Permalänk
Medlem

CPU temp?

Hejsan allihop, jag har haft min dator i 2-3 mån typ och tanka nyss speedfan bara för att kolla liksom.
Aldrig vart så insatt på det med temperaturer och överklockning, har inte överklockat något.
Vill bara ha svar på om jag borde göra något åt detta:
http://puu.sh/aHY4y/8586aaf673.png
"CPU: 128C"
Jag förstår ju att det är väldigt varmt men är det något som inte stämmer?
Fläktarna kör på som vanligt

detta från core temp: http://puu.sh/aHYWy/18b5ed0f8e.png

fått nu höra att det inte finns några fel, att det är speedfan som buggar eller nått.

Permalänk
Medlem

förmodligen tempgivaren som strular för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

förmodligen tempgivaren som strular för dig

Kan man göra något åt detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonzbonz:

Hejsan allihop, jag har haft min dator i 2-3 mån typ och tanka nyss speedfan bara för att kolla liksom.
Aldrig vart så insatt på det med temperaturer och överklockning, har inte överklockat något.
Vill bara ha svar på om jag borde göra något åt detta:
http://puu.sh/aHY4y/8586aaf673.png
"CPU: 128C"
Jag förstår ju att det är väldigt varmt men är det något som inte stämmer?
Fläktarna kör på som vanligt

detta från core temp: http://puu.sh/aHYWy/18b5ed0f8e.png

Tanka hem HW-monitor.
Och kolla temperaturerna där jag har ringat in.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Speedfan är ju inte direkt känt för att visa rätt temperaturer tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tanka hem HW-monitor.
Och kolla temperaturerna där jag har ringat in.

http://puu.sh/aI0Uw/a844bd2148.png

Detta efter att jag precis stängt ner csgo, så tempen sjunker fortfarande.
Core Temp hade nått inbyggt så jag kan se tempen på cores i lcdn på tangentbordet

efter någon minut http://puu.sh/aI18e/776c61e236.png

Permalänk
Medlem

Det är ju lugna puckar, bara speedfan som visar fel, använd dig av HW-monitor eller Core temp och se där så kan du va lugn

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Det är ju lugna puckar, bara speedfan som visar fel, använd dig av HW-monitor eller Core temp och se där så kan du va lugn

Okej tackar Startat datorn nu och tempen på cores låg på 23-26, när datorn jobbar lite så går de upp mot 34-35.
vid spel som csgo igår upp till 45.
Fick tips av en att byta kylpasta för att få ner tempen ytterligare, är det något jag borde göra snarast?

Permalänk
Medlem

Nej, det där är inga höga temperaturer.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu är det helt lugnt. Vill du överklocka i framtiden kan du börja mecka då. Men det skadar ju aldrig att hålla ett öga på temps.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Skrivet av jonzbonz:

Okej tackar Startat datorn nu och tempen på cores låg på 23-26, när datorn jobbar lite så går de upp mot 34-35.
vid spel som csgo igår upp till 45.
Fick tips av en att byta kylpasta för att få ner tempen ytterligare, är det något jag borde göra snarast?

60/70 grader ska du oroa dig

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är det inte "Core 0" man bör titta på då "CPU" endast är yttertemperaturen (eller vad man säger)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonzbonz:

http://puu.sh/aI0Uw/a844bd2148.png

Detta efter att jag precis stängt ner csgo, så tempen sjunker fortfarande.
Core Temp hade nått inbyggt så jag kan se tempen på cores i lcdn på tangentbordet

efter någon minut http://puu.sh/aI18e/776c61e236.png

Speed fan måste ju vara helt kört.
Dina temperaturer är det hur lungt som helst med.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Tjena!
Har exakt samma problem, dock ligger min tempratur lite högre än jonz...

http://imgur.com/Lyya6ST

Detta är då jag datorn har varit igång i princip hela dagen, både spelat, laddat ned och haft en stream igång, är de nå fara med dessa tempraturer?
Såg att någon högre upp skrev att man bör oroa sig vid 60/70 C, det är vad min toppar nu.

Ber om ursäkt till jonz för intrånget på hans topic...

Edit; skall hålla lite koll på när jag spelar sen, se vad den toppar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R.Strandberg:

Tjena!
Har exakt samma problem, dock ligger min tempratur lite högre än jonz...

http://imgur.com/Lyya6ST

Detta är då jag datorn har varit igång i princip hela dagen, både spelat, laddat ned och haft en stream igång, är de nå fara med dessa tempraturer?
Såg att någon högre upp skrev att man bör oroa sig vid 60/70 C, det är vad min toppar nu.

Ber om ursäkt till jonz för intrånget på hans topic...

Edit; skall hålla lite koll på när jag spelar sen, se vad den toppar då.

Du skriver varken om du överklockat eller vilken kylning du har. Jag ser dock att din VID visar 1.251v så antar du har överklockat, eller visar den fel (ganska vanligt med monitor-softwares)

För att svara på din fråga; det verkar hur lungt som helst. Inget att oroa dig över.

Har du verkligen haft datorn (+hwinfo) igång hela dagen? Ditt grafikkort ligger ju på 44c som max noterad temperatur.

Även visar lägsta CPU temp 52-55c? Om du haft datorn igång hela dagen (med hwmonitor igång) och lägsta CPU temp är 52c är nog något fel.

Permalänk

Ah, jag har inte överklockat, måste dubbelkolla i bios så att jag inte slog igång nån turbo funktion där senast, sitter på vanlig luft kylning med en Cooler Master Hyper CPU kylare ( en äldre version)
Datorn har varit igång hela dagen, dock inte tillsammans med hwinfo, en liten miss av mig, skall ha det på ikväll när jag lirar.

Åt vilket håll är CPU tempen fel isåfall, är den för hög då menar du?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av R.Strandberg:

Ah, jag har inte överklockat, måste dubbelkolla i bios så att jag inte slog igång nån turbo funktion där senast, sitter på vanlig luft kylning med en Cooler Master Hyper CPU kylare ( en äldre version)
Datorn har varit igång hela dagen, dock inte tillsammans med hwinfo, en liten miss av mig, skall ha det på ikväll när jag lirar.

Åt vilket håll är CPU tempen fel isåfall, är den för hög då menar du?

Tack för svar!

Menade mest att, om 52c är lägsta noterad temperatur under en hel dag, kan något vara snett. Idle tempen borde ligga runt 25-40c!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Menade mest att, om 52c är lägsta noterad temperatur under en hel dag, kan något vara snett. Idle tempen borde ligga runt 25-40c!

Att idle ligger så "högt" behöver inta vara konstigt beroende på vad man har temperatur target satt samt du får tänka på att det är extremt varmt för att vara sverige nu, datorkylningar får det betydligt jobbigare att hålla tempsen låga nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Att idle ligger så "högt" behöver inta vara konstigt beroende på vad man har temperatur target satt

Nog så sant. Min CPU-temp står mellan 62 & 65 grader, Sommar som vinter, idle, eller full load. I5-2500K, Noctua NH-U12P, och T-Balancer BigNG.

Enda "felet" är väl att burken låter som en svävare när den jobbar på full load. Vinter & idle hör man inte att den är igång. Fläktarna stänger inte ner helt eftersom diskar osv fortfarande behöver lite kylning, men det är rätt nära.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Att idle ligger så "högt" behöver inta vara konstigt beroende på vad man har temperatur target satt samt du får tänka på att det är extremt varmt för att vara sverige nu, datorkylningar får det betydligt jobbigare att hålla tempsen låga nu

Skickades från m.sweclockers.com

52 grader i idle måste jag säga är högt, även fast det nu är sommar med rekordvärme, min dator klarar av att hålla mellan 30-35 grader vid idle och ca 800 RPM med en Noctua fläkt kom då ihåg att min är överklockad, dock så klockar den ned sig vid idle

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jo, håller med 52 grader låter högt... men som sagt jag höll koll på tempen hela kvällen när jag spelade, under en 5h session så fick jag fram;
Min. 35c
Max. 59c
Det på respektive kärna, och varje gång jag tabbade ur och kollade så låg tempen på ca 45c på alla kärnor.
Så jag antar att jag kan hålla mig rätt lugn gällande kylningen

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av R.Strandberg:

Jo, håller med 52 grader låter högt... men som sagt jag höll koll på tempen hela kvällen när jag spelade, under en 5h session så fick jag fram;
Min. 35c
Max. 59c
Det på respektive kärna, och varje gång jag tabbade ur och kollade så låg tempen på ca 45c på alla kärnor.
Så jag antar att jag kan hålla mig rätt lugn gällande kylningen

Tack för svar!

Men 59 grader vid spel är ju inte farligt. Men 52 grader idle är högt enligt mig. Just nu så ligger mina cpu:er på 37,32,32,32 (Och då ser jag på en live streaming på Twitch. Så ja, du kan vara lugn.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför ni hänger upp er på idle temps. Fullständigt ointressanta. I mitt fall skiljer det normalt 2 grader mellan idle, och full load. Den enda temperaturen som någonsin är intressant är full load. Nå, nästan i alla fall. Om man har extremkylning, kaskad kompressorkylning, eller flytande kväve kan man behöva ha koll på vilken temp man har i uppstartsögonblicket, så att grejerna faktiskt klarar av att starta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.