Undervolta A6 6400K på ASRock FM2A88M Extreme4+

Permalänk
Medlem

Undervolta A6 6400K på ASRock FM2A88M Extreme4+

Tjena!

Jag har plockat ihop ett passivt kylt HTPC-system med en A6 6400K på ett ASRock FM2A88M Extreme4+ mATX, det hela kyls med/i ett Streacom FC5 Evo. Nu var jag ju beredd på att det skulle gå ganska varmt, men jag vill ändå undervolta processorn lite för att kunna få ner temperaturen lite.

I bios har jag stängt av turbon, sänkt multipeln till 35, alltså körs processorn i 3,5 GHz. Nu till det lustiga: vcore står satt till 1,1V, men när jag startar CPU-Z i windows visar den att vcore hoppar mellan allt ifrån 0.800V till 1.2V. Och särskilt svalare går den ju självklart inte.

I bios finns ett antal inställningsalternativ jag är osäker på.
CPU Voltage offset: Vad gör detta? Defult står den på 0. Man kan ha ett positivt värde eller ett negativt värde.
Dessutom finns ju LLC så klart. Men det är konstiga alternativ tycker jag.
Man kan välja mellan:
"Defult"
"1/2 vcore"
"1/2 vcore NB"
"1/2 vcore + 1/2 vcore NB"

Förstår inte alls vad som menas, iom. att det brukar finnas olika steg som t.ex. 1, 2, 3, 4 osv osv.

För övrigt finns "CPU NB multipel" som ett separat inställningsalternativ, är osäker på vad denna betyder också. Kan det vara GPU-delen? Den har också en egen vcore, kallad "CPU NB/GFX Voltage". Behöver jag sänka denna också för att få prollen att gå svalare?

Tack!

Permalänk
Medlem

Offset är det du skall använda.
Varje CPU har en standard spänningskurva, och med offset så kan man justera höjden på denna kurva.
Minus betyder att du säkner spänningen.

Alternativet är ju att sätta en fix spänning, men då har du även denna spänning när CPU'n idlar.
Det slipper du med offset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Offset är det du skall använda.
Varje CPU har en standard spänningskurva, och med offset så kan man justera höjden på denna kurva.
Minus betyder att du säkner spänningen.

Alternativet är ju att sätta en fix spänning, men då har du även denna spänning när CPU'n idlar.
Det slipper du med offset.

I see. Men finns det något sätt att veta vad som är bra värde, eller är det bara att prova sig fram?
På vilket sätt gör det skillnad om jag sänker vcore då? Måste den sänkas parallellt med offset?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

I see. Men finns det något sätt att veta vad som är bra värde, eller är det bara att prova sig fram?
På vilket sätt gör det skillnad om jag sänker vcore då? Måste den sänkas parallellt med offset?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är vcore eller offset afaik.

Ett bra värde är strax över vad som krävs för att den inte skall krasha