Problem med att ansluta dator till tv via HDMI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Problem med att ansluta dator till tv via HDMI

Hej

Jag vill kunna använda tv:n som en extra bildskärm med en HDMI-kabel från datorn. Det är en stationär dator. Kabeln går från hdmi-uttaget på grafikkortet (ATI Radeon HD 7800) till en hdmi-port på tv:n(SONY 46" ca 6mån gammal). Dataskärmen körs via DVI-kabel.

Problemet är att när hdmi-kabeln är ansluten så får jag ingen signal i varken datorn eller tv:n. drar jag ur den så kommer bilden tillbaka i skärmen men sätter jag i den så står det "no signal" i skärmen.

Det konstiga är att första gången jag startade upp med hdmi-kabeln ansluten så hittade datorn en bildskärm till men det blev ingen vettig bild på tv:n utan jag fick bara upp bakgrunden på skrivbordet utan ikoner eller något. Efter det så verkar det som att det växlar över till att tv:n blir den primära bildskärmen så fort hdmi-kabeln ansluts.

Jag har prövat de två olika hdmi-uttagen på tv:n och jag har prövat att flytta dataskärmen till det andra DVI-uttaget på grafikkortet.

Jag har de senaste drivrutinerna för AMD Catalyst Control Center.

Nu får jag alltså ingen bild på varken dator eller tv:n med hdmi-kabeln ansluten.

Jag har googlat runt en del och läst liknande trådar men utan framgång.

Tacksam för hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Dec 2010

Om du tar ut dvi:n och bara har hdmi sladden i, vad händer då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Jag har prövat det. Får ingen bild på tv:n ändå...

Står bara "ingen signal" i tv:n.