Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Uppgradering av Processor.

Jag har just nu en Intel i7 920 2,67ghZ och ett ASUSTeK P6T SE Moderkort.
Funderar på att uppgradera till en i5 4690k, är det värt det? Jag spelar för det mesta CS:GO.

Länka gärna ett moderkort som är bra och passar med i5 4690k eller AMD moderkort + processor. Budgeten ligger på max 3k.

Tråd återställd /moderator
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2013

ASUS Z97-A: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635987

Edit: Insåg hur hjärndöd jag var.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Jag tycker nästan det här är lika bra, eller vad tycker du? http://www.inet.se/produkt/1902738/asrock-z97m-anniversary

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

Köp absolut inte ett Z87 kort, utan ett Z97.

Tex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635987

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av thereal_twisted:

Köp absolut inte ett Z87 kort, utan ett Z97.

Tex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635987

Länkade fel. Klockan är mycket :/

Du får ursäkta mig, TS. Z97 ska det vara..

Skrivet av kapeT:

Jag tycker nästan det här är lika bra, eller vad tycker du? http://www.inet.se/produkt/1902738/asrock-z97m-anniversary

Det där kommer gå fin fint! Har god erfarenhet av deras moderkort!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Presterar en i5 4690k bättre än en i7 920?

Funderar faktiskt på ett http://www.inet.se/produkt/1902738/asrock-z97m-anniversary

Jag kommer ju inte kunna uppgradera så mycket om jag har det moderkortet. Med tanke på att det bara är en PCI Express 3.0 16X.
Det kanske är bättre att köpa något som har bättre uppgraderingsmöjligheter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jun 2008

Eftersom du bara har en budget på 3k så tycker jag att du skall spara pengarna och göra en ordentlig uppgradering senare. Din i7-920 duger fortfarande och du kan ju faktiskt klocka den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av MarkSix:

Eftersom du bara har en budget på 3k så tycker jag att du skall spara pengarna och göra en ordentlig uppgradering senare. Din i7-920 duger fortfarande och du kan ju faktiskt klocka den.

Anledningen till att jag vill byta processor är att min börjar bli ovanligt varm. Den var uppe på 73 grader, jag har bytt kylpasta och gjort rent kylflänsarna samt kollat att fläkten funkar som den ska, vilket den gjorde. Och det verkar inte bli bättre, den hoppar mellan 50-70 grader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av kapeT:

Presterar en i5 4690k bättre än en i7 920?

Funderar faktiskt på ett http://www.inet.se/produkt/1902738/asrock-z97m-anniversary

Jag kommer ju inte kunna uppgradera så mycket om jag har det moderkortet. Med tanke på att det bara är en PCI Express 3.0 16X.
Det kanske är bättre att köpa något som har bättre uppgraderingsmöjligheter?

En 4690k har bättre singeltrådad prestanda men i flertrådade applikationer så är förmodligen din i7 snabbare

Stationära:- FD Define C - MSI Z87 G45 - 4770K @4,3Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair Vengeance PRO 2133mhz 2x8GB - XFX Pro series 850w - MSI GTX 1080 Gaming X -2x Samsung 850 EVO 250GB -
Bärbar: Asus G75VX - MSI GE73VR
Monitor: Asus PB278Q + LG 27EA73LM 27" Headset: Steelseries Siberia 800 Mus: Logitech G602 Tangentbord: Func KB-460

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av kapeT:

Anledningen till att jag vill byta processor är att min börjar bli ovanligt varm. Den var uppe på 73 grader, jag har bytt kylpasta och gjort rent kylflänsarna samt kollat att fläkten funkar som den ska, vilket den gjorde. Och det verkar inte bli bättre, den hoppar mellan 50-70 grader.

Så anledningen för att du byter är att du tycker den blir varm? Så den funkar inte som den ska då?
Vad har du för kylare nu?

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av jonnti:

Så anledningen för att du byter är att du tycker den blir varm? Så den funkar inte som den ska då?
Vad har du för kylare nu?

Yes, och den är ju som sagt en lite äldre i7a. Men den funkar som den ska. Har original kylaren, har dock en Seidon 120v som jag kan sätta dit.
Tänkte sätta dit den när jag köpt ny proccessor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av kapeT:

Yes, och den är ju som sagt en lite äldre i7a. Men den funkar som den ska. Har original kylaren, har dock en Seidon 120v som jag kan sätta dit.

Sätt dit den nu, jag ser ingen anledning till att köpa en processor, skillnaden kommer vara marginell.

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av kapeT:

Som ovan, byt kylare. Vinner mer på det än att uppgradera då det fortfarande är en bra processor

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Satte dit kylaren nu, och fläkten går på högvarv, någon som vet hur jag fixar detta? Eller ska det vara så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av kapeT:

Satte dit kylaren nu, och fläkten går på högvarv, någon som vet hur jag fixar detta? Eller ska det vara så?

Du kanske har ställt in den manuellt i BIOS, kolla i BIOS och se till att fläkthastigheten är automatisk.

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av antonlundin:

Du kanske har ställt in den manuellt i BIOS, kolla i BIOS och se till att fläkthastigheten är automatisk.

Hittade inget med "auto", dock hittade jag något med turbo och silence. Så jag stallde den på silence och det blev lite bättre. Dock måste jag ändra fläkthastigheten via SpeedFan varje gång jag startar datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
K-stad
Registrerad
Sep 2006

Hej.
Jag satt med en i7 950 och en Seidon 120v innan jag uppgraderade moderkort och processor nyss. (Hade inte gjort det om det inte var för att MK gick sönder) Första generationens i7 genererar dock bra med värme (130W) Jag uppgraderade till en i5 4670 vilken ligger på en 84W (denna håller seidon 120v väldigt sval och gör det tyst).

När jag installerade min Seidon första ggn på i7an så lät den som ett tröskverk. (Då den har dubbla strömkontakter och enbart den till fläkten/flänsen har 4 kontakter (pwm) den till pumpen 3 är det viktigt att koppla rätt annars får man max på båda, pumpen går dock alltid med jämt flöde.)
Även då kontakterna satt rätt så maxade datorn fläkten för mig, jag körde ett program (ASUS fan xpert 1) som kalibrerade fläkten och därefter kunde man göra egna fläktkurvor. Dessa var aktiva direkt vid uppstart av windows.

Dock ska tilläggas att din processor kan generera rätt bra med värme vid intensiv gaming under sommarhalvåret och kommer då brumma på upp mot max vad Seidon klarar av, den låter helt klart ibland, men det går att få till rätt bra ljudnivåer om man trixar med fläktkurvan.

Vad gäller din första fråga om det är värt det om du mestadels spelar cs:go så är jag väldigt tveksam i nuläget då det inte är direkt tungrott spel, vad har du för grafikkort? Låter som det kan vara mer värt att investera i ett sådant om det nuvarande har nga år på nacken.

mvh

^_^

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2002

byt till en i7 4820K gjorde jag, supernöjd. ligger på 4.5ghz ultratyst.

Ryzen 1800X
AMD FURY X