Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Sep 2009

CPU spikar för minsta lilla

Hej!

Har en gammal dator som jag använder som medieserver, den har funkat prima i många år men börjar nu visa ålderstecken.
Senaste månaderna har datorn vart ruskigt seg, bara en sak som att allt laggar när man scrolla ner på aftonbladet.se eller andra lite mer bildintensiva sajter. Kikar jag i taskmanagern på CPU användning så går den upp på ~50-60% när jag förstorar ett fönder igenom att dra i dess kant. Det känns lite som att CPU:n börjar tröttna. Kolla 1080p klipp på youtube är bara att glömma!

Finns det något sätt att felsöka detta annat än att prova med annan CPU?

Specs på datorn:
Intel Core 2 Duo 6400 @ 2.13GHz
4GB RAM DDR2 (4x1GB)
Gigabyte 965P-DS3 moderkort
Nvidia GeForce GTX 560 grafikkort
2st 500gb 7200rpm RAID0
Windows 8.1 64bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

cpu´n är kanske inte vassaste men en sån har ganska bra oc potensial vet själv när jag körde en e4300 för film så var inte 1080 nå spännande men skruvade man up den till 3000mhz så gick det fint 4gb ram duger bra ..det där med att scrolla får mig att mistänka drivrutiner till grafikkortet då blir det så där som du beskriver ...kan vara annat med som dags att formatera om den ...vissen disk eller nått

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Sep 2009

Ja de här med omformatering löste sig nu när raiden ballade ur efter systemtest med SiSoft Sandra. Får se hur datorn levererar när jag installerat om allt. Tack för tipsen!