Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Pixelfel på Asus PB278Q

Tja!

Har nu totalt 3 konstant svarta pixlar och en konstant rosa pixel på min Asus PB278Q som jag köpte från Webbhallen 2014-07-31. I början hade skärmen endast en svart och en rosa död pixel. De andra döda pixlarna har jag antingen missat eller så har de uppkommit idag. Tror det är den sista teorin.

I en annan tråd hade ...Dubadai... en likadan skärm men med bara EN mörk/död pixel. Han lämnade tillbaka den på ångerrätten och fick en ny. Länk till tråd finns nedan:
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Jag har även läst i medföljande manual om garanti och pixelfel men är fortfarande lite osäker vad som gäller. Följande står det i manualen:

Under garantiperioden kan du kräva service av din Asus LCD-skärm om den möter en av följande kriterier:

A) Över noll ljusa prickar de första 12 månaderna.
B) Över 3 ljusa prickar eller 5 mörka. <-- Hur länge gäller detta?

Är väldigt petig av mig och stör mig något fruktansvärt på dessa för mig väldigt iögonfallande pixlar. När jag köper en skärm för 4.500 kr i syfte att få bildkvalitet i toppklass så förväntar jag mig inte några pixelfel. Och framför allt en garanti som täcker sådana defekter.

Hur är pixelpolicyn på min Asus PB278Q-skärm egentligen? Vad räknas min rosa pixel som, ljus eller svart? Kan jag få en ny skärm på något sätt?

Alla frågor och svar är välkomna.
Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Svart pixel, även kallad död pixel, är en pixel som aldrig tänds.
En pixel som lyser, även kallad stuck (från engelska), när den ska vara släckt är en ljus pixel.

Din skärm bör falla under punkt A och alltså bytas.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Hardware guy:

Svart pixel, även kallad död pixel, är en pixel som aldrig tänds.
En pixel som lyser, även kallad stuck (från engelska), när den ska vara släckt är en ljus pixel.

Din skärm bör falla under punkt A och alltså bytas.

Blir nog att byta ut den imorgon (idag). Får se om nästa skärm har några defekter och i så fall vilka. Låt oss hoppas att så är inte fallet!

Tack för svaret Hardware Guy!