Samsung multiroom, någon som provat?

Permalänk
Medlem

Samsung multiroom, någon som provat?

Funderar på Samsungs Multiroomsystem som alternativ för Sonos. Största anledningen är nog för att jag trivs med Samsungs produkter och det är billigare än Sonos, så ej (ännu) baserat på tekniska specifikationer. Har ej ens hunnit fara och lyssnat på Samsungs ännu, får bli till veckan.

Är det någon som provat och som har någon åsikt om ljud, uppkoppling, kvalité, app, etc?

Permalänk

Köpte minsta modellen, M3,att ha lite där man vill, köket bastun eller var som helst. Är otroligt imponerad över det kristallklara ljudet med bra ljud helt enkelt. Anser att en enda av dessa högtalare (kommer köpa någon till framöver och kanske en hub,slår tex bose cinemate 2 med hästlängder i rent och kraftullt ljud, den känns gedigen och snygg, vällbyggd, snygg och lättplacerad, Sporify connect funkar utmärkt liksom tuneinradio. Kommer bli en stor markmad med liknande lösningar. Nfc , wifi, bluetooth. I mitt tycke billig, 1700kr. Tex Md m5 och M7 hade varit för mycket ljud då barnen hund och och fru klagar redan nu. Sen är det så att jag har många nyare samsungteknik, telefon, platta och tv. Fungerar bra helt enkelt, rekommenderas starkt.Appen är helt l
ok, bäst på plattan. Samsung kommer satsa på den här serien och nya appar är att vänta liksom third party

Permalänk
Medlem

Köpte på Elgigantens mellandagsrea, M7 & M5 & M3 samt hubben för 5000:-. Provlyssnade på Sonos Play:5 för att jämföra med M7 och tyckte att de båda dög utan att höra några större skillnader. Är iofs inte heller audiofil.
Irriterar mig lite på appen, har bara lyckats fixa dem i surroundgrupp en gång men nu vägrar högtalarna. Vanlig grupp fungerar dock som förväntat.
Spotify funkar bra, TuneIn funkar bra också och har den lokalradio som jag lyssnar på.
Helt nöjd, kommer nog att komplettera med en M7 till att ha i köket, M5 ligger en bit efter jämfört med M7.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

Hej är lite intresserad av detta, jag har en argon stream2 kopplad till stereon, för att spela spotifyconect.

Någon erfarenhet av hur det funkar med andra Spotify conect prylar. Kan man spela samtidigt på Samsung multiroom systemet och en annan INTE samsung spotifyconect device ?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 1600X, RAM: 16 GB , Moderkort MSI B350M Mortar,
Grafik ASUS GTX1080 Strix , Operativsystem: W10 64, Skärm Philips Brilliance 272P4QPJKEB

Permalänk

Måste man använda sig av Samsung-appen?

Jag hade tänkt ha en M7:a eller M5:a i badrummet och köra Spotify Connect till. Helst skulle jag bara vilja använda Spotify-appen på iPhonen.

Permalänk

Antar att du redan fått svar Hjärter Kung, men om inte som kommer ett svar här...

Nej, du behöver inte använda Samsung-appen mer än för att "administrera" ditt system (om du har bryggan), tex gruppera högtalare eller döpa om dom. För att spela upp väljer man i Spotify vilken högtalare eller högtalargrupp som skall spela upp ljudet.

Jag kan tipsa om att Media Markt just nu (30/3-5/4 2015) har ett erbjudande där man kan köpa 3 st M3 + en brygga för 3490kr.

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

På Elgiganten får man just nu 2st M3 + 1st M5 för 3490kr.

Vilket erbjudande ska man hoppa på? Media Markts eller elgigantens?

Hur mycket skiljer M3 och M5 egentligen?

Om man använder fjärrbrytare på högtalarna för att få ner strömförbrukningen (standby är annars 6-7watt). Hur lång tid tar de att starta upp innan man kan börja spela musik?

Samsungs multiroom högtalare har bluetooth och behöver hub för att koppla ihop högtalarna. Men vad skiljer dem annars mot sonos om man tänker mer praktiskt vad man kan spela upp på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sankaboy:

På Elgiganten får man just nu 2st M3 + 1st M5 för 3490kr.

Vilket erbjudande ska man hoppa på? Media Markts eller elgigantens?

Hur mycket skiljer M3 och M5 egentligen?

Om man använder fjärrbrytare på högtalarna för att få ner strömförbrukningen (standby är annars 6-7watt). Hur lång tid tar de att starta upp innan man kan börja spela musik?

Samsungs multiroom högtalare har bluetooth och behöver hub för att koppla ihop högtalarna. Men vad skiljer dem annars mot sonos om man tänker mer praktiskt vad man kan spela upp på dem?

Du har ingen länk till Elgigantens erbjudande? Hittar inget på deras hemsida.

Om man jämför paketen med vad de hade kostat att köpa allt separat är Mediamarkts alternativ bättre. Däremot är skillnaden på priset mellan M3 och M5 idag i princip obefintlig vilket är underligt, så hade man köpt allt separat vore M5 det mer logiska valet. Fast det lutar åt Mediamarkts alternativ för min del då det inkluderar hub och erbjudandet känns snäppet vassare.

Som jag förstår det erbjuder de ungefär samma uppspelningsmöjligheter som Sonos. Har man en samsung smart tv går det även att spela tv-ljud i högtalarna.

Permalänk
Medlem

Var inne på samma spår som dig så idag slog jag till på Media markts erbjudande. Man får ju trots allt testa i 30 dagar så vad kan gå fel?

När man laddat ner appen till i alla fall Android så står det att snart kommer deras nya app så förhoppningsvis knappar de in på Sonos där.
Högtalarna funkar väldigt bra enligt mig. Trodde inte att M3 skulle kunna generera så pass mycket ljud. På media markt så sa de att M5 ger mer bas men annars är det ingen större skillnad.

Såg någonstans att M5 kör med transformator när övriga har inbyggt nätagg. M3 är dessutom nyare så jag tror på den.

Nu är det bara att försöka lära sig hur det funkar. Just nu kollar jag på hur man ska kunna spela poddar från SR. Gissar att det är tunein jag behöver titta närmare på.

Skrivet av o3ryy0:

Du har ingen länk till Elgigantens erbjudande? Hittar inget på deras hemsida.

Om man jämför paketen med vad de hade kostat att köpa allt separat är Mediamarkts alternativ bättre. Däremot är skillnaden på priset mellan M3 och M5 idag i princip obefintlig vilket är underligt, så hade man köpt allt separat vore M5 det mer logiska valet. Fast det lutar åt Mediamarkts alternativ för min del då det inkluderar hub och erbjudandet känns snäppet vassare.

Som jag förstår det erbjuder de ungefär samma uppspelningsmöjligheter som Sonos. Har man en samsung smart tv går det även att spela tv-ljud i högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sankaboy:

Var inne på samma spår som dig så idag slog jag till på Media markts erbjudande. Man får ju trots allt testa i 30 dagar så vad kan gå fel?

När man laddat ner appen till i alla fall Android så står det att snart kommer deras nya app så förhoppningsvis knappar de in på Sonos där.
Högtalarna funkar väldigt bra enligt mig. Trodde inte att M3 skulle kunna generera så pass mycket ljud. På media markt så sa de att M5 ger mer bas men annars är det ingen större skillnad.

Såg någonstans att M5 kör med transformator när övriga har inbyggt nätagg. M3 är dessutom nyare så jag tror på den.

Nu är det bara att försöka lära sig hur det funkar. Just nu kollar jag på hur man ska kunna spela poddar från SR. Gissar att det är tunein jag behöver titta närmare på.

Slog till jag med på Media markts erbjudande! Har dock inte hunnit testa det ännu då jag har haft fullt upp.

Jag håller nämligen på att bygga ett helt ljudsystem och är lite kluven hur jag ska fortsätta. Tanken är att dessa M3-högtalare ska placeras i olika rum för att framförallt spela musik, troligtvis genom Spotify Connect. De blir därmed lite av ett komplement till högtalarna som skall införskaffas till TV:n.

En sak står mer eller mindre klart, att en Samsung smart-tv även skall införskaffas (där TV Sound Connect gör det möjligt att spela upp tv-ljud i multiroomsystemet.

Nu till frågan, det finns ju nämligen flera vägar att gå vad gäller högtalare till TVn:

1. Skaffa två stycken M7or som man ställer vertikalt bredvid TVn på varsin sida. Prislapp: 5000:- Fördelar? Det blir rätt stilrent och TV-ljud går att spela genom systemet. Multiroomsystemet byggs ut ytterligare (Har sett Samsung demonstrera sitt multiroomsystem på detta sättet) - att alla högtalare är i samma system är fördelaktigt då allt ljud kan styras genom en app / en fjärrkontroll etc. Nackdelar? M7orna har fått ganska varierande recensioner och flera menar att de inte ger tillräckligt bra ljud för "seriöst" musiklyssnande.

2. Skaffa ett par riktiga högtalare tillsammans med en förstärkare som har stöd av Spotify Connect. Fördelar? För samma pengar eller strax däröver kan man få klart bättre ljud (misstänker jag starkt). Får liksom med alternativet ovan ut TV-ljudet ur dessa, och då förstärkaren har Spotify Connect-stöd kan man styra musiken genom Spotify-appen Nackdelar? Sämre integration mellan högtalarna. Måste skaffa en Samsung Multiroom Link Mate för 2000:- för att få en bra integration mellan de olika högtalarna?

Lite funderingar som jag har:

För någon som är någorlunda trög vad gäller teknik, är det dumt att välja alternativ #2, alltså göra det mer komplicerat än vad det redan är?

För någon som inte är hifi-fantast, kommer skillnaden i ljudet vara värt pengarna och besväret som kan följa av att köra på alternativ #2?

Om man kör på alternativ #2, är verkligen dessa 2000:- värt pengarna för att få förbättrad integration genom Link Mate? I synnerhet om bara Spotify Connect används - borde det då inte vara möjligt att styra båda systemen (förstärkaren och dess högtalare samt multiroom-högtalarna) samtidigt genom Spotify-appen?

Funkar Spotify Connect att köra i två ljudsystem samtidigt (alltså samma låt i alla högtalare samtidigt), alltså genom tex en Onkyo-förstärkare samtidigt som i Samsungs Multiroom-system? Eller krävs då en Link Mate för att detta ska vara möjligt?

Någon med synpunkter? Kanske någon med erfarenhet till och med? Hade verkligen uppskattats! Man söker på svar på nätet men det känns som att man tittar på ett avsnitt av Lost - det dyker bara upp fler frågor än vad det går att finna svar på

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på det här systemet men bara som ett utökat trådlöst högtalarsystem för befintliga produkter. Jag vill exempelvis kunna streama master-ljudet (inget applikations-specifikt) från datorer (Mac och Windows) till både det befintliga hemmabiosystemet (Yamaha RX-A2010) och en eller flera M3/M5, synkat. Jag vill också kunna spela upp ljudet från de saker (vinylspelare mm) som är kopplade till hemmabiosystemet till M3/M5.

Är detta möjligt och vad behöver jag isåfall för enheter? Finns det något annat system som skulle passa bättre? Jag är inte intresserad av system som kräver att man använder speciella musikspelarappar och liknande.

Permalänk
Medlem

Du behöver en Samsung Multiroom Link Mate "Samsung WAM270"

Permalänk
Medlem

Köpte 2st på Elgigantens rea då M3 nu kostar 699kr/st där.

Köper länken idag, länge tänkt på att få ljud på dasset och i köket och nu tog jag steget.

Ni som kört ett tag, fortfarande nöjda?

/R

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Köpte 2st på Elgigantens rea då M3 nu kostar 699kr/st där.

Köper länken idag, länge tänkt på att få ljud på dasset och i köket och nu tog jag steget.

Ni som kört ett tag, fortfarande nöjda?

/R

Använder mina högtalare nästan dagligen och är mkt nöjd.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag ska bara varna att ibland så slutar multiroomappen att fungera på Iphone så du måste ominstallera den

Permalänk

@Hjärter Kung: Nej, det behöver du ej, men du måste vara på samma nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusskinusski:

@Hjärter Kung: Nej, det behöver du ej, men du måste vara på samma nätverk

Wow. Du svarade alltså på ett inlägg som är ett år gammalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

@Muyfa666: Bättre sent än aldrig