Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

överklocka amd fx 9590 till MAX

kan man överklocka upp en AMD FX 9590 till 8ghz om man bortser värme och har ett kraftigt nätagg?

Tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Teoretiskt sett; ja. Men det finns ingen verklig situation där man faktiskt kan bortse från värme.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

vad bör man ha för kylare då om man ska klara det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av datakung50:

vad bör man ha för kylare då om man ska klara det?

Flytande kväve.

MAIN: i5 3570K | Corsair 16GB | Sapphire R9 390 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1: 2x Intel Xeon E5450 | 32GB ECC | 6x 146GB RAID 6
SRV2: 1x Intel Xeon E5450 | 6GB ECC | 6x 146GB RAID 6

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av datakung50:

kan man överklocka upp en AMD FX 9590 till 8ghz om man bortser värme och har ett kraftigt nätagg?

Tacksam för svar

Folk som använder sig av t.ex flytande kväve, har ju iallafall med Intel-processorer lyckats ta sig oerhört högt.
Men som alltid så finns det ett tak för din överklockning. Och när du når det så kvittar det om du så skulle koppla på 400V, du kommer inte längre för det.
Som ett exempel så var taket för min före detta AMD Phenom II 1100T BE på 4.4GHz. Och det kunde jag köra den med i 1.45v Och som jag sade tidigare, det kvittade om jag körde 1.45v eller 1.6 volt. Det enda som hände var att värmeutvecklingen steg. Så skaffa dig en bra PSU t.ex AX1200 eller liknande. Sen köper du antingen slutet eller Custom water, och brer på tills det bara blir blåskärm. Då kommer du att hitta ditt tak, men några 8GHz kan du förmodligen glömma. Däremot kan du nog komma upp i 6.2GHz utan allt för stora problem. Tänk bara på att ha ett bra moderkort, så att inte det stryker med i kampen.
Och kom ihåg, överklocking innebär ansvar.:)

Zarkov: Det finns bara två sorters hårddiskar, de som har gått sönder och de som kommer att gå sönder.

Om man säljer sitt hus, har man inget hus kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

vadå så ska jag köpa vattenkylning med i stället kväve i eller hur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av datakung50:

https://www.youtube.com/results?search_query=ln2+overclocking

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av datakung50:

Nej, du ska köpa en bra luft eller vattenkylare och överklocka till 4.5-5Ghz.

Ett alternativ https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=VUb...

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Cruentusa:

Nej, du ska köpa en bra luft eller vattenkylare och överklocka till 4.5-5Ghz.

Ett alternativ https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=VUb...

Eftersom att han kör FX-9590 så är lager-frekvensen på 4.7GHz, och turbo-fleta på 5.0. Så jag skulle ha siktat högre.

Zarkov: Det finns bara två sorters hårddiskar, de som har gått sönder och de som kommer att gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2011

Du kan inte köra på 8Ghz 24/7 som du verkar vara ute efter ?

Intel i5-4670K | EVGA 970 4GB FTW+ | Corsair 16GB | Asus Gryphon z97 Armor Edition | x2 Intel 520 180GB | WD Blue 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Justice@#Archlinux.se
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Lifooz:

Folk som använder sig av t.ex flytande kväve, har ju iallafall med Intel-processorer lyckats ta sig oerhört högt.
Men som alltid så finns det ett tak för din överklockning. Och när du når det så kvittar det om du så skulle koppla på 400V, du kommer inte längre för det.
Som ett exempel så var taket för min före detta AMD Phenom II 1100T BE på 4.4GHz. Och det kunde jag köra den med i 1.45v Och som jag sade tidigare, det kvittade om jag körde 1.45v eller 1.6 volt. Det enda som hände var att värmeutvecklingen steg. Så skaffa dig en bra PSU t.ex AX1200 eller liknande. Sen köper du antingen slutet eller Custom water, och brer på tills det bara blir blåskärm. Då kommer du att hitta ditt tak, men några 8GHz kan du förmodligen glömma. Däremot kan du nog komma upp i 6.2GHz utan allt för stora problem. Tänk bara på att ha ett bra moderkort, så att inte det stryker med i kampen.
Och kom ihåg, överklocking innebär ansvar.:)

Sen så spelar temperatur stor roll också vad du kommer få för resultat. Phenom 2 är ganska vanliga att över 45-50c så börjar de bli griniga när det kommer till frekvenser och överclocking. Skulle du testat med andra kylningsmetoder kompressor, torris, kväve eller om nu man har tillgång till flytande helium så skulle du nog nå högre frekvenser.

AMD processorer har idag guiness rekord på ~8.4GHz och på CPU Z 8.8GHz där 4/5 processorer toplistan är AMD. Intels i7 (Haswell) stannar på 7GHz

Men alla dessa överklockingar är för att få ett resultat, inget av detta är något man kan köra under längre tid eller ens stabilt att köra något krävande. Samt att inte glömma kan gissa att vid flesta är många kärnor inaktiverade.

5GHz på processorn borde nog kunna gå utan problem möjligtvis att det går att göra på luft. 5.5GHz möjligtvis om man har bra custom loop, mycket beror på hur bra handplockad processor det är.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Sabertooth R2 -||- Corsair Vengance 16GiB DDR3 10-9-10-1T 1866Mhz -||- AMD FX-9590 @ 5.1Ghz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- 2xWD RaptorX 150GiB -||- EVEGA G2 750W -||- CM HAF 932 -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Commander:

Sen så spelar temperatur stor roll också vad du kommer få för resultat. Phenom 2 är ganska vanliga att över 45-50c så börjar de bli griniga när det kommer till frekvenser och överclocking. Skulle du testat med andra kylningsmetoder kompressor, torris, kväve eller om nu man har tillgång till flytande helium så skulle du nog nå högre frekvenser.

AMD processorer har idag guiness rekord på ~8.4GHz och på CPU Z 8.8GHz där 4/5 processorer toplistan är AMD. Intels i7 (Haswell) stannar på 7GHz

Men alla dessa överklockingar är för att få ett resultat, inget av detta är något man kan köra under längre tid eller ens stabilt att köra något krävande. Samt att inte glömma kan gissa att vid flesta är många kärnor inaktiverade.

5GHz på processorn borde nog kunna gå utan problem möjligtvis att det går att göra på luft. 5.5GHz möjligtvis om man har bra custom loop, mycket beror på hur bra handplockad processor det är.

1: Jo jag vet att den var grinig, men min Antec Kühler gjorde ett bra jobb.(AMD lager kylare innan) Vill minnas att 37 grader var det högsta jag någonsin kom när jag hade den.
Den var underbar på encoding minns jag. Nu skall den få fortsätta sitt liv hos min polare så fort han har skaffat ny PSU. Själv har jag Intel Inside Core I7 4770K.
Den går som tåget (dock ej vintertid, vi vet ju alla hur SJ sköter tågen då. >_>)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Justice@#Archlinux.se
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Lifooz:

1: Jo jag vet att den var grinig, men min Antec Kühler gjorde ett bra jobb.(AMD lager kylare innan) Vill minnas att 37 grader var det högsta jag någonsin kom när jag hade den.
Den var underbar på encoding minns jag. Nu skall den få fortsätta sitt liv hos min polare så fort han har skaffat ny PSU. Själv har jag Intel Inside Core I7 4770K.
Den går som tåget (dock ej vintertid, vi vet ju alla hur SJ sköter tågen då. >_>)

För att vara ärliga så har de samma problem sommartid

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Sabertooth R2 -||- Corsair Vengance 16GiB DDR3 10-9-10-1T 1866Mhz -||- AMD FX-9590 @ 5.1Ghz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- 2xWD RaptorX 150GiB -||- EVEGA G2 750W -||- CM HAF 932 -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kågeröd
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Commander:

You can take that to the bank!

Antec Twelve hundred - Corsair HX 1000 - Asrock Z68 Extreme3 Gen 3 - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Noctua NH-D14 - 16GB DDR3 G.Skill Ripjaws X 1600MHz - Asus R9 290X DCII - Crucial M4 128GB SSD - Sata II Hitachi Deskstar 500GB - Win7 Home 64bit - Samsung DVD writer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Commander:

Så sant. Dom kan i princip lägga ner skiten.