Finns det externa skärmuttag att köpa?

Permalänk
Medlem

Finns det externa skärmuttag att köpa?

Hej! Jag köpte nyligen en Cintiq 13HD för 8000 kr, men upptäckte snabbt till min besvikelse att den kräver ett uttag till displayen som ingen av mina datorer har.

Finns det "dosor" att köpa med olika uttag till skärmar som man kan koppla in i datorn med USB eller något? Är tyvärr inte så kunnig i datorer och delar till datorer alls utom riktigt "basic stuff".

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är det inte en helt vanlig USB till den? har väl alla datorer sen 90 talet typ? Eller har du fullt i alla USB portar redan?
Kikade på bilder på prisjakt o såg nån specialkabel där antar att det är den du menar.

Ahh såg nu på deras hemsida att den använder HDMI för att visa bild. Vad är det för datorer du har? Stationära går det oftast att stoppa in ett nytt kort i, bärbara är nog lite värre med.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fozze:

*TEXT*
men upptäckte snabbt till min besvikelse att den kräver ett uttag till displayen som ingen av mina datorer har. !

Vad har du för uttag på dina datorer ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Snabbpluggade lite

Kabeln till Cintiq plattan har en AVI-D port eller något sådant hette det. Lyckades få tag på en adapter som går till den stationära datorns DVI. Min laptop har dock ett VGA uttag, vilket jag inte kunde hitta någon adapter till. ska kolla om det går att få tag på en adapter som gör om DVI till VGA, och därigenom köra AVI-D kabeln.

Har snabbpluggat detta idag eftersom jag inte kan något om det, så ifall jag missleder med fel information så får jag ursäkta.

Uttaget till laptoppen är blått, och kabeln till den har ett blått "huvud"

Uttaget till stationära är bredare, och har ett svart "huvud"

AVI-D kabeln (om det heter så) ser ut som en USB plugg, fast den är bredare, plattare och lite böjd i kanterna.

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kab...

Här är adaptern som funkade för att ansluta plattan till den stationära. Dock så säger det HDMI till DVI, så jag antar att AVI-D antingen är något helt annat, eller bara ett annat namn för HDMI.

Återigen så är jag väldigt ny när det gäller delar till datorer, så jag får ursäkta förvirringen. Tackar så mycket till er som tar er tid att svara.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns usbanslutna grafikkort och de funkar bra om bilden inte ändrar sig snabbt, de borde funka till en ritplattedisplay, men de är ju inget för spelande.
http://www.conrad.se/Externa-grafikkort.htm?websale8=conrad-s...

Det finns också signalkonverterare mellan dvi-d och vga om det är det du menar, för dvi kan även innehålla analogvideo och då funkar det med en kontaktadapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

du har väl en sladd som liknar denna va? http://s3.pji.nu/product/inside/800/1715956.jpg
isåfall, vad jag kan tyda av att titta och kolla lite snabbt på en review, så är det hdmi, usb och någon annan kontakt jag inte känner till (i den änden med 3 sladdar)

så som jag fattar det ska man köra med både hdmi (för bild) och usb (för själva touch-plattan). så du kan använda en hdmi-dvi adapter för att koppla den till din stationära alá http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/84802-deltaco_hd...
eller koppla hdmi till vga med alá http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/167305-deltaco_h...
och en usb port då, som jag hoppas du har

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Tror jag har all info jag behöver nu. tackar så mycket för alla svar! Jag ska kolla runt lite hos de butiker som finns nära mig om jag hittar rätt sorts adapter, eller beställa om det så behövs.

Återigen, tack! Både för hjälp och förstående

Permalänk
Medlem

Tillbaks igen...

Tjena igen allihopa! Har kollat runt lite, men hittar inte riktigt vad jag söker. jag behöver en HDMI till vga adapter med HDMI hona och VGA hane. Hittar bara tvärtom med hdmi hane och vga hona. Om någon vet något till ett rimmligt pris skulle det vara uppskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fozze:

Tjena igen allihopa! Har kollat runt lite, men hittar inte riktigt vad jag söker. jag behöver en HDMI till vga adapter med HDMI hona och VGA hane. Hittar bara tvärtom med hdmi hane och vga hona. Om någon vet något till ett rimmligt pris skulle det vara uppskattat.

VGA är analogt och HDMI digitalt så de går inte att få att fungera med vanlig adapter kabel utan behöver en liten låda som konverterar signalen allt annat är båg.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Skrivet av Fozze:

Tjena igen allihopa! Har kollat runt lite, men hittar inte riktigt vad jag söker. jag behöver en HDMI till vga adapter med HDMI hona och VGA hane. Hittar bara tvärtom med hdmi hane och vga hona. Om någon vet något till ett rimmligt pris skulle det vara uppskattat.

http://www.24.se/hdmi-till-vga-adapter--ljud-ut-p-29568.aspx typ en sådan kanske, och sen könsbytare för några tior...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid