Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2011

Samsung syncmaster 226BW, strömfel

Hejsan Sweclockers!

Var så att min Samsung syncmaster 226BW började bete sig konstigt. Den startade ibland upp direkt men ibland gick den inte igång och man var tvungen att trycka ett antal gånger innan skärmen gick igång. Efter en tid la den av helt och ville inte starta upp alls.

Jag tog och researchade lite och det verkade som det var fel på någon av Kondensatorerna. Jag öppnade och visst, en av dom var lite defekt och smått buktade utåt men inte allt för överdrivet. När jag ändå var igång och skulle byta ut den tänkte jag byta ut alla när jag ändå var igång för att slippa byta ut en till snart igen.

Men nu när jag ändå har bytt alla Kondensatorer så vill den ändå inte starta. Någon mer kunnig som har kunskap om detta?

Bifogar bilder före och efter lödningen:

Före:
http://i.imgur.com/Cxp3us2.jpg

Efter:
http://i.imgur.com/4lp6b1K.jpg
http://i.imgur.com/DgdFLaZ.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

ljusröret eller startreaktorn som har gett upp de håller inte i all evighet.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2011

Testat men en annat strömkort från en annan bw226 och då funkar den så det lär väl inte vara lysrören i alla fall.
Går det att få reda på om det är startreakorn som är problemet innan man byter den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av tho0r21:

Men nu när jag ändå har bytt alla Kondensatorer så vill den ändå inte starta. Någon mer kunnig som har kunskap om detta?

Kan ju vara så enkelt att en säkring på kortet löste ut.
Ser 2 säkringar på kortet, F101 och F301, kolla dem (ohm-mät)..

Skulle de vara trasiga, ska man ju byta dem förståss, men risken finns ju att något är fel på kortet och pajar säkringen igen.
För att slippa bränna dyra special-säkringar kan man löda in en sån här tex,
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/sakringar/sakrin...
och då kan man prova och kanske bränna billiga glas-säkringar i stället..
Sen när man vet det fungerar ok, sätter man så klart dit orginal-delar.

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002

Det initiala problemet låter ju väldigt typiskt som just dåliga kondensatorer, inte minst som du ju också visuellt kunde se att det fanns sådana. Exakt så började min skärm också bete sig: började kräva flera försök för att sättas igång, blev värre och värre tills den inte gick igång alls, varefter jag bytte kondensatorer och gav den åtminstone två års extra liv (and counting).

Om du bytt alla dessa, ersatt dem med nya passande komponenter (åtminstone inte lägre spänningsspecifikation, ungefär lika i kapacitans, lågimpedans), sett till att inte blanda ihop plus- och minuspoler vid montering (vilket inte verkar ha hänt enligt bilderna) och monterat alla sladdar rätt (vilket jag antar att du gjort eftersom du fått det att fungera med annan nätdel) så bör det ju som du säger inte vara något fel på den biten längre. Risken finns dock alltid att du har fått dåliga komponenter levererade (osannolikt, men inte omöjligt), att de gått sönder under monteringen eller att lödningarna är åt skogen (dålig kontakt eller kortslutningar; det ser i ärlighetens namn inte jättevackert ut på bilderna).

Att kolla säkringar kan vara värt som ett steg i felsökningen, men därefter hade jag gått på att köpa en komplett ersättningsnätdel; i detta fall modellnummer "IP-43130A". Finns för ~200:- på Ebay och kinesiska importsidor.

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Lödningarna ser rätt dåliga ut men bilden är väldigt suddig. Du verkar även ha använde begagnade och delvis misshandlade kondensatorer som ersättning vilket ofta är en tämligen dålig idé om man inte är helt säker på att de är friska, dvs ESR-mätta (speciellt mätinstrument) med tillräckligt lågt värde för typen/storleken. Är det gjort? Annars bör du nog se över monteringen lödningen och skaffa nya, färska låg-ESR kondensatorer avsedda för switchade nätaggregat.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2011

Tack så mycket för alla svar! Om en säkring väl går sönder lär man väl ändå höra det? Eller är dom helt tystlåtna om dom löser ut?
Du har nog blandat ihop det lite MultiMan, dom kondensatorer som ligger bredvid är dom gamla. Dom jag använde mig av var helt nya från Elfa, Alla kondensatorer överensstämmer med dom som satt på och polerna stämmer.

Lär väl vara lödningarna som är felet(Är relativt ny med lödning), ska testa och löda om dom som ser dåliga ut och titta om det gör någon skillnad. Annars borde det alltså vara skärningarna...

Skriver när lödningarna är förstärka om det gjorde någon skillnad eller inte.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av tho0r21:

Lär väl vara lödningarna som är felet(Är relativt ny med lödning), ska testa och löda om dom som ser dåliga ut och titta om det gör någon skillnad. Annars borde det alltså vara skärningarna...

Skriver när lödningarna är förstärka om det gjorde någon skillnad eller inte.

Försök få bort det nuvarande lödtennet som du själv lagt dit helt och hållet och kolla på någon glad Youtubevideo eller liknande om hur både komponenter och ytan ska förvärmas, etc., för att tennet ska sätta sig bra. Dina lödningar bör kunna se mer eller mindre likadana ut som de fabrikslödade komponenterna på brädan med jämna sluttningar snarare än som kaotiska ojämna berg . Kolla exempelvis stycket "Gallery of joints" på denna sida för exempel på bra och dåliga lödpunkter och vad som orsakar det ena och det andra.

Om du får lödpunkter som ser fina ut så kan du åtminstone utesluta det problemet.

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av tho0r21:

Tack så mycket för alla svar! Om en säkring väl går sönder lär man väl ändå höra det? Eller är dom helt tystlåtna om dom löser ut?
Du har nog blandat ihop det lite MultiMan, dom kondensatorer som ligger bredvid är dom gamla. Dom jag använde mig av var helt nya från Elfa, Alla kondensatorer överensstämmer med dom som satt på och polerna stämmer.

Lär väl vara lödningarna som är felet(Är relativt ny med lödning), ska testa och löda om dom som ser dåliga ut och titta om det gör någon skillnad. Annars borde det alltså vara skärningarna...

Skriver när lödningarna är förstärka om det gjorde någon skillnad eller inte.

Aha, då så.

Vilken serie bytte du till? Ser ut som Panasonic om man ser till toppräglingen.

Som phz skriver så går det oftast dåligt att lägga till lödtenn i efterhand eftersom flusset inte kommer till ordentligt. Sug bort allt det gamla med lödsug eller fläta och lägg nytt.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2011

Bytte dom allihopa till Panasonic! Ska ta och ta och löda om allt någon gång nästa vecka då jag är fullt upp tills efter helgen. Återkommer då!