Permalänk
Medlem

Flasha Bios hjälp!

Hejsan Sweclockers!

Jag skickade in mitt graffekort till inet, men det var inget fel på det. Enligt dom måste jag flasha Bios.
Det jag undrar är hur ska jag förbereda mitt USB minne? Man måste formatera det på något speciellt vis för att det ska fungera.
Fick 1 fil av killen på inet, men när jag tittar på tutorial som denna: https://www.youtube.com/watch?v=0Huex38Yrh0
Så har dom även en .exe fil de kopierar till minnet.

Mitt moderkort:
MSI Z97-S02

Tack på förhand, hoppas ni kan hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Edit: Hittade en väldigt bra guide från MSI: http://service.msicomputer.com/html/popup/CustService/images/...

Till er som vill förbereda era usb-minnen checka länken ovan.

Permalänk
Inaktiv

Du ska formattera din USB sticka rätt innan du lägger in BIOS ROM på den, alltså i FAT32 format och med rena partitioner.

Kör kommandotolken med administrativa rättigheter.
Formattera med hjälp av dessa kommandon:

DISKPART
LIST DISK
SELECT DISK #
LIST PARTITION
SELECT PARTITION #
DELETE PARTITION OVERRIDE
CLEAN
CREATE PARTITION PRIMARY
SELECT PARTITION 1
ACTIVE
FORMAT FS=FAT32 QUICK
ASSIGN
EXIT

Glöm heller inte att ROM-filen ska vara den enda filen på USB-minnet när du är redo att flasha BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Du ska formattera din USB sticka rätt innan du lägger in BIOS ROM på den, alltså i FAT32 format och med rena partitioner.

Kör kommandotolken med administrativa rättigheter.
Formattera med hjälp av dessa kommandon:

DISKPART
LIST DISK
SELECT DISK #
LIST PARTITION
SELECT PARTITION #
DELETE PARTITION OVERRIDE
CLEAN
CREATE PARTITION PRIMARY
SELECT PARTITION 1
ACTIVE
FORMAT FS=FAT32 QUICK
ASSIGN
EXIT

Glöm heller inte att ROM-filen ska vara den enda filen på USB-minnet när du är redo att flasha BIOS.

Stort tack på förhand! Är grymt tacksam för svar!

Man ska ju ha .exe filen också! Så står det i MSI's guide samt i de youtube videos jag tittat på? Jag har E7821IMS.B00 & AFUDE238.exe

Frågan är ju om jag ska strunta i att köra den vägen genom att boota med usb:t och sedan köra kommandon, om jag bara ska ha ROM-filen och välja m-flash i bios?
Har tittat på denna tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=tiEquU1xH0g

Man kan gå fram till 13:50 för att se hur han gör.

Jag formaterade med: HP USB Disk Storage Format Tool enligt Msi Guiden.

Frågan nu är ju om jag ska köra med bara ROM filen och använda m-flash inne i Bios eller om jag ska boota med USB:T och även ha .exe filen på USB:t tror det är så de funkar? Duger min formatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Du ska formattera din USB sticka rätt innan du lägger in BIOS ROM på den, alltså i FAT32 format och med rena partitioner.

Kör kommandotolken med administrativa rättigheter.
Formattera med hjälp av dessa kommandon:

DISKPART
LIST DISK
SELECT DISK #
LIST PARTITION
SELECT PARTITION #
DELETE PARTITION OVERRIDE
CLEAN
CREATE PARTITION PRIMARY
SELECT PARTITION 1
ACTIVE
FORMAT FS=FAT32 QUICK
ASSIGN
EXIT

Glöm heller inte att ROM-filen ska vara den enda filen på USB-minnet när du är redo att flasha BIOS.

Om man gör så att man bara har ROM-filen hur gör man sedan då?

Permalänk
Medlem

Själv använde jag mig av MSI's egna USB flash tool. Där finns även en funktion som gör USB-minnet bootbart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Själv använde jag mig av MSI's egna USB flash tool. Där finns även en funktion som gör USB-minnet bootbart.

Vart hittar du MSI's egna USB flash tool då? Och hur gör du sen? Kan du utveckla lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

Hejsan Sweclockers!

Jag skickade in mitt graffekort till inet, men det var inget fel på det. Enligt dom måste jag flasha Bios.
Det jag undrar är hur ska jag förbereda mitt USB minne? Man måste formatera det på något speciellt vis för att det ska fungera.
Fick 1 fil av killen på inet, men när jag tittar på tutorial som denna: https://www.youtube.com/watch?v=0Huex38Yrh0
Så har dom även en .exe fil de kopierar till minnet.

Mitt moderkort:
MSI Z97-S02

Tack på förhand, hoppas ni kan hjälpa mig!

Den videon är hypnotiseradande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

Vart hittar du MSI's egna USB flash tool då? Och hur gör du sen? Kan du utveckla lite

Här kan du finna min tråd om liknande problem. Du använder dig dock inte av M-FLASH utan gör det i DOS. http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1307981-bios-flash-...

Där finner du nerladdningslänk till deras tool och guide också.
Efter det är det bara gå in i bios och ställa så den bootar på USB ifall den inte gör det. Och sen installera nya biosen, men kom ihåg att du gör det på egen risk.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Här kan du finna min tråd om liknande problem. Du använder dig dock inte av M-FLASH utan gör det i DOS. http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1307981-bios-flash-...

Där finner du nerladdningslänk till deras tool och guide också.
Efter det är det bara gå in i bios och ställa så den bootar på USB ifall den inte gör det. Och sen installera nya biosen, men kom ihåg att du gör det på egen risk.

jag har förberett ett bootbart USB, jag har kopierat in 2 filer på det: E7821IMS.B00 och AFUDE238.exe

Sedan enligt en tutorial nu är det bara att ändra i bios så datorn startar från USB-KEY.
Sedan när den bootat från USB:n så skriver man AFUDE238 E7821IMS.B00
sedan enter så ska den flasha bios.

Gör jag rätt om jag gör såhär? Alltså följer denna guiden: http://service.msicomputer.com/html/popup/CustService/images/...
& vad är intel me driver till för? På min förra dator hade jag aldrig det installerat & den fungerade klockrent.

En del säger också att man ska koppla ur hårddiskarna, är det relevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

jag har förberett ett bootbart USB, jag har kopierat in 2 filer på det: E7821IMS.B00 och AFUDE238.exe

Sedan enligt en tutorial nu är det bara att ändra i bios så datorn startar från USB-KEY.
Sedan när den bootat från USB:n så skriver man AFUDE238 E7821IMS.B00
sedan enter så ska den flasha bios.

Gör jag rätt om jag gör såhär? Alltså följer denna guiden: http://service.msicomputer.com/html/popup/CustService/images/...
& vad är intel me driver till för? På min förra dator hade jag aldrig det installerat & den fungerade klockrent.

Nu har ju inte vi samma moderkort så det kan ju skilja sig lite. Men jag behövde inte skriva något då MSI's USB tool installerade bioset på USB åt mig. Jag valde bara .ZIP filen och sen skötte den resten själv.
Efter det så bootade jag bara i DOS och sen fanns det olika menyer att välja mellan. Och då var det bara välja installera.
Ett MEMtest installerades även som rekommenderas att köra innan man flashar bioset för att försäkra sig om att datorn är stabil. Men den biten skippade jag då jag litade på att min dator var/är stabil.

Men den guiden du länkade till har inte jag använt mig av. Kan nog dessvärre inte hjälpa dig mer än så.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Nu har ju inte vi samma moderkort så det kan ju skilja sig lite. Men jag behövde inte skriva något då MSI's USB tool installerade bioset på USB åt mig. Jag valde bara .ZIP filen och sen skötte den resten själv.
Efter det så bootade jag bara i DOS och sen fanns det olika menyer att välja mellan. Och då var det bara välja installera.
Ett MEMtest installerades även som rekommenderas att köra innan man flashar bioset för att försäkra sig om att datorn är stabil. Men den biten skippade jag då jag litade på att min dator var/är stabil.

Men den guiden du länkade till har inte jag använt mig av. Kan nog dessvärre inte hjälpa dig mer än så.

Tack för att du försökte hjälpa iaf, värsta som kunde hända inträffade.. Mitt i bios uppdateringen så frös det sig & nu så är skärmen helt svart, den har inget bios att boota med så moderkortet är nu defekt & kört.

Ska aldrig i hela mitt liv försöka flasha ett bios igen, & ska aldrig någonsin köpa ett amd grafikkort igen, det var där problemen börjades. Skulle jag köpt Nvidia som jag alltid gjort förut skulle jag spelat på nya datorn sedan förra onsdagen..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ni tänka er? Ett msi moderkort som
Inte ens är kompatibelt med ett msi grafikkort från amd, helt jävla värdelöst, fan ta amd blir aldrig amd igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppdatera aldrig BIOS/UEFI från Windows eller DOS miljö. Det brukar aldrig vara lika stabilt.
Använd alltid den inbyggda (M-FLASH?) uppdaterings funktionen som man hittar under BIOS/UEFI.

Du kan alltid prova ta ut batteriet från moderkortet, och rensa CMOS.
Sätt sedan tillbaka batteriet och CMOS jumper. Om du har tur så kan du boota
in till BIOS för att köra en uppdatering.

Läs manualen, den brukar beskriva hur du går tillväga för att rensa CMOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoulnix:

Uppdatera aldrig BIOS/UEFI från Windows eller DOS miljö. Det brukar aldrig vara lika stabilt.
Använd alltid den inbyggda (M-FLASH?) uppdaterings funktionen som man hittar under BIOS/UEFI.

Du kan alltid prova ta ut batteriet från moderkortet, och rensa CMOS.
Sätt sedan tillbaka batteriet och CMOS jumper. Om du har tur så kan du boota
in till BIOS för att köra en uppdatering.

Läs manualen, den brukar beskriva hur du går tillväga för att rensa CMOS.

Grejen var att det inte ens gick att använda m-flash. Ska aldrig köpa något inet edition moderkort igen heller.. Fanns 1 bios på msis hemsida & det fungerade inte ens att köra i m-flash. På alla andra moderkort står det choose 1 file to update bios. Men på detta moderkort stod det choose 1 file to update bios and ME.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

Grejen var att det inte ens gick att använda m-flash. Ska aldrig köpa något inet edition moderkort igen heller.. Fanns 1 bios på msis hemsida & det fungerade inte ens att köra i m-flash. På alla andra moderkort står det choose 1 file to update bios. Men på detta moderkort stod det choose 1 file to update bios and ME.

Fan så surt, du råkar inte ha dual bios på moderkortet? Då kanske du kan rädda det hela.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Fan så surt, du råkar inte ha dual bios på moderkortet? Då kanske du kan rädda det hela.

Har ett MSI Z97-S02 Inet Edition ATX, finns iget dualbios vad jag vet. Skickat iväg moderkortet till inet i hopp om att dom kan rädda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

Har ett MSI Z97-S02 Inet Edition ATX, finns iget dualbios vad jag vet. Skickat iväg moderkortet till inet i hopp om att dom kan rädda det.

Okej.
Får hoppas det löser sig då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Okej.
Får hoppas det löser sig då.

Det hoppas jag med, inet fick moderkortet & grafikkortet i fredags, grafikkortet blev inskickat för återköp men moderkortet i hopp om att dom kan fixa det efter min bios-flashning gick snett :(. Nu är det ju måndag (kl är över 00) Så idag tror jag inet kommer ta tag i moderkortsproblemet så får vi se vart det leder. Återkommer med uppdatering vart efter.