[SOLVED] Pentium G3258 + Asus H81M-E fungerar inte, trots BIOS-update

Permalänk
Medlem

[SOLVED] Pentium G3258 + Asus H81M-E fungerar inte, trots BIOS-update

Köpte ASUS H81M-E och Intel G3258 med Corsair-minnen. Fick moderkortet levererat med stenålders-BIOS (0701) som inte stödjer G3258, men fick tag på en i5 att låna för att uppdatera till senaste (2001). Återställde inställningarna efteråt inifrån BIOS med F5.

Fungerar dessvärre fortfarande inte med min G3258. Fläktarna går, men får ingen bild och inga pip av PC speaker:n. Testat återställa CMOS både med jumper och genom att ta ut batteriet i flera minuter. Försökt få bild genom D-Sub, DVI, och även från ett annat grafikkort än integrerade. Även använt olika minnen i olika slots.

Hur som helst piper PC speaker:n med i5:an och allt verkar fungera utmärkt, så vad kan vara fel annat än processorn?

Komponenter:
Moderkort: ASUS H81M-E - mATX
Minne: Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML8GX3M2A1600C9) (2x4GB)
CPU: Intel Pentium G3258 Anniversary Edition - 2 trådar / 3,2GHz / 3,5MB / Socket 1150 (Boxed) (53w)
PSU: Tagan 480W

Titeländring
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jooize:

Köpte ASUS H81M-E och Intel G3258 med Corsair-minnen. Fick moderkortet levererat med stenålders-BIOS (0701) som inte stödjer G3258, men fick tag på en i5 att låna för att uppdatera till senaste (2001). Återställde inställningarna efteråt inifrån BIOS med F5.

Fungerar dessvärre fortfarande inte med min G3258. Fläktarna går, men får ingen bild och inga pip av PC speaker:n. Testat återställa CMOS både med jumper och genom att ta ut batteriet i flera minuter. Försökt få bild genom D-Sub, DVI, och även från ett annat grafikkort än integrerade. Även använt olika minnen i olika slots.

Hur som helst piper PC speaker:n med i5:an och allt verkar fungera utmärkt, så vad kan vara fel annat än processorn?

Komponenter:
185929: ASUS H81M-E - mATX / H81 - [DK] 1 st à 489 kr
137727: Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML8GX3M2A1600C9) (2x4GB) - [DK] 1 st à 749 kr
200720: Intel Pentium G3258 Anniversary Edition - 2 trådar / 3,2GHz / 3,5MB / Socket 1150 (Boxed) (53w) - [DK] 1 st à 499 kr
PSU: Tagan 480W

Är du 100% säker på att ditt nätagg inte lagt ner? Taganaggen hade en "nasty habit" att lägga ner bara sådär.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Är du 100% säker på att ditt nätagg inte lagt ner? Taganaggen hade en "nasty habit" att lägga ner bara sådär.

Allt verkar fungera med en i5. Endast varit inne i BIOS hittills, men det har inte varit några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooize:

Allt verkar fungera med en i5. Endast varit inne i BIOS hittills, men det har inte varit några problem.

Följt anvisningen ?
"*1.Before using the new Intel 4th Gen Core processors, we suggest that you first download the BIOS updater for new Intel 4th Gen Core Processors and then update the BIOS using this tool."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Följt anvisningen ?
"*1.Before using the new Intel 4th Gen Core processors, we suggest that you first download the BIOS updater for new Intel 4th Gen Core Processors and then update the BIOS using this tool."

Det är det enda jag är lur på. Läste om något liknade moderkort att man behövde köra ett program för att uppdatera något annat än BIOS också. Är det någon som vet om det där verktyget gör något mer än vad en BIOS-update med ASUS EZ Flash 2 (i BIOS) utför?

Permalänk
Medlem

Verkade vara för gammal ME-firmware. Jag körde “PEExec.exe” från mappen “Tool” i BIOS-arkivet också, men vet inte om det gjorde något som inte ASUS uppdateringsverktyg redan utfört.

Uppdatera ME-firmware:
* Installera Windows. Jag använde Windows 7 Ultimate 64-bit.
* Installera driver i Windows för Intel Management Engine (ME).
* Starta om Windows för att ladda in drivrutinen.
* Uppdatera firmware med Intel ME9 1.5MB FWUpdate v9.0.31.1487 genom att kopiera “ME Firmware <blahblah>/ME.bin” till “Flash Tools/Win64”, sök efter “cmd” i startmenyn och starta det som administratör. Navigera till mappen med “cd ..”, “cd <mapp>”. Skriv “flash.bat” och tryck Enter. Den visar att något händer. Jag fick error 8743 innan jag installerat drivrutinen och startat om datorn.
* Stäng av datorn och låt den vara avslagen i minst en minut. Vet inte varför, men skulle inte chansa efter allt jag gått igenom.
* Starta datorn igen så visar BIOS samt MEInfo förhoppningsvis “ME Version: 9.0.31.1487”.

MEI_Win7-8-8-1_VER95151730.zip (asus.com) — Driver för Intel Management Engine åt Windows. Krävs för att köra uppdateringsverktyget för firmware.
H81M-E-ASUS-2104_and_BIOS-updater.zip (asus.com) — BIOS. Jag installerade egentligen först 2001, men det borde räcka att köra på 2104 direkt.
Intel ME9 1.5MB FWUpdate v9.0.31.1487.rar (mega.co.nz) — Firmware till moderkortet. Packat som RAR, tänk på att Windows inte kan packa upp det själv.
MEInfo for ME9.0.rar (mega.co.nz) — Verktyg för att se nuvarande firmware, driver, och relaterad information.

Intel Management Engine: Components and Tools (win-raid.com) — Bra samling filer och verktyg, men allt är länkat ovan.
Info_CSR-BIOS_D323x-S_R1.18.0.SR1.txt (fujitsu.com) — “With older BIOS or ME-Firmware versions Haswell Refresh processors cannot be used (mainboard will not boot!).”

Hoppas det var allt jag gjorde.