Corsair H60 börjar tappa kylförmåga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Sandby
Registrerad
Okt 2004

Corsair H60 börjar tappa kylförmåga?

Tjena alla glada människor.

Har märkt på sista tiden att min Corsair H60 inte riktigt hänger med längre.
Provat googla lite, men hittar mest problem med H60 vid nyinstallation.

Uppgraderade min dator för ca 2 år sen med i7 3770K bl.a. och investerade då i en Corsair H60-kylare.
Gjorde allt som man skulle enligt konstens regler, låsa regleringen till fläkten (eller pumpen rättare sagt) så den jobbar på maxvarv.

Och hittills på dessa två åren har jag aldrig haft problem, men nu plingar mitt moderkortsprogram till eftersom processorn allt som oftast toppar 70C.
Det har jag aldrig varit med om innan, oavsett vad jag har spelat.

Har sett över så inga inställningar i BIOS har ändrats, dammsuger fläktar och filter med jämna mellanrum och har monterat en extra 140mm fläkt som utblås, men ingen skillnad.

Datorn står igång för det mesta hela tiden, så antar att livslängden kanske redan är nådd på H60n?

Processor: Intel i7-3770K Moderkort: Asus Sabertooth Z77 Grafikkort: GTX 1080 Founder's Edition
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB Systemdisk: Sandisk Ultra Plus 128GB SSD Skärm: Philips 27" LED Gioco med Ambilight VR: HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Njae, visst: vätskan i AIO vattensystemen avdunstar med tiden, men bara två år? Kan det helt enkelt vara så att du har varmare i rummet där datorn står på sistone? 5 grader varmare ambient temperatur = 5 grader varmare CPU vid load... t ex?

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,5 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU Asus GTX 780 DCUII: 1228 mhz / 6800 mhz memory @ stock volt
Skärm Asus PB278Q @ 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Sandby
Registrerad
Okt 2004

Då tycker jag att jag borde ha märkt något förra sommaren med?

Det är inte varmare än vanligt och jag har en takfläkt som drar runt luften ganska bra också, så det är bra luftflöde i rummet.

Jag tänkte att pumpen kanske inte orkar med längre?
Den har ju ändå fått jobba typ 16000 timmar tror jag, lågt räknat.

Processor: Intel i7-3770K Moderkort: Asus Sabertooth Z77 Grafikkort: GTX 1080 Founder's Edition
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB Systemdisk: Sandisk Ultra Plus 128GB SSD Skärm: Philips 27" LED Gioco med Ambilight VR: HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Jo, det är såklart möjligt. Jag vet inte riktigt vad den förväntade livslängden är på själva pumpen - men du har ju 5 års garanti isf

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,5 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2005

Säker på att det inte är damm o skit i radiatorn?

Så här såg min radiator ut efter 1år, som insug utan fläktfilter

Städar 2-4Gånger /månad

Mobo:ASUS ROG RAMPAGE IV X79 CPU:Intel Core i7 3930k@4.6Ghz Ram: Corsair 16GB 1600MHz GPU: Nvidia Evga 980Ti Chassi: Corsair 900D Kylning: Custom loop 1x240mm 2x480mm, PSU:Corsair AX1200i SSD: Samsung 850 EVO 1TB Samsung 840 EVO 500GBMonitor:Asus 27"Rog PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Xyborg:

Njae, visst: vätskan i AIO vattensystemen avdunstar med tiden, men bara två år? Kan det helt enkelt vara så att du har varmare i rummet där datorn står på sistone? 5 grader varmare ambient temperatur = 5 grader varmare CPU vid load... t ex?

Nu är jag inte helt hundra på detta, men att "vattnet" i AIO skulle dunsta tror jag är felaktigt. Det är knappast vanligt vatten som används, utan destilerat och behandlat med diverse kemikalier och annan "skit".

Men OM du mot all förmodan skulle ha rätt om att vätskan dunstar så tvivlar jag starkt på att det skulle börja efter 2 år...

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW GAMING
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av tjobbo:

Säker på att det inte är damm o skit i radiatorn?

Så här såg min radiator ut efter 1år, som insug utan fläktfilter

http://minfil.org/D6ccg1babe/20140408_100020.jpg

Städar 2-4Gånger /månad

öh... Funderat på rengöring? Själv plockar jag ut mina komponenter tre gånger om året och blåser rent med kompressor. Detkanske du också skulle börja med

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW GAMING
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av YamahaDGX630:

öh... Funderat på rengöring? Själv plockar jag ut mina komponenter tre gånger om året och blåser rent med kompressor. Detkanske du också skulle börja med

Det var precis det jag gjorde, rengjorde. Men nu kör jag radiatorn som utsug istället!

Mobo:ASUS ROG RAMPAGE IV X79 CPU:Intel Core i7 3930k@4.6Ghz Ram: Corsair 16GB 1600MHz GPU: Nvidia Evga 980Ti Chassi: Corsair 900D Kylning: Custom loop 1x240mm 2x480mm, PSU:Corsair AX1200i SSD: Samsung 850 EVO 1TB Samsung 840 EVO 500GBMonitor:Asus 27"Rog PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Damm är ju det mest troliga.
Avdunstning från ett slutet system tvivlar jag på.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2014

NY KYL PASTA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av tjobbo:

Det var precis det jag gjorde, rengjorde. Men nu kör jag radiatorn som utsug istället!

Låter bra det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Sandby
Registrerad
Okt 2004

Kör också radiatorn som utsug, så det sitter 3 olika dammfilter på lika många insugsfläktar som jag brukar städa, men kan ta en extra koll.

Tack för tipsen hittills!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu är jag inte helt hundra på detta, men att "vattnet" i AIO skulle dunsta tror jag är felaktigt. Det är knappast vanligt vatten som används, utan destilerat och behandlat med diverse kemikalier och annan "skit".

Men OM du mot all förmodan skulle ha rätt om att vätskan dunstar så tvivlar jag starkt på att det skulle börja efter 2 år...

Precis som du säger så tvivlar jag starkt på att avdunstningen skulle varit särskilt signifikant efter bara två år. Därmed lutar även jag åt att det antingen är damm eller trasig pump som är boven.

Att vätskan avdunstar och läcker ut är däremot också sant. Ett system blir aldrig 100% tätt. Små-små mängder tar sig ut. Det är därför Corsair skryter om sina "low evaporation" slangar. Och därför en knarkhund fortfarande kan känna av droger förslutna i "lufttäta" plastbehållare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Xyborg:

Precis som du säger så tvivlar jag starkt på att avdunstningen skulle varit särskilt signifikant efter bara två år. Därmed lutar även jag åt att det antingen är damm eller trasig pump som är boven.

Att vätskan avdunstar och läcker ut är däremot också sant. Ett system blir aldrig 100% tätt. Små-små mängder tar sig ut. Det är därför Corsair skryter om sina "low evaporation" slangar. Och därför en knarkhund fortfarande kan känna av droger förslutna i "lufttäta" plastbehållare.

Summa summarum, TS kylare lider av avtändning och behöver inhandla nytt fix!

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - ASUS VG248QE - Samsung SyncMaster P2450H - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - QPAD QH-90 - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Min ena dator har en H70 som är 3 år gammal och efter att jag bytte ut kylpasta och rengjorde den ordentligt så kyler den som om den vore sprillans ny.
Byt kylpasta rengör radiatorn ordentligt + fläktarna