar? bor i forsheda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

tack, jag får inte plats mer än 32 tum :/

Vesst faen, glömde bort det.
Nåväl jag ger mig inte.:P Här är en till.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Vesst faen, glömde bort det.
Nåväl jag ger mig inte.:P Här är en till.

tack så mycket :), blir nog en sådan om inte någon annan kan komma med en bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

Testade att drämma till tven, så som klippet och det funkade!

IRL lol'ade på jobbet xD

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

tack så mycket :), blir nog en sådan om inte någon annan kan komma med en bättre

Finns nog ingen som slår Panasonic. Hade själv en 32" LCD tv från dom som gav fantastisk bild.(2007)
Dock fick en av mina polare den TV´n (2009) när jag uppgraderade mig till Panasonic´s plasma. Och apparaten fungerar lika fint än idag.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Finns nog ingen som slår Panasonic. Hade själv en 32" LCD tv från dom som gav fantastisk bild.(2007)
Dock fick en av mina polare den TV´n (2009) när jag uppgraderade mig till Panasonic´s plasma. Och apparaten fungerar lika fint än idag.

tack för hjälpen, beställt ett ex!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

tack för hjälpen, beställt ett ex!

Vad kul att höra. Du får uppdatera när du fått TV´n om vad du tycker om den.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Vad kul att höra. Du får uppdatera när du fått TV´n om vad du tycker om den.

Det ska jag göra

Permalänk
Avstängd

Fick hem tven idag och vilken lyft det är på bildkvalitén!