PS4 spel på skiva eller PSN? vet inte vad som är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Köper i princip allt på PSN av två skäl, slipper hålla redan på skivan samt när man stoppat i SSHD/SSD i PS3/PS4 så vill man att allt ligger på disken, att det går att installera allt på disken från skiva är (eller i alla fall har varit) undantag. Samma sak på PC faktiskt, köper allt på Steam men där beror det en hel del på att jag inte har en DVD/BluRay spelare till min dator...

Samma här, vet att PS3 led av pop-ins från PSN med vanlig HDD, dock ej med SSD/SSHD.
1TB går loss på inte allt för blodig peng och är väldigt bekvämt att slippa resa på sig för att byta skiva då det byts spel stup i kvarten.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem

Kör fysiska exemplar då PSN är ren skit när det kommer till nedladdning. 100mbit men endå tankar jag i knappa megabyten per sekund.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

@sQuille: Det är dock bra mycket skönare att ha spelen på PSN, visst det går långsamt att ladda ner spel men jag laddar ner på natten så det är inga större problem egentligen. Orkar inte hålla på med skiva asså. Samt att man slipper åka till en butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TWD Fanatic:

@sQuille: Det är dock bra mycket skönare att ha spelen på PSN, visst det går långsamt att ladda ner spel men jag laddar ner på natten så det är inga större problem egentligen. Orkar inte hålla på med skiva asså. Samt att man slipper åka till en butik.

Det håller jag fullt med om, men när PSN fungerar så dåligt som det gör så kommer jag köpa spelen på skiva.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Anser att det är mer värt att köpa spelen på skiva (bortsett från om det är någonting som är exklusivt eller mångfaldigt billigare på PSN) alla dagar i veckan.

Alltid bättre vid t.ex om det skulle uppstå problem med spelet - jag tror inte man kan få pengarna i så fall tillbaka via köp gjorda på PSN. Eller har jag fel på den biten?

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem

Nu 1 år senare efter senaste svar så väcker jag liv i denna tråd igen.

Det är så att jag har haft PS4 sedan den kom ut 2014, men jag har aldrig köpt något via deras egna Store utan endast på skivor. Men så för 3veckor sedan så tog åskan min konsol och nu sitter jag med en helt ny. Hur hade det fungerat om jag hade köpt spel på den tidigare konsolen?
Är det som med Steam/Origin m.m? Att allt är bundet på just det kontot som köpet är gjort?
Och om det är så, hur fungerar det om man har 2 konton aktiverade på enheten? Sambon har nämligen ett eget konto. Har hon tillgång till spelet också? Och hur hade varit som i mitt fall nu, att jag behövde byta konsol? Har hon fortfarande tillgång till spelet då?

Många frågor i en fråga hehe;) Men jag blir inte klok på detta. Speciellt inte när sambons brorsa sa att det var tur att vi inte hade några spel på den gamla konsolen. Vilket jag tolkar det som att spelen är uppe och vilar i himlen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezin:

Nu 1 år senare efter senaste svar så väcker jag liv i denna tråd igen.

Det är så att jag har haft PS4 sedan den kom ut 2014, men jag har aldrig köpt något via deras egna Store utan endast på skivor. Men så för 3veckor sedan så tog åskan min konsol och nu sitter jag med en helt ny. Hur hade det fungerat om jag hade köpt spel på den tidigare konsolen?
Är det som med Steam/Origin m.m? Att allt är bundet på just det kontot som köpet är gjort?
Och om det är så, hur fungerar det om man har 2 konton aktiverade på enheten? Sambon har nämligen ett eget konto. Har hon tillgång till spelet också? Och hur hade varit som i mitt fall nu, att jag behövde byta konsol? Har hon fortfarande tillgång till spelet då?

Många frågor i en fråga hehe;) Men jag blir inte klok på detta. Speciellt inte när sambons brorsa sa att det var tur att vi inte hade några spel på den gamla konsolen. Vilket jag tolkar det som att spelen är uppe och vilar i himlen..

Spelen är låsta till konto så du kan installera på nya maskinen utan problem.

Alla konton på en primär maskin kan spela spelen oberoende vem som laddat ner så länge kontot ligger kvar på enheten.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Spelen är låsta till konto så du kan installera på nya maskinen utan problem.

Alla konton på en primär maskin kan spela spelen oberoende vem som laddat ner så länge kontot ligger kvar på enheten.

Det var som jag tänkte då, då låter jag bankkortet få brinna lite nu ikväll
Hyfsade reor på rätt så stora titlar nu.

Permalänk
Medlem

Jag köper digitalt först, om inte priset är bättre i butik. Har tröttnat på att byta skiva.
Visst gött att det går sälja/byta med folk, men problemet är att jag känner knappt någon som har ps4. Så den möjligheten inte så bra för mig.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sålt ett spel, givit bort en del men för det mesta så blir de liggande.
Är mycket glad över att köpa via psn och har även plus konto så det finns alltid nya saker att titta på.
Har dessutom en PS3, PS4, PSP och en Vita så pluskontot är billigt. Visst, långt ifrån allt är något att ha men samtidigt har jag fått spela många bra spel jag aldrig hade fått för mig att skaffa.

Även om jag nu mer sitter på tråkig lina så är det bara starta ledladdning och gå och lägga sig. Sedan startar det snabbt. Det finns spel jag funderar på att köpa online bara för att slippa laddtider från skiva. T.ex. Portal på PS3 är nästan outhärdligt på skiva. Banan kan gå snabbare att springa genom än den tid det tar att ladda in nästa. (Korta banor när man redan vet vad domskäl göras.)

Har inget behov att samla plast, flyttade för drygt ett år sedan och jobbet med att flytta plast var påtaglig. (CD, DVD, BR och alla spel. Som tur var så hade jag redan tidigare slängt alla VHS banden)