Permalänk

Dator lagt av

Hej!

Längesedan man var inne här

Anledningen till att jag gör denna tråd är för att datorn min vägrar starta. Det som har hänt var att alla 3 fläktar i lådan min slutade funka, så jag köpte 3 nya att installera. Under installationen testade jag lite olika sätt och kopplade runt lite. Vilket innebar att datorn startades om ett antal gången. Sen när jag blivit nöjd och kopplat in, så får jag ingen post alls. Datorn går igång i ca 1 sekund sen dör den, sen om igen. CPU LED blinkar kort rött en gång i varje loop, samt ram led'en. Har ändrat på ram minnena så att båda suttit i samma slott, samma sak.

yttligare saker jag redan gjort:

kopplat ur grafikkort, båda ram minnena, alla fläktar, alla usb och i princip allt utom två strömkablar till moderkortet samt en vga kabel. Samma sak. Det jag undrar nu är vad ni tror har pajjat. Moderkortet, eller processorn?. Processorn rörde jag aldrig under installationen.

specs står i sign

MVH Jonatan

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk

Du har inte råkat glömma att sätta i 4-pin kontakten till moderkortet då?

Permalänk
Skrivet av solidtudor1:

Du har inte råkat glömma att sätta i 4-pin kontakten till moderkortet då?

nej den sitter i :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Skrivet av qwerty3225:

nej den sitter i :/

Skickades från m.sweclockers.com

Pröva att koppla ur alla strömkablar, inkl. 4-pin och 24-pin kontakterna från moderkoret och ta sedan bort batteriet i någon minut. Sätt in allt igen och se om det funkar.

Permalänk

Alla tre fläktar slutade samtidigt!? Hur var de inkopplade?
I övrigt låter det som någon form av kortslutning någonstans!

Permalänk
Medlem

Du rörde inte CPU skrev du, men dess kylare lyfte du kanske på denna?

Annars låter det som kortslutning eller nån rejäl felkoppling.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av solidtudor1:

Pröva att koppla ur alla strömkablar, inkl. 4-pin och 24-pin kontakterna från moderkoret och ta sedan bort batteriet i någon minut. Sätt in allt igen och se om det funkar.

Det kan jag testa idag tack.

Skrivet av oxygenial:

Alla tre fläktar slutade samtidigt!? Hur var de inkopplade?
I övrigt låter det som någon form av kortslutning någonstans!

Alla tre slutade inte samtidigt, dåligt skrivet av mig.

Skrivet av ggustavsson:

Du rörde inte CPU skrev du, men dess kylare lyfte du kanske på denna?

Annars låter det som kortslutning eller nån rejäl felkoppling.

Nej jag rörde inte kylaren utan den fick sitta kvar.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk

Att ta bort samt sätta tillbaka batteriet gjorde tyvärr inget heller.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem

Hur slutade fläktarna att fungera? Bara dog? Normalt så är det lagret som ger upp, men det hörs.
Dog de bara så är det troligen moderkortet som inte ger ström till dem, eller tar du direkt från nätagget?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Hur slutade fläktarna att fungera? Bara dog? Normalt så är det lagret som ger upp, men det hörs.
Dog de bara så är det troligen moderkortet som inte ger ström till dem, eller tar du direkt från nätagget?

Saken är den att fläktarna var ikopplade i chassits egna kablar som gick till en liten fläktkontroll uppe på lådan. Det var tydligen denna som gått sönder av någon anledning för när jag kopplade in fläktarna i moderkortet så startade dom igen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.