Permalänk

Z87 vs Z97 / Gigabyte vs Asus

Hej Alla,

Jag har ett Gigabyte Z87-kort idag, hade även Gigabyte innan.
Byggde en HTPC för några månader sedan med ett Asus-kort, och blev väldigt förtjust i deras program för uppdatering, överklockning, fläktar, osv.. även deras hemsida.
Så nu funderar jag på att byta ut mitt Gigabyte-kort mot ett nytt Asus istället. Mina frågor:

1. Finns det någon reell vinst med ett Z97- kontra ett Z87-kort? (oavsett fabrikat)
2. Finns det något jag kan bli besviken på (läs: sakna) om jag går från Gigabyte till Asus?
3. Jag använder datorn framför allt för jobb/kontor, spelar krävande spel men inte så ofta, överklockar inte så hårt. Så jag har kört på Gigabytes Ultra Durable serie. Vilken serie skulle det motsvara hos Asus?

Tack på förhand!

//Håkan

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk

Jag har bara kört med Asus kort och det har funkat bra och tänker nog inte byta på den frånten. Och om du känner att det tilltalar dig så köp Asus kort då för de är bra grejor.

Men jag kan inte svara på vad som är bättre/sämre jämte Asus /gigabyte då jag bara haft Asus.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag är också något av en Asus fanboy, då jag uteslutande köper moderkort från Asus.
Har haft ett P5Q-E som jag var mycket nöjd med. Nu har jag ett P8X68-V Pro (gen 3).

Ett tips: Stirra dig inte blind på varumärket, ta reda på vad för komponenter som följer med moderkortet.
Själv vill jag gärna ha Intel-NICar på mina moderkort.

Skillnader mellan Z87 och Z97 finns överallt på internet, här är en bra summering:
http://www.ukgamingcomputers.co.uk/z97-and-z87-difference-a-5...