Ny 27" skärm Asus PB278Q eller nåt annat...?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Ny 27" skärm Asus PB278Q eller nåt annat...?

Hejsan!

har funderat på en ny skärm till datorn och är lite intresserad av Asus PB278Q 27" http://cdon.fi/kodin_elektroniikka/asus/asus-pb278q-pls-27-p21567342.

Vill främst ha en IPS skärm för att jag redigerar en hel del foton och lite filmer och spelande kommer nog i andra hand.
Om någon undrar så är mitt GPU ett "MSI GTX 780 oc" så alla anslutningar till de flesta skärmar finns nog.

Finns det dylika alternativ till denna skärm som är billigare eller bättre.
Jag vet att bra och billig sällan går hand i hand och känner att jag hellre köper kvalitet och spenderar lite mera än något jag inte känner mig nöjd med.

Tror inte någon 144hz skärm är aktuell då jag inte är nån gamer direkt.
Är dock mera intresserad av upplösningen 2560 x 1440. Har dock ingen erfarenhet av detta.

Förslag/åsikter?

eller ska jag gå på Asusen i länken?

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Jag hade tidigare en ~22" IPS skärm från LG som jag bytte ut mot PB278Q som du länkar. Jag är ganska nöjd med bytet men jag har märkt att jag lättare blir ansträngd i ögonen av min nya skärm. Jag vet inte riktigt vad det har att göra med.

En av anledningarna till att jag köpte just PB278Q var att den var roterbar. För att använda hela upplösningen var jag tvungen att använda Displayport.

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

En svaghet hos PB278Q är att pulsbreddmoduleringen för att reglera ljuset från lysdioderna kan märkas tydligt hos känsliga. Sänker man ljusstyrkan flimmrar alltså skärmen vilket kanske inte syns som ett direkt flimmer men riskerar att uppfattas som ansträngande hos dem som är känsliga.

Sedan kan det ansträngande intrycket förstås vara så enkelt att skärmen är för ljusstarkt inställd. Äldre budgetskärmar tenderar att vara ljussvaga jämfört många av de nyare kvalitetsskärmarna.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Laxpudding:

En svaghet hos PB278Q är att pulsbreddmoduleringen för att reglera ljuset från lysdioderna kan märkas tydligt hos känsliga. Sänker man ljusstyrkan flimmrar alltså skärmen vilket kanske inte syns som ett direkt flimmer men riskerar att uppfattas som ansträngande hos dem som är känsliga.

Sedan kan det ansträngande intrycket förstås vara så enkelt att skärmen är för ljusstarkt inställd. Äldre budgetskärmar tenderar att vara ljussvaga jämfört många av de nyare kvalitetsskärmarna.

Då kanske en AMVA- panel i form Benq GW2760HS också vara ett alternativ då den inte använder PWM och är flimmerfri.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_gw2760hs.htm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

finns ju också denna skärm Asus PB278QR

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Jag har en Asus PB278Q och tycker den är kanonbra. Kör den tillsammans med en Dell U2711 och tycker att Asusen är klart bättre.

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2003

Hade kört på QR om du vill ha Asus, ny version som är flimmerfri. Kostar samma som den gamla, iaf här i sverige.

Annars är den här skärmen den mest prisvärda 27" just nu AOC q2770 - Likvärdig bild och input lag med Asusen, även flimmerfri.

Stationär: i5 2500K @ 4.4GHz | Crucial Ballistix Sport 16GB | MSI GTX 970 Gaming | Intel 320 160GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD GreenPower 2TB | OCZ ZX 850W | Asus Xonar Essence STX | Carbide 500R White
Kringrustning: Asus MG279Q | Sennheiser PC360 GAME | Logitech g400 | Razer Blackwidow Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Asus uppdaterade sin vanliga PB278Q till PB278QR som har flimmerfri panel som är en AH-IPS panel. AOC som tidigare har sagt om är lite billigare och vad jag har fått veta så är den lite sämre kalibrerad. Den ska dock gå att få lika bra kalibrerad om man pillar lite. Valet där är upp till dig

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14