Nån som är "hemma" på Gigabytes fläktstyrning?

Permalänk

Nån som är "hemma" på Gigabytes fläktstyrning?

Hej Alla,

Jag hade en idé om att bygga ett riktigt tyst FD Define R4-chassi. (konfigurationen ser du i min signatur) Så jag tryckte i fem stycken Noctua NF-A14 ULN, tre in och två ut, samt en extra NF-F12 PMW till CPU-kylaren NH-U12S, så det blir "push & pull". Tanken var att styra upp allt med fläktkurvor så att in-chassifläktarna jobbade lite tidigare/snabbare än ut-chassifläktarna, allt för att skapa lite övertryck.

Jag har kopplat fläktarna enligt följande till MB:
CPU-fläkt in: CPU_FAN
CPU-fläkt ut: CPU_OPT
Chassi fläkt ut, bak: SYS_FAN1
Chassifläkt ut, topp: SYS_FAN2
Chassifläkt in, sida: SYS_FAN 3
Chassifläkt in, front: SYS_FAN4
Chassifläkt in, front: SYS_FAN5

Jag har mååånga frågor:
1. Har jag kopplat optimalt, om det nu finns någon tanke med till vilken kontakt man kopplar fläktarna?
2. Finns det något att tänka på när man kalibrerar med Gigabytes "Smart Fan Advanced" under "System Information Viewer"? Ska systemet vara belastat?
3. I fläktkurvornas inställning har man två axlar; workload (fläkt) och temperature. Den sista, temperaturen, vilken är det; CPU, chipset eller MB?
4. I fläktkurvornas inställning har man kopplat workload till ett visst RPM. Hur bestäms det, kan jag ändra procentuell workload och vilken RPM det ska motsvara? Eller är det alltid givet?

Tack på förhand!

Bumpar + ny info
Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk

Har fått svar på 3:an. Tempen är MB.. tyvärr. Eftersom chipsetet är mer variabelt och går högre i temp än chassit/MB.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB