Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2014

Är chipset installerat?

Hej. Det är så att jag har windows 8.1

När jag hade windows 7 så behövdes det drivrutiner för chipset och LAN

Men nu när jag installerade windows 8.1 så var redan LAN drivrutinen installerad eftersom internet funkade. Men jag undrar om även chipset drivrutinen är installerad? Hur kan man se det? Om nu LAN drivrutinen är installerad borde inte chipset vara det också?

Tack för hand!

Trädvy Permalänk
Skribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009

Microsoft brukar installera drivrutiner som finns tillgängligt i Windows & Windows update.
Det är alltid rekommenderat att gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner de senaste stabila drivrutinerna, och inte använda Windows förinstallerade som kan vara väldigt föråldrade och kass.

Lycka till.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 10.3

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Jonssown:

Microsoft brukar installera drivrutiner som finns tillgängligt i Windows & Windows update.
Det är alltid rekommenderat att gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner de senaste stabila drivrutinerna, och inte använda Windows förinstallerade som kan vara väldigt föråldrade och kass.

Lycka till.

Okej, men hur kan jag se om chipset redan är installerat? Och hur tar jag bort det?

Är det intel chipset man ska kolla? Jag har laddat ner driver sweeper och när jag klickar på intel chipset så finns inget installerat, inte heller när jag klickar på nvidia chipset..

EDIT: Nu gick jag in på device manager och tryckte på system devices. Där finns det massor med namnet chipset installerat. INTEL Z77 EXPRESS CHIPSET LPC CONTROLLER, INTEL 7 SERIES/C216 chipset family SMBus host controller, INTEL CHIPSET PCI EXPRESS ROOT PORT 1 & 5 osv osv Är det bara att avinstallera dessa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av ilerk22:

Är det bara att avinstallera dessa?

Varför ska du avinstallera?

MOBO: Gigabyte GA-Z87X-UD3H CPU: Intel i5 4670K RAM: Crucial Ballistix Sport 16GB GPU: ASUS Strix GTX 970
Ljudkort: Sound Blaster Zx SSD: Samsung 840 EVO 120GB och 250GB HDD: WD Green 4TB PSU: Corsair HX520W
Chassi: Fractal Design R4 Skärm: 2x Philips 278C4QHSN Telefon: LG G6

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av johanruda:

Varför ska du avinstallera?

Som ovan sa att det är rekommenderat att ha det senaste, och när jag trycker på dessa så står det driver date 2006-06-21 och det där låter gammalt. Jag har ju de senaste på en skiva...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

du lär knappast ha senaste på en skiva... och "if it ain't broken, don't fix it."

CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 980 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Microfon: Modmic 4 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av swehunter2000:

du lär knappast ha senaste på en skiva... och "if it ain't broken, don't fix it."

Jag gick in på asus sida och brände de senaste på en skiva så jo jag hade det på en skiva. Aja då får jag låta dessa vara kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av ilerk22:

Som ovan sa att det är rekommenderat att ha det senaste, och när jag trycker på dessa så står det driver date 2006-06-21 och det där låter gammalt. Jag har ju de senaste på en skiva...

Vad har du för moderkort?

MOBO: Gigabyte GA-Z87X-UD3H CPU: Intel i5 4670K RAM: Crucial Ballistix Sport 16GB GPU: ASUS Strix GTX 970
Ljudkort: Sound Blaster Zx SSD: Samsung 840 EVO 120GB och 250GB HDD: WD Green 4TB PSU: Corsair HX520W

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av johanruda:

Vad har du för moderkort?

asus p8z77-v lx

Dessa finns när jag går in på device manager

http://imgur.com/LEryHfL

http://imgur.com/uojHAQo

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2010

Det är ju en väldigt korkad logik. Om en dator är extremt utdaterad men funkar, ska personen hålla sig från att uppdatera denna och få nytta av alla förbättringar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av ilerk22:

asus p8z77-v lx

Dessa finns när jag går in på device manager

http://imgur.com/LEryHfL

http://imgur.com/uojHAQo

Intel Z77 chipset alltså.
Kör denna på Intels hemsida:
http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

Kommer automatiskt hitta alla drivrutiner du behöver. Du behöver inte avinstallera några drivrutiner innan.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av johanruda:

Intel Z77 chipset alltså.
Kör denna på Intels hemsida:
http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

Kommer automatiskt hitta alla drivrutiner du behöver. Du behöver inte avinstallera några drivrutiner innan.

Tack för sidan. Men måste jag inte avinstallera dessa innan jag installerar något nytt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av ilerk22:

Tack för sidan. Men måste jag inte avinstallera dessa innan jag installerar något nytt?

Nejdå, det behövs inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av AdventureFox:

Det är ju en väldigt korkad logik. Om en dator är extremt utdaterad men funkar, ska personen hålla sig från att uppdatera denna och få nytta av alla förbättringar?

uppdateringarna på chipsetet brukar oftast vara för att fixa diverse problem som folk upplever när dom installerar ny hårdvara. lika med bios. så dom två är det rekommenderat att låta bli ifall man inte upplever problem med datorn. Dessutom så sköter Windows 8 sånt själv ganska bra.

CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 980 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Microfon: Modmic 4 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2014

uppdateringarna på chipsetet brukar oftast vara för att fixa diverse problem som folk upplever när dom installerar ny hårdvara. lika med bios. så dom två är det rekommenderat att låta bli ifall man inte upplever problem med datorn. Dessutom så sköter Windows 8 sånt själv ganska bra.

Jag har uppdaterat BIOS, har den senaste, borde jag inte heller göra samma med CHIPSET då?