Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Minne uppgradering.

Vill fråga vad man kommer se för skillnad i när jag har köpt nytt minne till min dator?

förtillfället har jag 2x4gb ~650mhz och jag har tänkt uppgradera till 2x8gb 2400mhz.

/Equb

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Feb 2004

Mera minne = Jobbar bättre.. Men kolla om moderkortet stöder minnes typ och fart..

Asus Z97-K, Intel i5 4690K kyld med Arctic freezer i30, 16 Gb HyperX 1600MHz, HyperX SSD 240Gb, 2XWD Blue 500Gb Striped, Carbide 200R, Asus GTX1050TI OC. Win 10 pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

~650 är antagligen 1333 MHz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av jerqer:

Mera minne = Jobbar bättre.. Men kolla om moderkortet stöder minnes typ och fart..

Jup har gått in på Asus support sida och laddat ned pdfen med memory qwl..

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

du kommer inte märka någon större skillnad mellan en uppgradering 8 till 16 gb... någon fps hit elr dit

frågan om det är värt en uppgradering på ca 1500 kr

5930K - Asus x99 strix - 32GB DDR4 - Asus 1080 Strix SLI - 1TB 960 PRO + 4st 850 pro 512 GB - Corsair 750D
4930K - X79 Rampage IV - 16GB DDR3 - Asus 1080 Strix - Elgato HD60 Pro - 950 PRO 512GB - NZXT S340
Twitch Kanal - ASUS VG248QE x5 + Massa andra stuff

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Använder du inte de 8 GB minnena du har idag kommer du inte märka någon skillnad.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Munken_89:

du kommer inte märka någon större skillnad mellan en uppgradering 8 till 16 gb... någon fps hit elr dit

frågan om det är värt en uppgradering på ca 1500 kr

säger killen med 32GB + 6GB DDR3 minne..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Spelar du något spel eller använder program som vill använda 8GB eller mera ?
Har du ofta väldigt många program öppna samtidigt ?

Bildbehandling, video konvertering, 3d rendering, CAD eller liknande kan kräva mycket RAM beroende på program och hur stora filer du arbetar med.. men dessa program är nästan alltid 64-bitars.

Bara 64-bitars spel kan kräva så mycket... gränsen för minnesanvändning på ett 32-bitars spel är antagligen 2GB.

64-bitars spel finns säkert några få, men vi har ju nyligen bytt till 64-bit.. okej kanske 7 år sedan för mig själv.. men iaf.
Enligt tillverkare av spel så är det väldigt få som väljer att verkligen utnyttja 64-bit.. men dom vill väl att deras spel ska fungera på så många datorer som möjligt.. även gammla datorer eller budget datorer. Men så snart som minsta gemensamma nämnare höjs till 16GB så kommer garanterat fler spel som kräver 8GB RAM.. eller ännu mera.

32-bit limit: 4 GB
64-bit limit: 17,179,869,184 GB

Som sagt vi skrapar bara lite på ytan på 64-bit än så länge... men om några år kanske vi har datorer med 128GB eller 256GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

beror ju lite vad man använder datorn till...

Om jag skriver såhär, vad gör du med din dator?, Hur ser din minnesanvändning ut ?

5930K - Asus x99 strix - 32GB DDR4 - Asus 1080 Strix SLI - 1TB 960 PRO + 4st 850 pro 512 GB - Corsair 750D
4930K - X79 Rampage IV - 16GB DDR3 - Asus 1080 Strix - Elgato HD60 Pro - 950 PRO 512GB - NZXT S340

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Munken_89:

beror ju lite vad man använder datorn till...

Om jag skriver såhär, vad gör du med din dator?, Hur ser din minnesanvändning ut ?

Uh spelar spel. tittar på film, lyssnar på musik, tittar på saker på nätet..

Själv då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Equilibrium:

Själv då?

då ska du absolut inte behöva mer än 8gb, det är ganska sällan man behöver mer i dagsläget.

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Jan 2010

Du kommer få en skillnad som är mätbar men inte märkbar om du ser till att minnena går i rätt hastighet och du i nuläget förbrukar allt minne.

Men allra troligast , eftersom du behöver fråga , så kommer du inte märka/kunna mäta nån skillnad alls.

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 SSD 240GB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Så vadå jag kommer inte att märka skillnad i program som behöver mycket ram? t.ex för tillfället så laggar firefox jävligt mycket fastän jag har det installerat på en SSD, om inte minnet, vadårå?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Du kan kolla i Aktivitetshanteraren hur mycket minne som du använder.

Min dator med 8GB ram minne använder 1.86GB när jag har 3 fönster av Firefox aktiva (första sidan av Aftonbladet, Expressen och Svenska Dagbladet) men då har jag Adblock Plus tillägget i Firefox aktivt förutom på Swecklockers sidor

janee

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Equilibrium:

Så vadå jag kommer inte att märka skillnad i program som behöver mycket ram? t.ex för tillfället så laggar firefox jävligt mycket fastän jag har det installerat på en SSD, om inte minnet, vadårå?

Vad är det som laggar i FF? Om det gör det kan det vara något tillägg som du kör med och/eller Java som inte är så smidigt, eller tom din internetuppkoppling?!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Jalle64:

Vad är det som laggar i FF? Om det gör det kan det vara något tillägg som du kör med och/eller Java som inte är så smidigt, eller tom din internetuppkoppling?!

Nå här länk till speedtest.net + bild av prestanda fliken i task manager nätet + ram

Inte vet jag vad som gör det så att min FF går upp till typ 1.5 millioner k av memory.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Equilibrium:

Nå här länk till speedtest.net + bild av prestanda fliken i task manager nätet + ram

Inte vet jag vad som gör det så att min FF går upp till typ 1.5 millioner k av memory.

Visa även vilka processer du har så vi kan se hur ditt FF-ligger minnesmässigt.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Det ser ut så här, det är inte hela listan på processer som snurrar på just nu men.. Jup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Equilibrium:

Det ser ut så här, det är inte hela listan på processer som snurrar på just nu men.. Jup

Du är inte i närheten av att slå i taket, så mer RAM kommer troligen inte göra att FF rullar smidigare

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Equilibrium:

Jag kör med FF och har typ 15 flikar med olika saker på/i och detta tar just nu ~600MB och då kör jag med version 31 med Adblocker Plus.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Heh igen när jag pratar om uppgradering så möts jag igen av en vägg av nej

nå kör med typ samma Jalle64, men med lite mera add-ons..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Equilibrium:

Heh igen när jag pratar om uppgradering så möts jag igen av en vägg av nej

nå kör med typ samma Jalle64, men med lite mera add-ons..

Tror 16GB kommer användas av betydligt fler spel om 1-2år.. men just nu är det nästan specialfall.
Som alpha version av Star Citizen, eller Watch Dogs som använde 29GB RAM men kanske bara är dåligt optimerat/programerat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Equilibrium:

Själv då?

Jag använder min dator för videoredigering och lite spelande förstås,

Happy now ;D ?