Nu har jag spelat lite Shadow of the Tomb Raider.
Options-skärmen
Det finns framförallt ett par inställningar som påverkar vilka 3D-lägen som är tillgängliga:
3D: On eller Side by side
Exclusive fullscreen: Aktiv eller inaktiv
DirectX: 11 eller 12
Sen tillkommer såklart olika kombinationer av upplösning och uppdateringsfrekvens, alla alternativ är inte tillgängliga för 3d. När det gäller Exclusiv fullscreen innebär det (framförallt) att spelet själv tar hand om skärmens uppdateringsfrekvens om den är aktiv, är den inaktiv måste den väljas externt. Det kan vara värt att tänka på, för alla val kan göras innan spelet startas, och väljer du fel blir det svart, vilket kan vara struligt. Väljer du i spelets egen meny, återgår det alltid till ursprungliga inställningar efter ett tag om du inte bekräftar. Ett val som måste göras innan spelet startas är DX 11 eller 12.
Den här Options-skärmen är, precis som i Deus Ex: Mankind Divided, aningen buggig, men det är inte alls lika illa som där, mest lite irriterande. Den känns mer testad nu, men du kan fortfarande välja vissa kombinationer som inte finns, eller råka stänga ute kombinationer som ska finnas, beroende på i vilken ordning du väljer dem. T ex kan du välja 3d-läge och Vsync Off, men i alla 3d-lägen kommer antingen Vsync On eller Half refresh rate att vara aktiverat. En annan konstig sak verkar vara att HBA0+ inte finns under 3D, det blir TBAO (som är Eidos Montréals egen variant) eller Off som alternativ.
Är HBAO+ avstängt pga att det inte fungerar i 3d, är det en bugg eller av prestandaskäl ?Om det beror på prestandaskäl är det oroväckande med tanke på strålspårning, kommer det inte att kunna aktiveras i 3d? Jag betvivlar iofs att den här generationens RTX-grafikkort ändå orkar driva runt det med någon större framgång, speciellt då i 3d, men hoppas att det finns folk som kan testa om och när det läggs till i spelet.
Det går också att välja vissa inställningar högre än i det förvalda "Highest". Jag använder de högsta inställningarna, dock med Anti-Aliasing kvar på TAA, och Ambient Occlusion hoppar som sagt ner från HBAO+ till BTAO när du aktiverar 3d:
Anisotropic filtering: från 8x ->16x
Shadow quality: från High->Ultra
Level of Detail: från High->Ultra
Screen Space Contact Shadows: från Normal->High
3D On
3D On kan aktiveras i DX11+Exclusiv fullscreen på eller i DX12+Exclusive fullscreen av. Tyvärr funkar inte DX12-läget som det ser ut just nu, du får en bild i vänster öga, och en annan scramblad bild uppbyggd av fyrkanter i höger öga, så det blir till att hålla sig till DX 11. I det här läget väljer jag typiskt 720p@60Hz och 1080p@24Hz, och fördelen är att det blir en sann 720p- eller 1080p-bild, dvs med tanke på upplösningen. Nackdelen är att prestandan är mycket sämre i DX 11 än i DX 12, se t ex Sweclockers eget test. Ett annat problem är att det - just nu iaf - är en bugg i grafiken. Förhoppningsvis syns det på den här 3d-filmen från benchmarktestet. Den är visserligen inspelad i Side by side, men samma fel finns i 3D On, dvs i alla DX11-lägen. Kolla på vattenfallet, molnen och röken. Texturerna saknas eller är svarta i vänster öga, tills de plötsligt kommer in när man kommer närmare.
DX 11, 3D Side by side, 1080p@60Hz, Active fullscreen på
Här kan man också se att prestandan tankar. Här påverkar såklart själva inspelningen prestandan negativt också, det går aningen bättre utan inspelning (dessutom, när jag kollar hur filmen ser ut streamad direkt från Dropbox är bildkvaliteten mycket sämre än om jag spelar upp originalfilen). Hursomhelst, i mina tester i Side by side, allt annat lika, är DX 12-läget ca 56% snabbare än DX 11, det droppar aldrig under 30 fps i benchmarken i DX12. Men, det är faktiskt så att den sämre DX11-prestandan inte märks i spelet lika mycket. Tyvärr kan jag inte spela in i 3d i Radeon Relive om jag använder 3D On, jag får bara med vänster bild, men det finns en sekvens där Lara simmar under vattnet och tar lite luft i en luftficka, och ögonblicket senare pressar hon sig upp för en trång passage innan hon kliver upp ur vattnet. Det visar sig att prestandan inne i spelet inte något problem, trots DX 11 och 1080p i 3D On, men framförallt är det bästa att 3d:n är stabil hela tiden, dvs bilden hoppar aldrig ur 3d-läget.
3D Side by side
Det gör den nämligen i Side by side, oavsett om jag använder DX11 eller 12, Exclusive fullscren på eller av. Mer om det sedan. Side by side går iaf att välja lite hursomhelst, i fler kombinationer av uppdateringsfrekvenser och upplösningar. Nackdelen är att upplösningen blir lägre, eftersom bilden delas i två, och den sämre upplösningen syns i menyerna. Just menyerna är också en sak som blir bättre med 3D On, där du bara har en, högre upplöst, bild som musen rör sig över, medan du i Side by side får en lägre upplöst bild, där musen även kan röra sig ut över den andra bilden, som ligger överlagrad. Dvs när du lämnar höger kant i menyn kommer muspekaren in igen från vänster, och tvärtom, vilket gör att den inte matchar menyvalens position, precis samma "fel" som i de föregående RotTR och DE: MD.
Exakt hur Side by side går till bakom kulisserna vet jag inte. Att upplösningen är halverad syns klart i menyerna, men inne i spelet ser bilden mycket skarpare ut. Rent matematiskt, om nu pixlarna halveras iom att det är två bilder, är det ändå 1.125 ggr mer pixlar i 1080p 3D Side by side än i 720p 3D On (dvs 1920x1080/2=1036800 jämfört med 1280x720=921600), men den upplevda kvaliteten är närmare 1080p tycker jag, så kanske några magiska tricks är inblandade? Typ att bilderna är interlacade, så det blir en högre pseudoupplösning? Att sen 3D Side by side 1080p har en sämre upplösning än 3D On 1080p är uppenbart på vissa detaljer i benchmarktestet, men det är ändå väldigt bra.
Med det finns alltså, precis som var fallet i DE:MD men däremot inte i RotTR, ett problem med Side by side, och det är att 3d:n inte är 100% stabil. 3d-signalen försvinner vid vissa återupprepbara tillfällen. Det är dock mycket, mycket bättre än i DE:MD; det hände bara tre gånger under den dryga timme jag spelat. Låt oss ta samma sekvens som tidigare (då i 3D On), där Lara simmar under vattnet, tar luft, och tar sig upp genom en trång passage, fast nu i 3D Side by side. 3d-signalen tappas dels när hon tar luft, dels i den trånga passagen, men spelet synkar och återgår till 3d snart igen. Det händer i samma läge, oavsett DX11 eller 12, Exclusive fullscren på eller av, oberoende av upplösning. och det verkar vara när spelet är i en övergång mellan gameplay och ett förrenderat parti. Det kan vara något synkproblem som är specifikt för mitt system, men jag tror inte det. Och det är alltså bara vid de här två enstaka tillfällena och på ett ställe till som det har hänt än så länge, så inget stort problem. Men ändå.
DX 12, 3D Side by side, 1080p@60Hz, Active fullscreen på
Summa summarum:
En klart stabilare implementering av 3d än den i Deus Ex: Mankind Divided, men den kunde vara ännu bättre.
3D On har två stora fördelar kontra Side by side, dvs full upplösning och stabil 3d. Nackdelarna är att 3D On bara funkar korrekt under DX 11 just nu, och DX11 har markant sämre prestanda än DX 12. Dessutom verkar grafiken vara lite buggig i 3D i DX 11 med vissa texturer fel i vänster öga, oavsett om man väljer 3D On eller Side by side.
Skulle det t ex fungera korrekt med ett 3D On-läge under DX12 med dess bättre prestanda vore det att föredra, som det nu är blir det Side by side under DX 12 för min del, trots ev tappade 3d-signaler ibland. Dessutom noterade jag att på min plasma blir det mindre ghosting om jag låser refreshen till 50 Hz, så receptet för mig blir: DX 12, Exclusive fullscreen on, 3D Side by side, 1080p@50Hz. Har meddelat utvecklarna mina synpunkter, så får vi se om något åtgärdas. Samt tackat för att de stödjer stereoskopisk 3d. Mer sånt! Och spelet är oerhört snyggt också, om någon undrar.
PS Om filmklippen inte är i 3d från början, starta om dem när det är i 3d.