Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gwaniiz:

Testa detta programmet: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=116721.0

Kolla om liveupdate funkar.

http://gyazo.com/e082790dbdd2353a3171ff32a6864012

Om inte det funkar kan du testa att skapa ett bootbart USB-minne via det programmet.

Syftade du på MSI Live Update 6? Det var de första jag testade och då gjorde den min dator ännu knäppare efter installationen.

Skrivet av LemonIllusion:

Skapa en DOS-pinne med rufus. Släng på din .exe och .a00, boota från den och kör exen. MSI har en guide någonstans också.

EDIT: Här är två guider.
http://www.msi.com/html/pdf/How_to_flash_MSI_Notebook_BIOS_un... ← Verkar vara mindre nyttig för dig.
http://service.msicomputer.com/html/popup/CustService/images/...
Det verkar som att man ska lägga "ROM"-filen som launchvariabel för flashningsprogrammet, så vad du ska köra borde vara:

AFUDE238.exe E7821IMS.A00

Dom här guiderna är väldigt gamla, det skrämmer mig att de pratar om Windows 98.

Hur säkert är det att uppdatera via DOS-läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Dom här guiderna är väldigt gamla, det skrämmer mig att de pratar om Windows 98.

Hur säkert är det att uppdatera via DOS-läget?

Metoden har inte ändrats och de pratar om W98 för att det handlar om DOS. Dock behöver du inte en W98-iso för att skapa en DOS-pinne då rufus har den funktionen inbyggd.

Det är säkrare än att flasha från Windows, men mindre säkert än att flasha från BIOS. Så länge du tar allt lugnt och sansat och ser till att du gör rätt kommer det fungera. (om du inte får ett strömavbrott mitt i eller liknande, men då får man ha rejält med otur)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Syftade du på MSI Live Update 6? Det var de första jag testade och då gjorde den min dator ännu knäppare efter installationen.

Står att det är "SureHands Live BIOS Update".

På MSI:s forum står det:
"SureHands Live Update" is the third operation method you can choose from the option box. It provides a much safer and more reliable alternative to MSI Live Update as the actual BIOS Flash is performed in a pure DOS environment as well. If you decide to use this option, you do not to supply the tool with a BIOS-Archive or a BIOS-File."

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

funkar inte datorn utan en uppdatering eller?

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Metoden har inte ändrats och de pratar om W98 för att det handlar om DOS. Dock behöver du inte en W98-iso för att skapa en DOS-pinne då rufus har den funktionen inbyggd.

Det är säkrare än att flasha från Windows, men mindre säkert än att flasha från BIOS. Så länge du tar allt lugnt och sansat och ser till att du gör rätt kommer det fungera. (om du inte får ett strömavbrott mitt i eller liknande, men då får man ha rejält med otur)

Jaha okej, det är väl det gamla konceptet som ännu funkar idag då.

Så när man har installerat RUFUS på usb stickan så behöver man bara flytta över filerna och starta datorn i BIOS läget, boota USB minnet därifrån och sen bara köra install?

Jag har otur, trust me.

Skrivet av Gwaniiz:

Står att det är "SureHands Live BIOS Update".

På MSI:s forum står det:
"SureHands Live Update" is the third operation method you can choose from the option box. It provides a much safer and more reliable alternative to MSI Live Update as the actual BIOS Flash is performed in a pure DOS environment as well. If you decide to use this option, you do not to supply the tool with a BIOS-Archive or a BIOS-File."

Jag får inte fram något program via din länk. Är det MSI's officiella hemsida och programvara?

Skrivet av HampZZ:

funkar inte datorn utan en uppdatering eller?

Nix, eller ja, den funkar. Det går sådär att spela, använda olika program eftersom bilden hoppar upp och ner. Störningar kommer fram när man spelar på skärmen. Ikoner försvinner från metro läget, windows läget, ja lite här och var, datorn har blivit segare och känns allmänt konstigare.

Permalänk
Medlem

kanske inte har med Bios att göra?
kanske lägga om Windows.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HampZZ:

kanske inte har med Bios att göra?
kanske lägga om Windows.

Men problemen blev värre efter uppdateringen. :/

Permalänk
Medlem

ja men tänkte på om det inte ens funkade bra innan du uppdaterade.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Kan ju bero på att du tappat de gamla INSTÄLLNINGARNA i BIOS och inte själva uppdateringen av BIOS, har du säkerställt det ?

Man bör inte uppgradera BIOS om det inte behövs just för risken med problem.

Jag skulle be någon kunnig kika på datorn för du tycks inte ha full koll på detta utan riskerar bara att ställa till det mer för dig själv.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Kan ju bero på att du tappat de gamla INSTÄLLNINGARNA i BIOS och inte själva uppdateringen av BIOS, har du säkerställt det ?

Man bör inte uppgradera BIOS om det inte behövs just för risken med problem.

Jag skulle be någon kunnig kika på datorn för du tycks inte ha full koll på detta utan riskerar bara att ställa till det mer för dig själv.

Det behövdes uppdateras, jag var i kontakt med deras support och de guida mig till att göra uppdateringen via MSI Live Update. Vilket bara gjorde det värre. Dessutom så har jag pratat med 3 datakunniga polare som berättat att man ska göra det via USB i BIOS menyn. Vilket inte har fungerat. Har även lyssnat på alla förslag här. Det enda jag inte testat är DOS vägen. Men jag tycker att det borde finnas enklare lösning än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Skärmen hoppar, datorn har blivit segare, olika program strular, ikonerna till programmen är vita, skärmen kan helt plötsligt bli vit/gul och andra störningar, det är jättemycket konstiga saker som har hänt efter uppdateringen.

EDIT: Ikonerna i Metro läget i Windows 8.1 dyker inte upp ibland.

Man uppdaterar BIOS om man har problem, vad hade du för problem med moderkortet från första början?

Har du läst instruktioner hur man uppdaterar BIOS? Har du nollat CMOS efter uppdatering alternativt återställt till default?

Permalänk
Medlem

Har du kollat inställningarna i BIOS då ?

Sen är det inte svårt att flasha BIOS, men har du svårt att reda ut detta så behöver du nog lite hjälp...

Just nu följer du bara anvisningar utan att förstå vad du egentligen gör och varför, då är det som gjort för bekymmer.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Man uppdaterar BIOS om man har problem, vad hade du för problem med moderkortet från första början?

Det första och jobbiga problemet var att man inte kunde väcka datorn när den gick i sömnläge, sparläge, du vet när skärmen blir svart och datorn somnar. Då var man tvungen att bryta strömmen och sätta igång den igen och det var ett känt problem. Då ville jag uppdatera något som skulle få bort det. Så pratade jag med Inets support och de sa att jag skulle använda MSI Live Update för att uppdatera BIOS, så gjorde jag som de sa och datorn går fortfarande inte att väcka, skärmen hoppar, får gul/vit skärm, inne i spelen så blir det störningar, i metro läget så försvinner ikoner och är borta tills man startar om datorn, samma sak i windows läget. Den har blivit seg, jättekonstig. Ja något skumt har hänt. Jag har följt anvisningar till punkt och pricka. Inets andra support personal sa att jag skulle göra det via USB och det har jag testat med hjälp av Clockers och 3 datakunniga polare, datorn fryser bara i BIOS läget när man precis ska uppdatera. Nu försöker jag förstå mig på hur man ska lyckas uppdatera i DOS-läget som verkar vara lite knepigare än de andra två alternativen. Dessutom så pratade jag med Inets support igår kväll också, då sa de att jag kunde bakåtuppdatera genom programmet MSI Live Update, men jag hittar ingen sådan funktion.

Så mitt problem är. Jag vill antingen resetta BIOS versionen till factory (det ursprungliga) eller installera en annan version än vad jag har nu (eller ominstallera nuvarande version), alltså vad som helst, bara jag får installera om BIOSet.

EDIT: Yes, jag tog ut batteriet för 2 timmar sen och lät det vara ute i ca 10 minuter och satte sedan tillbaka det i moderkortet och då blev alla inställningar resettade i BIOS. Men inte själva BIOS versionen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Har du kollat inställningarna i BIOS då ?

Sen är det inte svårt att flasha BIOS, men har du svårt att reda ut detta så behöver du nog lite hjälp...

Just nu följer du bara anvisningar utan att förstå vad du egentligen gör och varför, då är det som gjort för bekymmer.

Vilka inställningar tänkte du att jag skulle kolla efter då?

Permalänk
Medlem

Alltså att flasha BIOS lyckas eller misslyckas, att lägga in nuvarande igen gör ingen skillnad, så antingen lägger du in din gamla, eller någon där i mellan den och den nyaste som jag antar att du har nu.

Sedan får du göra en Clear CMOS och kolla över alla INSTÄLLNINGAR så det är rätt. Annars kvittar det vad du pysslar med.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Vilka inställningar tänkte du att jag skulle kolla efter då?

Alla inställningarna som du kan komma åt i BIOS.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Alltså att flasha BIOS lyckas eller misslyckas, att lägga in nuvarande igen gör ingen skillnad, så antingen lägger du in din gamla, eller någon där i mellan den och den nyaste som jag antar att du har nu.

Sedan får du göra en Clear CMOS och kolla över alla INSTÄLLNINGAR så det är rätt. Annars kvittar det vad du pysslar med.

Jag har hittat en gammal version på MSI's hemsida som jag försöker lägga in via USB -> BIOS Menyn -> Uppdatera BIOS. När den precis ska uppdatera BIOS så fryser hela datorn (vilket är känt, har läst det från flera användare som har det här moderkortet dock ingen som skrivit hur de löste det till slut), jag väntade nästan 1 timme ena gången och sedan startade jag om datorn. Försökt flera gånger med olika USB ingångar, haft 1 fil i USBt, haft 2 filer i USBt, fryser ändå.

Och ja, jag har formaterat USBt till FAT32 (Standard) innan jag lade in filen/filerna för att uppdatera BIOS.

EDIT: Jag har tagit ur batteriet och återställt alla inställningar till default, vilket inte heller hjälpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Jag får inte fram något program via din länk. Är det MSI's officiella hemsida och programvara?

Ja, det är MSI:s forum. Testa denna länken: http://forum-en.msi.com/index.php?action=dlattach;topic=10807...

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gwaniiz:

Funkade inte heller, men jag gjorde ett konto på forumet och testade din första länk och nu kom jag in.

Dock så verkar detta vara en sorts DOS-läge lösning. Vet inte riktigt om jag orkar ordna det, väldigt mycket att göra. Jag tar nog ut batteriet och resettar själva settings på BIOSet, får köra med en skit dator sålänge och vänta på en lösning som kommer snart (förhoppningsvis), om det nu inte dyker upp en jättefin lösning här.

Permalänk
Medlem

Att det försvinner ikoner i Metroläget har INGET med BIOS att göra. Låter som en total ominstallation av datorn är det enda rätta. Och det låter som du bör ta hjälp av någon som vet hur man gör det på rätt sätt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niclasc:

Att det försvinner ikoner i Metroläget har INGET med BIOS att göra. Låter som en total ominstallation av datorn är det enda rätta. Och det låter som du bör ta hjälp av någon som vet hur man gör det på rätt sätt

Har installerat om Windows ungefär 40 gånger sen jag köpte datorn för 6 månader sen.

Det går till ungefär såhär:

In med Windows skivan - > Metroläget - > Datorinställningar - > Uppdatera / Återställ - > Återställ hela datorn (operativsystem och alla filer samt alla hårddiskar).

Eller tänkte du att man skulle göra det på något annat vis?