Guardian of the Galaxy, 3D eller 2D?

Permalänk

Den är helt ok i 3D, inte massa skit som flyger mot en. Rymden är bra jävla häftig i 3D...

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

Gillar både 3D och HFR, trodde verkligen inte att jag var i sån minoritet.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

För att andelen folk som hellre ser film utan undertexter troligen är väldigt liten, precis som andelen PC-entusiaster eller alla andra entusiaster.

Och det vet du för att du gjort en statistisk undersökning där du frågat 1000 slumpvalt utvalda personer? Återigen så pratar jag om 3D-film.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Motherofgod:

Och det vet du för att du gjort en statistisk undersökning där du frågat 1000 slumpvalt utvalda personer? Återigen så pratar jag om 3D-film.

Nej, logiskt tänkande, mer behövs inte för att förstå det

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

2D... Alltid 2D om möjligt.

Helt sjukt att vissa av filmerna endast visas i 3D nu för tiden, det kan förstöra en hel film.

Japp, 3D kan vara kul att se dom första gångerna, men ärligt talat är 3D överskattat och inget som jag skulle vilja se någon mer gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, logiskt tänkande, mer behövs inte för att förstå det

Och mitt logiska tänkande säger att skillnaden i biljettförsäljningen kommer att ta ut varandra. Finns ingen som helst anledning till att det inte skulle bli så.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Motherofgod:

Och mitt logiska tänkande säger att skillnaden i biljettförsäljningen kommer att ta ut varandra. Finns ingen som helst anledning till att det inte skulle bli så.

Okej, du får gärna fortsätta tro på det, men verkligheten ser helt enkelt annorlunda ut.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej, du får gärna fortsätta tro på det, men verkligheten ser helt enkelt annorlunda ut.

Jaa, säger du för att.. Du äger en biograf? Någon undersökning hade du ju tydligen inte gjort, några argument kommer du inte med heller. Så du kanske ska ge upp och inse att vi båda har lika mycket rätt/fel och ingen utav oss kan komma med något konkret argument mer än att "ah, men min verklighet ser ut såhär".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Japp, 3D kan vara kul att se dom första gångerna, men ärligt talat är 3D överskattat och inget som jag skulle vilja se någon mer gång.

Äh nu ska du inte vara sånn
Tycker 3D var hyffsat bra på nya Sin City, tillförde endel.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Motherofgod:

Jaa, säger du för att.. Du äger en biograf? Någon undersökning hade du ju tydligen inte gjort, några argument kommer du inte med heller. Så du kanske ska ge upp och inse att vi båda har lika mycket rätt/fel och ingen utav oss kan komma med något konkret argument mer än att "ah, men min verklighet ser ut såhär".

Jag gav dig ett väldigt logiskt argument men det valde du att ignorera. Sen ser verkligheten ut som den gör, du skriver ju själv att biograferna inte kör 3D utan undertext, så bevisligen säger även SF att det inte skulle löna sig.

I det här fallet är det snarare du som behöver komma med undersökningarna och faktagrundade teser.

Innocent until proven guilty, helt enkelt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Gillar både 3D och HFR, trodde verkligen inte att jag var i sån minoritet.

Har tyvärr aldrig sett en HFR film, men ser fram emot det.
Jag har letat lite på nätet och allt jag har hittat som är på gång är Animal Farm, The Hobbit 3, Avatar 2.
Hoppades på åtminstonde någon 2D HFR film, men verkar dåligt på den fronten, har bara hört talas om 1 indisk film.

Antar att HFR kommer bli vanligare så snart 4K projektorer blir vanligare, då dom kan spela upp HFR.
Inte omöjligt att det även går att uppgradera mediablocket i en 2K projektor för HFR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag gav dig ett väldigt logiskt argument men det valde du att ignorera. Sen ser verkligheten ut som den gör, du skriver ju själv att biograferna inte kör 3D utan undertext, så bevisligen säger även SF att det inte skulle löna sig.

I det här fallet är det snarare du som behöver komma med undersökningarna och faktagrundade teser.

Innocent until proven guilty, helt enkelt.

Ett logiskt argument som inte håller eftersom hela debatten handlar om NÅGRA visningar i 3D, inte alla.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Motherofgod:

Ett logiskt argument som inte håller eftersom hela debatten handlar om NÅGRA visningar i 3D, inte alla.

Vad spelar det för roll om det är några eller alla visningar..?

Förlorar man pengar på en visning har man totalt sett förlorat pengar... Den matten är ju inte svår att förstå direkt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har sett 3D en gång på bio. Aldrig mer efter det. 2D är bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad spelar det för roll om det är några eller alla visningar..?

Förlorar man pengar på en visning har man totalt sett förlorat pengar... Den matten är ju inte svår att förstå direkt.

Om det betyder att fler besöker en annan visning så blir summan noll. Den matten är precis lika enkel.

Och jag menar i storstäderna, förresten. Inte någon obskyr liten småstad med tre visningar i veckan. Då går man absolut back. Det framgick inte tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Om det betyder att fler besöker en annan visning så blir summan noll. Den matten är precis lika enkel.

Och jag menar i storstäderna, förresten. Inte någon obskyr liten småstad med tre visningar i veckan. Då går man absolut back. Det framgick inte tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag AVSKYR undetexter, även om det är mycket bättre än dubbning. Däremot tror inte jag heller att det skulle vara en poäng i att ordna separata visningar för oss. Många av mina kompisar vill ha undertexter - alla flickvänner jag har haft har också velat ha det. Och jag ska ju se filmen med dom. Dessutom - du och jag går ju ändå på de textade visningarna så de vinner inget på att visa filmer utan undertexter bara för oss.

Nån gång i framtiden kanske 3D-glasögonen även kan visa undertexter med valt språk. Kan ju hoppas.

Undrar ang de där snäppet dyrare 3D-glasögonen från tidigare i tråden. Är det enbart en bekvämlighetsgrej? Själva glasen måste väl vara samma och ge samma bild?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Motherofgod:

Om det betyder att fler besöker en annan visning så blir summan noll. Den matten är precis lika enkel.

Och jag menar i storstäderna, förresten. Inte någon obskyr liten småstad med tre visningar i veckan. Då går man absolut back. Det framgick inte tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, om du tror att det finns lika många entusiaster som det finns "vanligt" folk så orkar jag inte försöka övertyga dig om motsatsen... Vi kan väl dra till med att alla sitter med monsterdatorer och alla kör runt i sportbilar också, för det vet vi ju att alla gör.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej, om du tror att det finns lika många entusiaster som det finns "vanligt" folk så orkar jag inte försöka övertyga dig om motsatsen... Vi kan väl dra till med att alla sitter med monsterdatorer och alla kör runt i sportbilar också, för det vet vi ju att alla gör.

Man behöver inte vara entusiast bara för att man ogillar undertexter på biografer, och vad har det med saken att göra? Enligt dig, med din retorik så finns det ingen i hela världen som är entusiast, vilket jag kan upplysa dig är totalt fel. När har jag någonsin visat något minsta tecken på att tro det? Jag talar om att det hade varit nice om någon procent utav 3D visningarna på bio i storstäderna hade varit utan undertext och plötsligt så är det helt omöjligt eftersom ingen i hela Sverige då kommer gå på bio och de kommer gå i konkurs. Vad är det med dig?

Permalänk
Medlem

Text på 3D-film suger, men det kan lika gärna bero på att 3D-film suger...

Jag är dock rätt säker på att majoriteten av befolkningen föredrar sina filmer textade. Om jag tittar på min omedelbara bekantskapskrets så väger det nog över en aning till att inte ha text eller i värsta fall köra med engelsk text. Men om man expanderar den kretsen till vänners vänner, som kanske inte är lika tekniska - nu menar jag inte att alla mina närmsta vänner är datornördar, utan vi jobbar allihopa inom yrken där engelska förekommer dagligen - så väger det över till att folk vill ha text och gärna svensk text.

Sen finns det ett par grupper till som man kastar ut från bion om man väljer att skippa text: Hörselskadade, alla som helt enkelt inte är bra på engelska (bara för att vi alla lär oss det i skolan så innebär det inte att alla är bra på det) och sen finns det rätt got om äldre som inte är så bra på engelska.

Så bara för att just DU är kung på engelska så innebär inte det att alla är det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Motherofgod:

Man behöver inte vara entusiast bara för att man ogillar undertexter på biografer, och vad har det med saken att göra? Enligt dig, med din retorik så finns det ingen i hela världen som är entusiast, vilket jag kan upplysa dig är totalt fel. När har jag någonsin visat något minsta tecken på att tro det? Jag talar om att det hade varit nice om någon procent utav 3D visningarna på bio i storstäderna hade varit utan undertext och plötsligt så är det helt omöjligt eftersom ingen i hela Sverige då kommer gå på bio och de kommer gå i konkurs. Vad är det med dig?

Nej, där har du fel igen, på vilket sätt skulle min retorik säga det?

Du läser inte vad man skriver och sen skriver du samma sak om och om igen... Vi är flera här som påstår att du har fel, de som äger biograferna påstår att du har fel,menh du har fortfarande inte kommit med något argument om varför du har rätt, så jag ger upp på denna diskussionen nu.

Skrivet av keyser:

Text på 3D-film suger, men det kan lika gärna bero på att 3D-film suger...

Jag är dock rätt säker på att majoriteten av befolkningen föredrar sina filmer textade. Om jag tittar på min omedelbara bekantskapskrets så väger det nog över en aning till att inte ha text eller i värsta fall köra med engelsk text. Men om man expanderar den kretsen till vänners vänner, som kanske inte är lika tekniska - nu menar jag inte att alla mina närmsta vänner är datornördar, utan vi jobbar allihopa inom yrken där engelska förekommer dagligen - så väger det över till att folk vill ha text och gärna svensk text.

Sen finns det ett par grupper till som man kastar ut från bion om man väljer att skippa text: Hörselskadade, alla som helt enkelt inte är bra på engelska (bara för att vi alla lär oss det i skolan så innebär det inte att alla är bra på det) och sen finns det rätt got om äldre som inte är så bra på engelska.

Så bara för att just DU är kung på engelska så innebär inte det att alla är det.

Det är ingen idé, han vill inte lyssna på logiska resonemang.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, där har du fel igen, på vilket sätt skulle min retorik säga det?

Du läser inte vad man skriver och sen skriver du samma sak om och om igen... Vi är flera här som påstår att du har fel, de som äger biograferna påstår att du har fel,menh du har fortfarande inte kommit med något argument om varför du har rätt, så jag ger upp på denna diskussionen nu.

Det är ingen idé, han vill inte lyssna på logiska resonemang.

Keyseer var den enda som kom med något vettigt och logiskt resonemang, för du kom då inte med något annat än helt ogrundade påståenden om att "verkligheten skulle se ut på ett visst sätt". Du påstår så mycket dynga, samt påstår att din uppfattning är den korrekta utan att ha den minsta susning om filmbranschen. Så nej, det är ingen idé att lyssna på dina argument eftersom du inte kan resonera dig fram på ett vettigt sätt.
På det sättet att jag föreslår att någon procent av 3D-visningarna visas utan undertext och du hävdar att det "skulle bli ramaskri i hela Sverige" och att man skulle utesluta i princip alla förutom en spetsgrupp av entusiaster (vilket heller inte stämmer) och att biograferna skulle få minskade intäkter (vilket jag hävdade att det förmodligen tar ut varandra eftersom det handlar om så väldigt få visningar. De som vill se en film på bio, kommer att se en film på bio).

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Text på 3D-film suger, men det kan lika gärna bero på att 3D-film suger...

Jag är dock rätt säker på att majoriteten av befolkningen föredrar sina filmer textade. Om jag tittar på min omedelbara bekantskapskrets så väger det nog över en aning till att inte ha text eller i värsta fall köra med engelsk text. Men om man expanderar den kretsen till vänners vänner, som kanske inte är lika tekniska - nu menar jag inte att alla mina närmsta vänner är datornördar, utan vi jobbar allihopa inom yrken där engelska förekommer dagligen - så väger det över till att folk vill ha text och gärna svensk text.

Sen finns det ett par grupper till som man kastar ut från bion om man väljer att skippa text: Hörselskadade, alla som helt enkelt inte är bra på engelska (bara för att vi alla lär oss det i skolan så innebär det inte att alla är bra på det) och sen finns det rätt got om äldre som inte är så bra på engelska.

Så bara för att just DU är kung på engelska så innebär inte det att alla är det.

Kan vara så att de måste ha text på visningarna för det där med hörselskadade. Det tål att undersökas vidare. Alla i min närmaste bekantskapskrets är bra på engelska och helt vanliga människor. De flesta utav dem ser hellre filmer utan undertext, men det är helt klart så att detta främst gäller yngre människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Kan vara så att de måste ha text på visningarna för det där med hörselskadade. Det tål att undersökas vidare. Alla i min närmaste bekantskapskrets är bra på engelska och helt vanliga människor. De flesta utav dem ser hellre filmer utan undertext, men det är helt klart så att detta främst gäller yngre människor.

Jag ser gärna engelsk film utan text.
Men är ju ytterst sällsynt att det förekommer en engelsk film på bio i Sverige utan text.
Visst finns det tillgång till engelska (otextade) kopior, men oftast så används dom inte.

Antagligen för att man då begränsar antalet biobesökare, är väl lite som engelska men textade barnfilmer.
Det förekommer inte så ofta heller, visst kanske i storstäderna men är ganska sällsynt på en liten biograf.
Enkelska men otextade barnfilmer, exempelvis Draktränaren eller Dumma Mig skulle jag gärna tittat på själv.
Men frågan är hur många fler som skulle komma på den visningen... visst har man 10 salonger och inte vet vad man ska visa på nr10.
Så kan man slänga in en sådan visning men på en liten biograf kommer det nog inte finnas.

Det där med hörselskadade spelar kanske in till viss del, men det är heller inte speciellt många visningar där Svenska filmer är textade.
Men eftersom det förekommer textade kopior av Svenska filmer så det valet finns antagligen i storstäderna.

Samma med 15års gräns på filmer det begränsar också antalet biobesökare, är helt säker på att det funnits filmer
som visats på bio som 11år, där sedan 15års versionen har släppts som uncut/directors cut eller liknande på hemvideo (vhs/dvd/bluray).
Har inga direkt exempel på det men är säker på att det har förekommit.

Permalänk
Medlem

Ja, i småstäder så håller jag helt med er somsagt. Men att man skulle visa en film i 3D utan undertext i storstäderna någon gång då och då kan inte innebära så fruktansvärt stora förluster som dunderklumpen vill få det att verka som. Jag förde en mailkonversation med SF om ärendet i fråga och fick svaret att det inte är SF som sätter undertext i filmen, varav det inte handlar om kostnader för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltid 3D