Delidad 4770k, tänkte dela med mig utav resultat

Permalänk
Medlem

Delidad 4770k, tänkte dela med mig utav resultat

Delidade min i7 4770k häromdagen och tänkte dela med mig om hur det gick.
Under prime95 10min låg jag på ca 83c 100% load innan delid, med 4ghz@1.15v
Efter delid: 73c 10min prime95 100% load @4.6ghz 1.2v
Testade lite snabbt med 4.8ghz @ 1.3v fick boot, men kraschade efter 2min med Prime.
Skulle nog gå att få den stabil runt 1.35-1.38v på 4.8 men vågar inte riktigt, finns väl inget egentligt behov.

Aldrig sett mer än 63c ingame (metro:last light @ ultra)

Körde rakbladsmetoden, gick hur enkelt som helst. Bara man är väldigt försiktig och låter det ta sin tid att skära igenom.
Se till att veta vart transistorerna sitter under skalet innan ni börjar skära, det är oftast där folk råkar gå för djupt.

Körde på samma material som dom flesta: ArtiClean Thermal remover samt Thermal surface Purifier och http://www.coollaboratory.com/en/products/liquid-pro/
Använde genomskinligt nagellack över transistorerna brevid cpun, 2 lager
Sedan H1 kylpasta mellan cpu och kylaren.
ZALMAN LQ-320 med dubbla fläktar och ett R4 med 3 intag och 2 utblås.

Fler kanske kan dela med sig utav sina resultat

Permalänk
Medlem

Hej!

Du kör alltså 4.6 GHz med 1.200v efter delidden?

Min fråga; vad krävdes för volt för 4.6 GHz innan? Eller du provade bara 4.0 GHz med 1.150v? Som max, pga temps?

Jag funderar på delidda min. Jag kör 4.4 GHz med 1.170v och 4.5 GHz med 1.255-1.260v. Men för 4.6 GHz är den inte ens närheten stabil med 1.4v...

Tror det är mina temperaturer som orsakar instabilitet. Åker oftast på BSOD101/124 när CPUn ligger på 75+c. (Hamnar runt 75c när jag går över 1.3v)

---------

Vet att delidda nästan enbart sänker temperaturerna och inte ger bättre överklockningscapabilities. Dock går det ju lite hand i hand, alltså lägre temps> bättre stabilitet(?).

Permalänk
Medlem

Vågade mig aldrig upp på 4.6 innan delid, just pga tempsen som du säger.
Tog mig till 4.4 på ganska precis ganska samma temps som du har, fast med 1.18v. Innan delid.
Fick första kraschen efter 2 dygn på 4.6 med 1.200v så höjde till 1.220 och har inte dukat under än (48h).
Så fort jag närmar mig 1.280+ får jag rätt höga temps jag med, då blir det runt 77c under Prime95.

Exakt, det enda du vinner på deliden är lägre temps, det är ju väldigt mycket tur inblandat i hur pass bra chip man har fått, hur bra dom klarar sig med låg/hög volt osv.

Sitter och sneglar på en H100i, då skulle man nog våga sig upp på 4.8 och hålla sig under 80c.