Hade du klarat dig på ett mATX moderkort eller mindre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Hade du klarat dig på ett mATX moderkort eller mindre?

Jag har länge tänkt på att även bland entusiaster så känns det som att fullstora ATX-moderkort känns allt mer överflödiga.
Hur många använder egentligen alla dessa expansionsplatser som ATX erbjuder över mATX?

Så frågan är, med tanke på dom komponenterna du har i din dator just nu, hade du klarat dig på mATX eller mindre?
Det gäller alltså inte om du vill ha fler uppgraderingsmöjligheter, utan bara med komponenter du har i datorn just nu.
Räcker mATX eller måste du ha ATX?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Har kört ATX i ett par år, mATX emellan, och har aldrig använt mer än en expansionsplats. Jag kör nu mITX och känner inte att jag saknar något gällande expansionsplatserna. Det jag däremot saknar är antalet RAM-slots och antalet kontakter för fläktar.

Jag klarar mig på mITX, absolut, men lite önskningar har man allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Nikkop:

Har kört ATX i ett par år, mATX emellan, och har aldrig använt mer än en expansionsplats. Jag kör nu mITX och känner inte att jag saknar något gällande expansionsplatserna. Det jag däremot saknar är antalet RAM-slots och antalet kontakter för fläktar.

Jag klarar mig på mITX, absolut, men lite önskningar har man allt.

Ja alltså, det optimala för mig hade varit ett mellanting mellan mATX och mITX, 4 ramslots hade varit trevligt och kanske 1 extra PCI-express plats av något slag för eventuellt expansionskort utöver det primära grafikkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Kilroy:

Jag har länge tänkt på att även bland entusiaster så känns det som att fullstora ATX-moderkort känns allt mer överflödiga.
Hur många använder egentligen alla dessa expansionsplatser som ATX erbjuder över mATX?

Så frågan är, med tanke på dom komponenterna du har i din dator just nu, hade du klarat dig på mATX eller mindre?
Det gäller alltså inte om du vill ha fler uppgraderingsmöjligheter, utan bara med komponenter du har i datorn just nu.

m-itx hade jag föredragit personligen sitter idag på m-atx och kör inte x-fire längre, ljudkort ersatt av Dac.
möjligheten till att bygga en lufttunnel iom. att m-itx är så kompakta får ju kylnings lösningar att bli helt underbara enligt mig!

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Oja. Min nästa burk ska bli mITX eller mATX. Det enda jag måste göra är att köpa externt ljudkort, men det ska ändå göras i vilket fall som.

MODERMODEM: Asus P8P67 PRO | i5 2500K @4.5GHz | 16GB RAM | R9 290 OC | 500GB SSD |
NAS 30TB: 8x3TB RAIDz2 | 2x3TB Mirrored | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Förlorar man någonting på att välja mATX framför ATX om man max ska köra 4690K/4790K, 2 grafikkort och inget övrigt expansionskort som ljudkort t.ex?

Gillar mITX egentligen men ska eventuellt utöka skärm setupen så det kommer behövas SLI för att orka med.

Dock verkar det inte finnas vettiga många mATX chassin så man lika gärna kan köra ATX känns det som.

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Bristande SATA platser om jag inte skulle skaffat NAS. Annars nä, dock trevligt att få plats med en stor cpu-kylare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av spel565:

Bristande SATA platser om jag inte skulle skaffat NAS. Annars nä, dock trevligt att få plats med en stor cpu-kylare

Asus Impact sväljer Noctua D14 så mitx behöver inte betyda mindre kylare.

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av spel565:

Är storleken på cpu-kylare mer begränsad på mATX?

Skrivet av Sweede:

Förlorar man någonting på att välja mATX framför ATX om man max ska köra 4690K/4790K, 2 grafikkort och inget övrigt expansionskort som ljudkort t.ex?

Gillar mITX egentligen men ska eventuellt utöka skärm setupen så det kommer behövas SLI för att orka med.

Dock verkar det inte finnas vettiga många mATX chassin så man lika gärna kan köra ATX känns det som.

Nej, jag vet inte vad det skulle vara som du förlorade. Förutom expansionsmöjligheter.

Det fetstilta i det jag citerat är egentligen den största anledningen till att jag fick för mig att göra den här tråden.
Enda anledningen för mig att välja ATX är, varför inte när jag ändå vill ha ett ATX-chassi eftersom det inte finns några andra som passar mina behov lika bra. (bra luftflöde med fokus på låg ljudnivå)

Och det är så frustrerande.

ett mATX chassi utan 5.25platser, max 1-2 3.5 tums platser, 1-2 2.5 tums platser och fokus på låg ljudnivå men ändå bra luftflöde.

Allt jag behöver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Sweede:

men då tappar man ju lite meningen med liten form faktor skulle jag säga...
men när det kommer ett chassi som man kan "stacka" allt på moderkort med tex. h100 liggandes precis emot och liknande skulle kunna bli extremt smått med galen kylning!

Quote Please

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Kilroy:

Nej, jag vet inte vad det skulle vara som du förlorade. Förutom expansionsmöjligheter.

Det fetstilta i det jag citerat är egentligen den största anledningen till att jag fick för mig att göra den här tråden.
Enda anledningen för mig att välja ATX är, varför inte när jag ändå vill ha ett ATX-chassi eftersom det inte finns några andra som passar mina behov lika bra. (bra luftflöde med fokus på låg ljudnivå)

ett mATX chassi utan 5.25platser, max 1-2 3.5 tums platser, 1-2 2.5 tums platser och fokus på låg ljudnivå men ändå bra luftflöde.

Allt jag behöver.

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=345
sugo 09 är ett väldigt bra chassi enligt mig har en silver arrow sittandes i den och hör inte ett dyft från den om inte datorn är mutad!

Quote Please

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Kilroy:

Om inte så har jag haft otur med moderkortsval

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av spel565:

Om inte så har jag haft otur med moderkortsval

Är det minnena som slår i eller var begränsas utrymmet?

Skrivet av capkekken:

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=345
sugo 09 är ett väldigt bra chassi enligt mig har en silver arrow sittandes i den och hör inte ett dyft från den om inte datorn är mutad!

Det är ju helt öppet överallt!
Jag tror inte ens komponenter är tystare i det än i en öppen workbench!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Kilroy:

Allt jag behöver.

Ingen 5,25" eller slimline.
Ingen 3,5".
Max 2st 2,5" (eller ingen, M.2 löser det.)
Bra luftflöde.
Möjlighet för 2st 240 radiatorer 60mm + fläkt.
Minst 160mm modulärt PSU.
Bra kabeldragning.
Är det jag kan komma på nu.
Ingen större risk att jag får se det chassit någon snart

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Kilroy:

Är det minnena som slår i eller var begränsas utrymmet?

Ja, och ibland farligt nära grafikkort

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Kilroy:

Inte per definition, men i praktiken är den ofta det. Jag ville ha en Noctua NH‑U14S till mitt nya bygge, men jag skulle då (enligt Noctua) blockera den översta PCIe-platsen på Maximus VII Gene. Därför blev jag tvungen att välja en U12S istället.

Om man vill kan man förstås montera grafikkortet i en annan PCIe-plats, eller montera kylaren horisontellt, men det ville jag inte göra.

Noctua menar dock att många andra mATX-moderkort accepterar 140 mm-kylare, till exempel ASRock Z87M Pro4. Såvida inte samma grad av kompatibilitet som på MVIIG (se förra stycket) avses, måste det ha att göra med var sockeln är placerad relativt PCIe-platserna.

5930K • Corsair DP 32 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 980
6600K • Corsair Vengeance 8 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 960
Asus ROG Swift • Yamakasi Catleap Q270 2B
Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla huset på landet
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Sweede:

Enda du förlorar är möjligheten till tri/quad SLI eller crossfire. Möjligt att du får några mindre sata portat också men det beror på vilket moderkort du väljer.

ATX känns lite 90 tal.

MSI Z87-S02 | i5 4670k | Asus ROG 290x | Corsair H100i | HX 850W | Vengence 16 GB Ram | CM Cosmos S | Evo 850 500GB | 80Gb Intel G2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010

kört cf plus stor cpu kylare på matx. räcker gott och väl och förstår inte varför så många ska ha atx när matx räcker för typ alla

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av kaya:

Enda du förlorar är möjligheten till tri/quad SLI eller crossfire. Möjligt att du får några mindre sata portat också men det beror på vilket moderkort du väljer.

ATX känns lite 90 tal.

Misstänkte det, tri/quad är inte med på kartan. Helst inte SLI heller men ska man flytta mycket pixlar är det inte mycket och välja på.
Sata portar spelar ingen roll har ändå max 2st SSD i, som eventuellt ersätts av en M.2 iaf.

ATX känns extremt 90tal, för dom som verkligen inte nyttjar allt då.

Kör(de) mITX nu men blixten grillade min dator så blir eventuellt nybyggde, inte säker än på hur mycket som strök med då jag inte har felsökt något än.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

Noctua U14S + Grafikkort + ljudkort och lite resonabelt avstånd mellan dessa tvingar mig till att köra ATX.

Dock så är det LGA 2011 så lika bra att köra på med det formatet. Annars klarar jag mig oftast till och med på Mini-ITX.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 980 Ti Classified | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
6700K | Z710I | 16GB | XFX R9 Nano | 850 Evo | Thermalright AXP-100 | Node 202

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av SeF.Typh00n:

Noctua U14S + Grafikkort + ljudkort och lite resonabelt avstånd mellan dessa tvingar mig till att köra ATX.

Dock så är det LGA 2011 så lika bra att köra på med det formatet. Annars klarar jag mig oftast till och med på Mini-ITX.

Finns det mindre än ATX till LGA 2011?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Engelholm
Registrerad
Jul 2009

Jag vill ha ATX, har en hel drös extra kort som raidkontrollers(har dock inga just nu) ljudkort SCSi kontroller kort och 2 grafikkort i vanliga fall för min skärm setup

ATX är funkar man hade gärna haft fler platser utöver det gärna fler HDD platser än vad jag har nu då jag kan inte trycka i alla mina diskar haha

| Senaste låten jag börjat på! |
Tagga VnV Nation den 26:e

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av Kilroy:

Vet ej. Får Gainward GTX 570, Arctic Coolinng Freezer Pro 300W o Corsair XMS 2 plats i ett mATX?
Får de det, så är svaret ja.

Dock måste jag säga att det måste väl finnas stora vinster att göra i komponentvalsmöjligheter och luftflöde/ljudnivå med att välja ett fulltower?
Köpte mitt Fractal Design Define R4 XL för typ 3mån sen just för att jag ville ha ett fullltower med bästa luftflöde/ljudnivå.

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Sweede:

Finns det mindre än ATX till LGA 2011?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s1811600...

gene blir det väl då

Stationär: Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX750i | EVGA Z170 FTW | i7 6700K Delid 4,8GHz | EVGA GTX 1080 2126MHz | Custom Loop | Corsair Dominator Platinum 16GB 3000MHz | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q/AOC q2770Pqu | Logitech G600 | Corsair Vengeance K70 | Sennheiser HD598 | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Sweede:

Moderkort har ingen betydelse då näst intill varje mITX moderkort klarar av alla kylare. Chassin, däremot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008

har kört mATX de senaste 5 åren. vart så sjukt nöjd så jag har hållit mig i den storleken ända sen dess och skulle aldrig kunna tänka mig gå tillbaks. SLI har inte varit något problem även om de vart något tajt (de har ja inte i denna rigg dock)

Main Rig--- 2700k,Scythe Samurai ZZ @ 52c load ASUS GTX970 Black OC edition @ 52c load GA-B75-D3H, 2x4gb xms3 1333mhz, 128gb SSD + 4x500gb lagring, OCZ Modxstream Pro 600watt, In-win Dragon Slayer 140mm+120+96mm,120mm LaptopLenovo 700, i5 6300hq, 6gb, gtx950m, 128gb m2 + 750gb FullHD
HTPC---2600k,CM Hyper 212+@50c load,Gigabyte GTX970 4gb OC ed. P8B75-M, 2x4gb 1333mhz, 250gb 850 Evo +2tb Seagate go Green lagring, FSP 650watt EGN 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Ångrar lite att jag inte gick på mATX i senaste bygget. Framför allt är det dock en chassifråga: hade gärna stannat med ATX ifall det funnits moderna, vettiga ATX-chassin utan 5.25"-platser, utan vaggor för 7st 3.5" HDD samt med smart placering av PSU. Ett sådant chassi skulle kunna bli 25-50% mindre än nuvarande ATX-burkar. Typ Lian Li PC-A51. Här har mITX kommit betydligt längre i utvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2012

Har kört mATX en längre tid nu och tycker det fungerar bra, har inte kört någon SLI/CF så det är väl de ända som saknas på ett mATX kort.

Dator: AMD 8320E@3,6 | XFX 7870 2 GB | Gigabyte GA-78LMT | Corsair VX 550 W
Tillbehör: SteelSeries Kana Thor Edition | SteelSeries Siberia V2
Konsoler: XboxOne | 3DS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland / Kiruna
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Gtoxed:

har kört mATX de senaste 5 åren. vart så sjukt nöjd så jag har hållit mig i den storleken ända sen dess och skulle aldrig kunna tänka mig gå tillbaks. SLI har inte varit något problem även om de vart något tajt (de har ja inte i denna rigg dock)

http://s28.postimg.org/kl0hy1khp/2014_08_08_02_31_58.jpg

http://s17.postimg.org/ugvc677tr/2014_08_08_02_32_19.jpg

Vad nasty. Skräm inte upp dammet med blixt eller så ta och damma av den iaf innan du tar bilder. D: yuck.

Var nära att både köpa ett mini ITX kort eller ett mATX nu senast. Layouten passade inte riktigt mina önskemål så då fick det istället bli ett vanligt kort igen.
mini ITX har dessutom ingen x1 för mitt ljudkort. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Campaigner:

Vet ej. Får Gainward GTX 570, Arctic Coolinng Freezer Pro 300W o Corsair XMS 2 plats i ett mATX?
Får de det, så är svaret ja.

Dock måste jag säga att det måste väl finnas stora vinster att göra i komponentvalsmöjligheter och luftflöde/ljudnivå med att välja ett fulltower?
Köpte mitt Fractal Design Define R4 XL för typ 3mån sen just för att jag ville ha ett fullltower med bästa luftflöde/ljudnivå.

De där komponenterna får du ju in i ett större mITX-chassi.. Fast jag skulle nog ändå tagit mATX då chassit skulle behöva vara så väl tilltaget.

Själv har jag mATX i huvuddatorn och det fungerar fint. Dock så blev jag tvungen att plocka ut det trådlösa nätverkskortet (som dessbättre inte behövdes längre efter flytt) för crossfire, så lite begränsande kanske. Har ett Define Mini vilket är tyst, relativt lättbyggt och plats för allt jag behöver (hög kylare etc). Dock ganska stort för mATX även om det så klart är mindre än de flesta ATX-chassin.

Har även mITX som HTPC med grafikkort och en mITX som NAS och är nöjd med det formatet också. Dock kanske ett mATX varit det optimala för spel-HTPC om jag velat få in lite TV-kort etc, men de går väl på USB om behovet skulle komma.

Storburk: i7 2600K@4,0 GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, CM M2 Silent 720W, 16 GB, R9280X + R9 290X MSI Lightning, SSD + HDD - HTPC: i3 4330T, 4 GB, SSD, XFX HD7850, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD