Permalänk
Medlem

Ersättare för Galant från Ikea

Hade inte uppmärksammat att Ikea skulle byta ut Galant serien nu i augusti så missade att köpa ett bord. Tänkte inte mycket på det utan väntade tills de lanserade den nya serien Bekant. Dock har ju Ikea verkat gått ett steg framåt och två steg bak med denna nya serie. Man kan inte längre bygga ut borden som man kunde med Galant serien och det finns heller inte någon ersättare för de större storlekarna då främst 200x160.

Tänkte därför höra med er om ni har något tips på hemsida eller butik som säljer hörnskrivbord. Jag bifogar en bild på hur bordet jag tänkte köpa såg ut.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa bänkskivor och sedan väggmontera med konsoler. Det gjorde jag i mitt gamla hus och fungerade utmärkt! Kollade runt lite på hemsidor men kunde inte hitta något bra skrivbord lika bra som Galant serien.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Ja detta var det dummaste IKEA gjort på länge.
Att runda av alla kanter på efterföljaren.
Det som gjorde galant bra förutom stabilt skrivbord med bra underrede var utbyggnignsmöjligheterna.
Det har dom helt eliminerat med nya serien.

Det är också gräsligt mycket fulare, och kabeluppsammlaren är för mycket mot mitten.

Tycker hela serien gick åt skogen, men hey kul med svarta ben I guess

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Ja detta var det dummaste IKEA gjort på länge.
Att runda av alla kanter på efterföljaren.
Det som gjorde galant bra förutom stabilt skrivbord med bra underrede var utbyggnignsmöjligheterna.
Det har dom helt eliminerat med nya serien.

Det är också gräsligt mycket fulare, och kabeluppsammlaren är för mycket mot mitten.

Tycker hela serien gick åt skogen, men hey kul med svarta ben I guess

Såna här idéer har dom kört ett tag

Se på deras kök. Dom har gjort nya serier där dom går ifrån standardmåtten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Ja detta var det dummaste IKEA gjort på länge.
Att runda av alla kanter på efterföljaren.
Det som gjorde galant bra förutom stabilt skrivbord med bra underrede var utbyggnignsmöjligheterna.
Det har dom helt eliminerat med nya serien.

Det är också gräsligt mycket fulare, och kabeluppsammlaren är för mycket mot mitten.

Tycker hela serien gick åt skogen, men hey kul med svarta ben I guess

Det är exakt detta jag är så jävla förbannad på just nu... har precis flyttat och Galant-serien utgick i samma veva, så jag fick inte tag i ett sånt större hörnskrivbord som TS också behöver. Håller helt med dig TS, fullständigt steg bakåt med dessa bord som inte går ett bygga ut.. Har hört att de rundade hörnen har med asienmarknadens krav att göra, tydligen ska dom ha väldigt svårt att röra sig runt möbler med 90 graders hörn därborta eller nåt, för IKEA fick inte sälja Galant där lät det som.

Frågade dessutom igår på IKEAs chatt om inte sortimentet ska kompletteras med bordskombinationer för hörn, det ska dom inte...

Jag söker också efter ett alternativ till Galants hörnskrivbord, tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Jag råder er till att kolla på blocket och vänta ut benen. Skivan kan man köpa vart som helst. Svårare kanske med hörn men det går om man är lite händig. Jag lyckades få tag på en nytt billigt köksbord i EK från möbelbutiken som jag förminskade och satte på A-benen.

Jag tycker deras Galant A-ben är de bästa.
Dessa T-ben är ostabilare på Galant-serien och ser inte mer stabila ut i nya serien heller.
Vi hann köpa vårat kök innan de bytte den nyligen. tur vi hade.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Tacka vet jag Ikea Jerker! Bästa skrivbordsserien som någonsin gjorts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Tacka vet jag Ikea Jerker! Bästa skrivbordsserien som någonsin gjorts!

Usch
Alltid hatat det, ser ut som typ ett barns skrivbord med massa skit överallt
Finns även nytt sådant som är lika fult http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50219044/

Permalänk
Inaktiv

Jag tyckte att Bekant var snygga, har inte hittat något bra skrivbord till min hörna men Bekant 120x80 verkar grymt! äntligen mer djup..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Jag tyckte att Bekant var snygga, har inte hittat något bra skrivbord till min hörna men Bekant 120x80 verkar grymt! äntligen mer djup..

Galant var 80 djupt också, så inte något nytt.
Fanns i betydligt fler storlekar också.

Enda som är nytt är fula rundande hörn, fler färger på T-benet och en dålig kabeluppsammlare.

Permalänk
Rekordmedlem

Kinnarp serie T har dessa skivformer

http://www.kinnarps.com/sv/se/Produkter-och-inspiration/Offic...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Usch
Alltid hatat det, ser ut som typ ett barns skrivbord med massa skit överallt
Finns även nytt sådant som är lika fult http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50219044/

Skojar du eller!? Jerker var ju modulärt, stort, stabilt, fanns tonvis med tillbehör och konfigurationsmöjligheter.
Det du länkade till nu är ju bara anskrämligt och inte det minsta likt!

Ja ja, smaken är som baken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kinnarps har ju rätt form på borden, men vet någon om dom har bordsskivorna i annan, lite ovanligare, färg än björk? Vill verkligen inte ha dom hemma när man ser dom i vart och vartannat kontor på stan :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Kinnarps har ju rätt form på borden, men vet någon om dom har bordsskivorna i annan, lite ovanligare, färg än björk? Vill verkligen inte ha dom hemma när man ser dom i vart och vartannat kontor på stan :/

Kinnarps har flera andra färger än björk. Kika här http://www.kinnarps.com/sv/se/Produkter-och-inspiration/Mater... Finns även andra färger under laminat och lamine.

Visa signatur

| Corsair 800D | ASUS P8Z68 Deluxe/GEN3 | i7 2600k | 16GB Corsair Vengeance LP | Noctua D14 | Samsung 830 128GB | ASUS DC2 GTX 780 | 2x Samsung HDD 1TB | Corsair AX850 | ASUS PB278Q 27" | Dell P2411H Professional 24" |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tommy:

Kinnarps har ju rätt form på borden, men vet någon om dom har bordsskivorna i annan, lite ovanligare, färg än björk? Vill verkligen inte ha dom hemma när man ser dom i vart och vartannat kontor på stan :/

Gå in på material och kolla om det är nått du gillar, Kinnarps brukar dessutom kunna tillverka i den finish du vill om du betalar för det, men att bara beställa en enstyckstillverkad skiva blir inte billigt, det kanske finns nån möbelsnickare i närheten av dig som kan tillverka en skiva åt dig också om du vill, har man bara en fanerpress så går det att pussla ihop nästan vilka kombinationer som helst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade tur att få tag i ett exakt sånt jag länkat bild på på Blocket, dock i fel färg men det kan alltid fixas med lite färg. Tycker det ändå är synd att Ikea inte valde att komplettera Galant med de nya bordskivorna från Bekant istället för att ersätta hela serien.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket på IKEA som verkar utveckas åt fel håll numera tyvärr...

Vad det gäller deras skrivbord så är jag fortfarande toknöjd med mitt som borde vara ett Effektiv från cirka 1998. Uppenbarligen ganska bra kvalitet på grejerna då eftersom jag knappt ens har några tecken på slitage ens där det borde vara nötningar i faneret.

Kinnarps lär väl vara det som ligger närmast tillhands även om det lär vara i en något högre prisklass. Å andra sidan brukar deras grejer vara ganska stabila och i långa loppet prisvärda eftersom de är svåra att slita ut.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Usch
Alltid hatat det, ser ut som typ ett barns skrivbord med massa skit överallt
Finns även nytt sådant som är lika fult http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50219044/

Har du ens suttit framför en Jerker? Troligen inte. Stabilt som fan men tyvärr har listen lossnat på framkanten på den stora skivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Usch
Alltid hatat det, ser ut som typ ett barns skrivbord med massa skit överallt
Finns även nytt sådant som är lika fult http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50219044/

Jerker var en serie som var mer eller mindre byggbar men innehöll även "rena" skriv/arbetsbordbord!

Har själv ett Kinnarps skrivbord 1800x900mm..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än rekommendera bafab, förjäkla trevliga att ha och göra med, kikade lite snabbt och det fanns endel hörnskrivbord i lager, även ett ikea galant i vitt
www.bafab.se/begagnat/skrivbord/

Permalänk
Inaktiv

Kollade på elektrisk höj och sänkbar från Kinnarps med måtten 1400mm x 800mm och de kostade multum. Finns inga mer prisvärda alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Kollade på elektrisk höj och sänkbar från Kinnarps med måtten 1400mm x 800mm och de kostade multum. Finns inga mer prisvärda alternativ?

sjysst necro, speciellt med tanke på att du förbiser länken jag postat innan dig

Permalänk

@anon114264: IKEA har ju höj och sänkbara i olika mått, både elektriskt och billigare med vev.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoz:

sjysst necro, speciellt med tanke på att du förbiser länken jag postat innan dig

Hehe tackar! En av mina specialiteter! Kände till Bafab innan vilket jag kanske borde ha nämnt men tack ändå!

Skrivet av Anonymous FTW:

@Klappis: IKEA har ju höj och sänkbara i olika mått, både elektriskt och billigare med vev.

Tack! Tyvärr har Ikea slutat sälja Galant och ersätt med Bekant vilket enligt mig är mycket sämre då de inte finns med vettiga bordsskivor.

Permalänk

@anon114264: Men du kan ju köpa bara underredet och montera vilken skiva du vill på det.

Visa signatur

NO MAAM