Semester och tråkig hemkomst (Åska)

Permalänk
Medlem

Semester och tråkig hemkomst (Åska)

Hej,

Kom hem från semestern i södra delarna av Sverige och var väl medveten om vilket ¤#%"# väder som drog in över Stockholm från ingenstans. Höll tummarna hela vägen hem men icke. Den stationära startar inte och routern går ej att koppla upp sig mot. Tänkte direkt försäkringsbolaget men inser att självrisken går loss på cirka 2000 kr och datorn (se signatur) gör att självrisken förmodligen överstiger kostnaden för nya delar, men det beror så klart på hur mycket/vad som är skadat.

Behöver lite tips och hjälp från er på Sweclockers angående hur jag bör göra.

Mitt nätaggregat som jag trodde var kört ger ström till grafikkortet, det lyser. Kan jag utesluta att nätaggregatet gått då?
Mitt moderkort som normalt ger ett ständigt grönt sken gör det ej längre. Därför misstänker jag att det är kört. Kan ju givetvis vara processorn också men jag måste ju börja i någon ände tänker jag.

Har inte tillgång till någon annan stationär dator att testa delar i, annars hade jag varit i full gång med att plocka isär och testa.

1) Kan jag köpa delar och lämna tillbaka efter att testat? Tänker på nätagg, moderkort, processor? Om jag köper dessa över Internet bör jag rimligtvis ha 14 dagar ångerrätt vid oförändrat skick?
2) Förslag på ersättningskort (moderkort)? Likvärdigt till MSI Z77A 03.

Är lite dålig på det här med beteckningar, Z77, H77 och B75, vad kan jag överväga som ersättare?

Tacksam för tips samt hoppas att ni slipper detta öde! Dra ut kontakterna även om ni bor i lägenhet!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att du antingen ska lämna delarna till något företag som kan testa vad som är ok och inte. Risken är att du kommer med nya delar som du förstör genom att testa gamla. Och även om du skulle få ihop något som fungerar kan det dyka upp fel om några månader som är relaterade.

Det bästa är att slänga rubbet och köpa nytt.

Varför skulle det inte vara lönt att utnyttja försäkringen. Även om du bara får en tusenlapp efter att självrisken dragits så är det i alla fall något. Du får det att låta som att du skulle förlora pengar på att använda försäkringen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Din dator i sign är ju värd bra mycket mer än 2000kr...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Din dator i sign är ju värd bra mycket mer än 2000kr...

Visserligen, men värdet är orelevant i denna fråga då försäkringsbolaget avgör vad det är värt och inte marknaden.

edit: Kom ihåg att dra ur all elektronik under semesterresor på mer än några nätter. Då minskas risken.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av giplet:

Det bästa är att slänga rubbet och köpa nytt.

Absolut inte, en polares dator blev träffad av blixten i fjol och efter lite enkel felsökning kom det fram att moderkortet hade stekts.
Han bytte ut det och datorn har fungerat bra ända sen dess.

Till TS: Lämna antingen in den för felsökning eller ta hjälp av en kompis som är villig att prova sina komponenter med din dator.
Angående funktionella moderkorts-versioner för processorn så är det enda viktiga att det är sockel 1155 i princip, är moderkortet det så tar den med 99% chans processorn om inte med en BIOS-uppdatering.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker att du antingen ska lämna delarna till något företag som kan testa vad som är ok och inte. Risken är att du kommer med nya delar som du förstör genom att testa gamla. Och även om du skulle få ihop något som fungerar kan det dyka upp fel om några månader som är relaterade.

Det bästa är att slänga rubbet och köpa nytt.

Varför skulle det inte vara lönt att utnyttja försäkringen. Även om du bara får en tusenlapp efter att självrisken dragits så är det i alla fall något. Du får det att låta som att du skulle förlora pengar på att använda försäkringen.

Jag har inte råd att slänga "rubbet" och köpa nytt. Vad menar du med att jag kan skada andra grejer genom att köra nya delar? Har aldrig hört talas om att det skulle kunna ske när man felsöker komponenter.

Skrivet av morxy49:

Din dator i sign är ju värd bra mycket mer än 2000kr...

Jo den är ju det. Men om jag vänder mig till försäkringsbolaget så kommer de begära kvitton på allt. Min processor tangerar några år nu och får ett värde som är betydligt lägre än vad marknaden hade betalat för den. Allt som allt så får jag väldigt dåligt betalt för mina grejer om jag vänder mig till försäkringsbolaget. Därför stryker jag det.

Skrivet av Skrotnisse92:

Visserligen, men värdet är orelevant i denna fråga då försäkringsbolaget avgör vad det är värt och inte marknaden.

Exakt. Enligt förslag som jag hittat på nätet och genom att prata med kompisar så verkar det helt hopplöst att prata med försäkringsbolag gällande datorer. Allt de utgår från är inköpsdatum, inte defacto värde.

Skrivet av Uzanar:

Absolut inte, en polares dator blev träffad av blixten i fjol och efter lite enkel felsökning kom det fram att moderkortet hade stekts.
Han bytte ut det och datorn har fungerat bra ända sen dess.

Till TS: Lämna antingen in den för felsökning eller ta hjälp av en kompis som är villig att prova sina komponenter med din dator.
Angående funktionella moderkorts-versioner för processorn så är det enda viktiga att det är sockel 1155 i princip, är moderkortet det så tar den med 99% chans processorn om inte med en BIOS-uppdatering.

Det här. Jag går i samma tankar, att fixa ett nytt moderkort, koppla in allt och testa. Jag tror som sagt att det är moderkortet som strukit med, har jag tur så hamnar jag allt som allt endast back 2000 kr. Det är mycket pengar för en student men har jag tur så stannar det där.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Visserligen, men värdet är orelevant i denna fråga då försäkringsbolaget avgör vad det är värt och inte marknaden.

edit: Kom ihåg att dra ur all elektronik under semesterresor på mer än några nätter. Då minskas risken.

Visst, men har svårt att tro att de värderar den till mindre än 2000 kr. Fick tillbaka 500 kr efter självrisk för min inte allt för dyra cykel när den blev stulen.

Permalänk

Tvivlar på att de tar en självrisk per produkt, gör dom inte det så kan dom dra dom två billigaste SSD:arna från Inet, samt billigaste 8gb ram, halvera nypriset och du hamnar ändå runt 2k. Du kan väll iaf ringa försäkringsbolaget å fråga, samtalet kostar nog inte mer än vanlig samtalsavgift.

P.S.
Om vi säger att oskan pajat en transistor eller dyl i en kompnent du inte byttat ut, så tror jag nog du kan få samma kedjereaktion som http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_discharge kan ge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xtQ:

Hej,

Kom hem från semestern i södra delarna av Sverige och var väl medveten om vilket ¤#%"# väder som drog in över Stockholm från ingenstans. Höll tummarna hela vägen hem men icke. Den stationära startar inte och routern går ej att koppla upp sig mot. Tänkte direkt försäkringsbolaget men inser att självrisken går loss på cirka 2000 kr och datorn (se signatur) gör att självrisken förmodligen överstiger kostnaden för nya delar, men det beror så klart på hur mycket/vad som är skadat.

Behöver lite tips och hjälp från er på Sweclockers angående hur jag bör göra.

Mitt nätaggregat som jag trodde var kört ger ström till grafikkortet, det lyser. Kan jag utesluta att nätaggregatet gått då?
Mitt moderkort som normalt ger ett ständigt grönt sken gör det ej längre. Därför misstänker jag att det är kört. Kan ju givetvis vara processorn också men jag måste ju börja i någon ände tänker jag.

Har inte tillgång till någon annan stationär dator att testa delar i, annars hade jag varit i full gång med att plocka isär och testa.

1) Kan jag köpa delar och lämna tillbaka efter att testat? Tänker på nätagg, moderkort, processor? Om jag köper dessa över Internet bör jag rimligtvis ha 14 dagar ångerrätt vid oförändrat skick?
2) Förslag på ersättningskort (moderkort)? Likvärdigt till MSI Z77A 03.

Är lite dålig på det här med beteckningar, Z77, H77 och B75, vad kan jag överväga som ersättare?

Tacksam för tips samt hoppas att ni slipper detta öde! Dra ut kontakterna även om ni bor i lägenhet!

Hej!

1. Kolla över moderkortet, grafikkortet, etc efter synliga skador (främst efter trasiga kondensatorer) Inga synliga fel? ->
2. Testa med ett annat nätaggregat, då det oftast är nätaggregaten som går i åskan (bytt åtskilliga nätaggregat vid varje åska då kunder kommit in till jobbet)

Angående dina frågor så är det upp till butiken vad de tycker, varorna ska vara i "väsentligt oförändrat skick". De har då rätt till viss ersättning för varans skick.

"Du har rätt att undersöka varan

För att ta ställning till om du vill ha en vara måste du kunna undersöka den. Men om du ska kunna lämna tillbaka något måste den vara i så kallat väsentligen oförändrat skick. Om du har använt en vara eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den kan säljaren kräva ersättning för varans värdeminskning."

Skulle nästan säga att det med största sannolikhet är nätaggregatet, för att testa det så:

Koppla ur alla kablar ur moderkort, grafikkort, diskar osv. Sen sätt ihop kontakt power_on (16) och ground (17), så ska nätaggregatet starta (du märker det om fläkten startar). (enligt bilden http://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply )

Det är ett sätt att se om nätaggregatet funkar, men det är ju ingen 100% garanti att nätaggregatet funkar för att fläkten startar. Men det är ett bra sätt att testa det på.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petomatick:

Tvivlar på att de tar en självrisk per produkt, gör dom inte det så kan dom dra dom två billigaste SSD:arna från Inet, samt billigaste 8gb ram, halvera nypriset och du hamnar ändå runt 2k. Du kan väll iaf ringa försäkringsbolaget å fråga, samtalet kostar nog inte mer än vanlig samtalsavgift.

P.S.
Om vi säger att oskan pajat en transistor eller dyl i en kompnent du inte byttat ut, så tror jag nog du kan få samma kedjereaktion som http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_discharge kan ge.

De tar nog inte självrisk per produkt utan totala summan för vad som förorsakats i olyckan. Jag står i valet eller kvalet att göra som du säger eller köpa ett moderkort och testa om det fungerar. Har nu testat alla delar förutom moderkort/processor/minnen och grafikkortet. Nätaggregatet fungerar fint, vilket normalt brukar vara det första som ryker?

Jag planerar att köra endast det nödvändigaste när jag startar, nya moderkortet, en sticka ram, en hårddisk, processorn. Sen tar jag det därifrån och ser hur det är.

Hur låter det?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

1. Kolla över moderkortet, grafikkortet, etc efter synliga skador (främst efter trasiga kondensatorer) Inga synliga fel? ->
2. Testa med ett annat nätaggregat, då det oftast är nätaggregaten som går i åskan (bytt åtskilliga nätaggregat vid varje åska då kunder kommit in till jobbet)

Angående dina frågor så är det upp till butiken vad de tycker, varorna ska vara i "väsentligt oförändrat skick". De har då rätt till viss ersättning för varans skick.

"Du har rätt att undersöka varan

För att ta ställning till om du vill ha en vara måste du kunna undersöka den. Men om du ska kunna lämna tillbaka något måste den vara i så kallat väsentligen oförändrat skick. Om du har använt en vara eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den kan säljaren kräva ersättning för varans värdeminskning."

Skulle nästan säga att det med största sannolikhet är nätaggregatet, för att testa det så:

Koppla ur alla kablar ur moderkort, grafikkort, diskar osv. Sen sätt ihop kontakt power_on (16) och ground (17), så ska nätaggregatet starta (du märker det om fläkten startar). (enligt bilden http://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply )

Det är ett sätt att se om nätaggregatet funkar, men det är ju ingen 100% garanti att nätaggregatet funkar för att fläkten startar. Men det är ett bra sätt att testa det på.

Stort tack för att du tog dig tid att skriva ovanstående!

Jag ska följa dina råd till fullo! Nätaggregatet ger grönt ljus till grafikkortet, kan det ändå vara så att det är kört menar du? Det svarar även när jag slår av och på det på baksidan med knapp.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Tänk på att försäkringsbolag gör ålders avdrag på elektronik, ifall du ska använda hemförsäkring.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xtQ:

Stort tack för att du tog dig tid att skriva ovanstående!

Jag ska följa dina råd till fullo! Nätaggregatet ger grönt ljus till grafikkortet, kan det ändå vara så att det är kört menar du? Det svarar även när jag slår av och på det på baksidan med knapp.

Hej!

Vad menar du med grönt ljus till grafikkortet?
Och vad menar du med "Det svarar även när jag slår av och på det på baksidan med knapp."

Det som är vanligast som går vid åska är först nätaggregatet då det är "rätt känsligt" medans övriga delar brukar klara sig i "de flesta fallen".

Det absolut vanligaste då kunder kommit in efter åska är att det bara är nätaggregatet som gått sönder, man märker att datorn inte startar (även om t.ex. moderkortets gröna lampa lyser eller liknande). Testar med ett testnätaggregat löst och kopplar in så, startar det? profit felet löst. Stoppa i nytt nätaggregat, kolla så att allt funkar som det ska (t.ex. kolla över så det funkar att surfa så inte nätverkskortet skadats) låt datorn stå ett tag igång och se om det är OK. Done! Kunden nöjd alla nöjda.

Om du har möjlighet så, ta några bilder på datorn invändigt och visa vad som lyser och inte.

Och ja, t.ex. moderkortets gröna lampa, eller liknande lampa på grafikkort eller så kan lysa även om nätaggregatet är skadat.

Men att sätta ihop power_on och ground ger en bra bild på om nätaggregatet över huvud taget svarar på "power on" (dvs trycka på start knappen), eller om det är helt dött. startar det och ser ut att funka som det ska (och ingen lukt kommer, dvs luktar bränt osv) så kan man anse nätaggregatet "helt" även om det KAN vara skadat så det inte funkar med just delarna.

Steget efter att om det startar kan vara att t.ex. koppla in en gammal mekanisk "slask" disk och testa om den startar upp som den ska när du kopplar ihop power_on och ground funkar det? Testa att koppla in grafikkortet, startar det? då är du nästan säker på att det är moderkortet.

Och ja, du kan ha gamla "slask" disken löst på bänken, lika så montera ut grafikkortet och lägg det på bänken alt ställ på sidan då du testar.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Tänk på att försäkringsbolag gör ålders avdrag på elektronik, ifall du ska använda hemförsäkring.

Beror helt på bolag och vilka tilläggsförsäkringar man har. Tex så har IF med deras utökade hemelektornik inget åldersavdrag de 3 första åren. Detta gäller inte bara fast elektronik (som de flesta bolag begränsar sig till) utan även lös elektronik så som datorer, mobiler etc.

Permalänk
Medlem

Leta efter något liknande...

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem

Ja vad lär vi av detta ?
Alltid dra ut sladden till datorn som allt av vikt är kopplat till...
Å glöm inte routern som oxå är kopplad till det viktiga..
Komma hem till en bränd dator eller tv finns inte hos mig..
Dra ut sladden på morgonen eller vid resa från hemmet...

Säger jag som spelar intensivt på datorn samtidigt som åskan smäller på, tänker hela tiden dra ut sladden
Ahh det händer inte mig.....Jag e ingen messerschimt..
Men ändå bästa skyddet är dock : DRA UT SLADDEN

CPU: AMD FX-8350 @ Kylning Noctua | RAM: Vengeance 1600mHz 8GB | MB: Giga 990 FXA |
GPU: XFX 6870 | SSD: Samsung 840 EVO Series 120GB |Samsung 830 128GB HDD: WT 500GB|
PSU: Corsair HW 620 | Case: Antec 1200
Monitor: BenQ GL 2240 Ljud : Creative X-Fi : Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det som är vanligast som går vid åska är först nätaggregatet då det är "rätt känsligt" medans övriga delar brukar klara sig i "de flesta fallen".

Det absolut vanligaste då kunder kommit in efter åska är att det bara är nätaggregatet som gått sönder, man märker att datorn inte startar (även om t.ex. moderkortets gröna lampa lyser eller liknande).

Den andra klassikern är om man har ADSL och kabelanslutning till routern, då brukar router/modem/switchar samt alla anslutna nätverkskort/moderkort ryka om man har otur.

Permalänk
Medlem

Alltså ring och prata med försäkringsbolaget, stryk dem inte bara som alternativ, för att du tänker att det inte kommer att funka. Varför ska du i så fall ha en försäkring?
Skit samma om du "bara" får ut nån tusenlapp, det är ju mer pengar än du får om du inte ringer.

jag blev bestulen på min väska (i vilken jag hade min ipad) här om veckan och försäkringsbolaget var intresserade av:
När Ipaden var köpt och vilken modell det var. Ingenting mer. jag hade väntat på att få hem polisrapporten och tagit fram värden på allt som jag visste fans i väskan, serienummer på padden och kvitto på det jag hade kvitto på.

Padden hade de en tabell för att dra av värde på, resten vet jag inte riktigt hur de tänkte om, men till slut så kom de fram till vad de tyckte att väskan med innehåll värd, drog av självrisken och satte över pengarna till mitt konto.

Det blev såklart inte så att jag kan köpa en ny utan att lägga till, men det hjälpte mig en bra bit på vägen.

Själva ärendet tog kortare tid än att vänta i telefonkön. Men då hade jag förberett en lista och sådär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jochman:

Alltså ring och prata med försäkringsbolaget, stryk dem inte bara som alternativ, för att du tänker att det inte kommer att funka. Varför ska du i så fall ha en försäkring?
Skit samma om du "bara" får ut nån tusenlapp, det är ju mer pengar än du får om du inte ringer.

Svårt då man inte vet vad som är fel. Att köpa ett nätaggregat: 600kr +/- självrisk? 12-1500 kr. Knappast värt om det är nätaggregatet.
Enklast är att veta felet, sen se vad kostnaden det lagar är vs självrisken.

Går ju även att ta kontakt med försäkringsbolaget och se om de tillåter att datorn lämnas in på en datorbutik som får kolla över den om man inte riktigt har kunskapen/tid/ork att hålla på med det själv. Och då kan datorbutiken/verkstan ge felorsaken och då underrätta dig / försäkringsbolaget om kostnaden för att laga så får de bestämma då.

Men som sagt, att ta ett nätaggregat på försäkringen är knappast värt (om inte hela maskinen ersätts av försäkringsbolaget om de inte tycker att felsökning är nödvändig utan ersätter hela alltet).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Vad menar du med grönt ljus till grafikkortet?
Och vad menar du med "Det svarar även när jag slår av och på det på baksidan med knapp."

Det som är vanligast som går vid åska är först nätaggregatet då det är "rätt känsligt" medans övriga delar brukar klara sig i "de flesta fallen".

Det absolut vanligaste då kunder kommit in efter åska är att det bara är nätaggregatet som gått sönder, man märker att datorn inte startar (även om t.ex. moderkortets gröna lampa lyser eller liknande). Testar med ett testnätaggregat löst och kopplar in så, startar det? profit felet löst. Stoppa i nytt nätaggregat, kolla så att allt funkar som det ska (t.ex. kolla över så det funkar att surfa så inte nätverkskortet skadats) låt datorn stå ett tag igång och se om det är OK. Done! Kunden nöjd alla nöjda.

Om du har möjlighet så, ta några bilder på datorn invändigt och visa vad som lyser och inte.

Och ja, t.ex. moderkortets gröna lampa, eller liknande lampa på grafikkort eller så kan lysa även om nätaggregatet är skadat.

Men att sätta ihop power_on och ground ger en bra bild på om nätaggregatet över huvud taget svarar på "power on" (dvs trycka på start knappen), eller om det är helt dött. startar det och ser ut att funka som det ska (och ingen lukt kommer, dvs luktar bränt osv) så kan man anse nätaggregatet "helt" även om det KAN vara skadat så det inte funkar med just delarna.

Steget efter att om det startar kan vara att t.ex. koppla in en gammal mekanisk "slask" disk och testa om den startar upp som den ska när du kopplar ihop power_on och ground funkar det? Testa att koppla in grafikkortet, startar det? då är du nästan säker på att det är moderkortet.

Och ja, du kan ha gamla "slask" disken löst på bänken, lika så montera ut grafikkortet och lägg det på bänken alt ställ på sidan då du testar.

Hej igen Powernet, återigen tack för att du tar dig tid, vet att vädret utanför och semestertider gör att man har mycket annat för sig istället.

Det jag menar med grönt ljus till grafikkortet är PCI_E-kontakten som går till mitt 760, där lyser LED-lampan grönt som om att den får ström via den linan från nätaggregatet.

Har nu på morgonen okulärt börjat genomsöka datorn efter synliga brännskador, hittar inget varken på moderkort, IO-plåt, grafikkort, nätaggregat (dock svårt att se in bakom galler, får eventuellt öppna strax).

Det som gjort att jag förstärker min tes att det rör sig om moderkortet är att min router är skadad. Den är igång, jag kan komma in på den via gränssnittet och ser där att flera LAN-portar samt WAN-porten är förstörda, de presenteras som 10/10 istället för 100/100 som tidigare. Routern kan heller inte komma åt Internet trots reflash av tomato-firmware. Den är i dess rätta bemärkelse rökt.

Som sagt, det här får mig att tro att strömmen färdats genom routern och förmodligen till moderkortet vilket gjort att moderkortet fått sig en rejäl smäll och lagt av.

Inga lampor lyser på moderkortet, processorfläkten som normalt brukar "ticka" till när man ger den ström gör det ej.

Ska strax påbörja felsökning av nätaggregatet enligt dina instruktioner, valde att sova inatt och ha dagsljus när jag arbetar istället för lampor.
Återkommer strax med vad jag hittar, ska ta lite bilder under gången om det är något jag funderar över eller har svårt att förklara.

Yes, har letat, finner inga kondensatorer som spruckit eller andra märken som kan härledas till ström/åska/eld. Moderkortet verkar tillsynes helt oskatt. Men läs gärna ovanstående svar angående routern, tror nämligen att det är den som fört vidare strömmen till min dator och rökt moderkortet.

Skrivet av KalBumling:

Den andra klassikern är om man har ADSL och kabelanslutning till routern, då brukar router/modem/switchar samt alla anslutna nätverkskort/moderkort ryka om man har otur.

Precis! Har en router som står med kabel till flera produkter. Påbörjar test av delar strax, först ut nätaggregatet.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

ja kan lova att de e väldigt få gånger du faktiskt kan se skadorna efter en åsksmäll... i de flesta fall så syns inget öht och därför så är prova delarna oftast ända utvägen.

har 2 datorar här hemma som ja jobbar på att få igång åt folk efter besök av åskan och ingen av dem har några tecken på skada öht.

den ena datorn är nätagg, 1 minne (troligen bägge men bara att ett gav felkod nästan direkt), moderkort, grafikkort och Cpu trasig.

dvs stort sett ny dator som gäller denne stackare.

den andra är troligen något liknande inte hunnit kolla så djupt på den än.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja kan lova att de e väldigt få gånger du faktiskt kan se skadorna efter en åsksmäll... i de flesta fall så syns inget öht och därför så är prova delarna oftast ända utvägen.

har 2 datorar här hemma som ja jobbar på att få igång åt folk efter besök av åskan och ingen av dem har några tecken på skada öht.

den ena datorn är nätagg, 1 minne (troligen bägge men bara att ett gav felkod nästan direkt), moderkort, grafikkort och Cpu trasig.

dvs stort sett ny dator som gäller denne stackare.

den andra är troligen något liknande inte hunnit kolla så djupt på den än.

Ångest av att läsa ditt inlägg. I värsta fall hoppas jag kunna rädda hårddiskarna. Men ditt scenario låter inte så kul.

Du råkar inte veta om det rör sig om lägenheter eller villor/hus som dessa stått i? Inbillar mig att en direkt träff på ett hus resulterar i betydligt större skada än en lägenhet i en storstad te.x. Rätta mig om jag har fel..

Edit: Har nu gjort några framsteg. Mitt internet som var nere (fiber, stadsnät) är nu tillbaka. Routern fungerar bra, wifi och trådat. Fiberlådan i hallen krävde en manuell omstart av strömmen för att kicka igång igen.

Nu återstår datorn att felsöka. Har försökt att testa nätaggregatet men är brutalt dålig på att hitta hur jag jordar och letar connectors i manualen. Tar lite tid det här.

Såg att Corsairs nätaggregat har en enklare gem-test, lyckas inte hitta samma test för XFX (min tillverkare). Har börjat ta ut delar nu och ska strax testa att köra endast moderkort, processor, minne och ansluta skärmen till moderkortet.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

Jag drar alltid ur strömsladd och nätverkssladd om jag ska resa eller vet att det finns risk för åska. Och jag lägger dom så långt från datorn det går så inte blixten kan hoppa från kablarna till datorn. Jag har hört att den kan göra det nämligen.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Kan någon avråda/råda mig att testa detta: https://www.youtube.com/watch?v=co2RizQ8U2k

Sitter med nätaggregatet på bordet fullständigt urkopplat. Hittar grön och svart på den stora kontakten, har ett "paperclip" jag kan använda.

Vad säger ni?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Såg att Corsairs nätaggregat har en enklare gem-test, lyckas inte hitta samma test för XFX (min tillverkare). Har börjat ta ut delar nu och ska strax testa att köra endast moderkort, processor, minne och ansluta skärmen till moderkortet.

Det är samma på alla nätagg så du kan gott testa det på ditt nätagg oxo kom ihåg att ha en fläkt inkopplad bara eller liknande.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Det är samma på alla nätagg så du kan gott testa det på ditt nätagg oxo kom ihåg att ha en fläkt inkopplad bara eller liknande.

På videon kör han utan först och sen med fläkt. Bör jag gå på fläkt direkt menar du och i så fall varför?

Är det här testet ett bra test för att utesluta att det är fel på nätaggregatet?

Edit: Testade utan fläkt. Nätaggregatet reagerar inte. Fläkt startar ej. Har ingen molex-kontakt för att ansluta en fläkt, alla fläktar har jag anslutit till moderkortet eller chassit dessvärre.

Det jag inte förstår är varför LED-lampan på mitt grafikkort lös när allt var inkopplat igår. Vad kan det bero på? Nätaggregatet verkade ju ge ström till grafikkortet men 24-pin kanske är trasig eller dylikt?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Kan vara så ditt nätagg är semipassivt och därför inte det visar att det något, med en fläkt inkopplad ser du direkt om det fungerar eller inte, trist att fläktarna verkar sitta fastlimmade på moderkortet eller chassit för hade de inte varit det så hade du kunnat ta lös en sladd från en av dem och testat. Har du kopplat rätt tror det är svart och grön du ska bryggkoppla innan du kopplar inte det i väggen givetvis så det blir rätt oxo.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Ej semipassivt enligt support.

Ska lämna in hela datorn hos Inet för felsökning. I och med att jag inte har tillräckligt med delar för att testa grejerna individuellt så verkar det klokt att testa hos Inet så vet jag vad som gått sönder och vad som fungerar.

Misstänker starkt att det är PSU som gått sönder. Inet har förövrigt sjukt kunnig support, hatten av till den butiken.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Tänk som sagt på att nätagg ofta går sönder delvis, dvs den slutar kunna leverera 12V, medan 5V kan fungera normalt. (kanske varför en led lyser)

Du kan mäta med en multimeter och se om rätt spänning levereras.

Men har du inget annat nätagg att testa med skulle jag nog också testa att köpa ett nytt nätagg först.
Även om moderkortet kan också vara bränt.

Har haft ett som gick sönder (sannolikt) pga ström genom lanporten efter åska. Allt annat klarade sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av xtQ:

Ångest av att läsa ditt inlägg. I värsta fall hoppas jag kunna rädda hårddiskarna. Men ditt scenario låter inte så kul.

Du råkar inte veta om det rör sig om lägenheter eller villor/hus som dessa stått i? Inbillar mig att en direkt träff på ett hus resulterar i betydligt större skada än en lägenhet i en storstad te.x. Rätta mig om jag har fel..

Edit: Har nu gjort några framsteg. Mitt internet som var nere (fiber, stadsnät) är nu tillbaka. Routern fungerar bra, wifi och trådat. Fiberlådan i hallen krävde en manuell omstart av strömmen för att kicka igång igen.

Nu återstår datorn att felsöka. Har försökt att testa nätaggregatet men är brutalt dålig på att hitta hur jag jordar och letar connectors i manualen. Tar lite tid det här.

Såg att Corsairs nätaggregat har en enklare gem-test, lyckas inte hitta samma test för XFX (min tillverkare). Har börjat ta ut delar nu och ska strax testa att köra endast moderkort, processor, minne och ansluta skärmen till moderkortet.

den som jag gått igenom har stått i en villa och han ja hjälper med denna har det gått genom nätverkskabeln in i datorn då det även hade bränt hans router. dock inte direkträff men nånstans i omgivningen och letade sig in genom nätverket.

den andra är från en lägenhet men som sagt inte kollat så hårt på den än så kan inte uttala mig där.

kan ju säga att jag även haft en egen dator som gått hädan av åska pga att ja inte hann dra ur innan de slog ner.

brorsan satt utanför i bilen och såg när blixten slog ner i gräsmattan utanför medan jag var inne å drog kablar för fullt. möttes utav en ljusbåge i hallen från proppskåpet. som tur var det bara den datorn som satt kvar i eluttaget den gången men kunde lika gärna varit bägge mina datorer stereo projje osv som bara några sec innan också satt i.

så krävs inte direktträff för att kunna slå sönder delar utan kan räcka med att det är i närheten nånstans.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows