Hur ersätter jag min trasiga hårdvara på bästa sätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2008

Hur ersätter jag min trasiga hårdvara på bästa sätt?

Jag är hyfsat säker på att mitt moderkort är trasigt men det finns en risk att det är processorn också. Jag funderar på hur jag bäst kan fixa detta.

Just nu har jag ett mobo med socket LGA 1155 och CPUn är en Sandy Bridge 2600K.
Jag kan välja att satsa säkert och köpa ett nytt LGA 1150 baserat mobo med en ny cpu till den (Haswell 4790 troligen). Det kostar i så fall ca 4500 sek totalt.
Alternativ två är att jag tar en chansning på att min nuvarande cpu funkar och köper ett äldre LGA 1155 mobo och använder de komponenter jag har nu. Om det funkar betalar jag bara ca 2000 sek men om det inte funkar sitter jag på två 1155 mobos och ingen cpu. Jag får då lägga ut ytterliggare ca 2500 sek för en Ivy Bridge 3770.

Det finns gott om 1150 mobos att välja bland men inte så många 1155 längre. Här är de enda vettiga jag kan hitta:

Asus Maximus V Formula
Asus P8Z77 WS
ASRock Z77 Extreme4
ASRock Z77 Extreme6
ASRock Z77 OC Formula

En enkel jämförelse på prisjakt visar att dessa skulle kunna uppfylla mina krav men jag har inte forskat så mycket än. Mitt gamla mobo som troligen är trasigt är Asus och jag vill inte belöna inkompetens genom att köpa mer av dom. ASRock vet jag inget om. Deras hemsida ser för jävlig ut och de tycks bluffa med garantin. Man har alltid 3 års garanti för fabriksfel men ASRock påstår att deras kort bara har 1 eller 2 års garanti.

Hur skulle ni välja i mitt läge?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du har 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen, däremot är garantier helt frivilliga och de kan ha vilka villkor som helst men den lagstadgade reklamationsrätten gäller istället över garantin om den är sämre än lagen.
I övrigt har jag inga tips om vad du ska välja.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Veberöd
Registrerad
Sep 2005

köp ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2388839 för 489 på inet, prova om din cpu fungerar, sälj sen för ca 300kr så kostar din uppgradering ca 150-200kr + det du väljer att köpa med vetskapen om din processor är trasig eller inte. Alternativet är att hitta en kompis med 1155 och prova

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2008

Butiker kan ibland ha extra bra garantivillkor som täcker stöld och självförvållade skador men att påstår att inte ens fabriksfel täcks av mer än ett års garanti anser jag vara ohederligt. Sen måste man fundera på vad det är för företag som bara har ett års garanti på ett moderkort. Moderkort borde ha minst 5 års garanti, 3 är för lite och ett år är patetiskt. Då kan man vara säker på att produkten är skit.

Att köpa ett billigt mobo för att testa kan vara vettigt men troligen kommer jag inte göra det. Jag tycks stå inför ett val som ekonomer kallar the reflection effect.

One very important result of Kahneman and Tversky work is demonstrating that people's attitudes toward risks concerning gains may be quite different from their attitudes toward risks concerning losses. For example, when given a choice between getting $1000 with certainty or having a 50% chance of getting $2500 they may well choose the certain $1000 in preference to the uncertain chance of getting $2500 even though the mathematical expectation of the uncertain option is $1250. This is a perfectly reasonable attitude that is described as risk-aversion. But Kahneman and Tversky found that the same people when confronted with a certain loss of $1000 versus a 50% chance of no loss or a $2500 loss do often choose the risky alternative. This is called risk-seeking behavior. This is not necessarily irrational but it is important for analysts to recognize the asymmetry of human choices.

Folk ogillar att förlora det man redan har och är villiga att ta stora risker i försök att minimera sin förlust.
Om man vänder om mitt problem och tänker att jag antingen kan få ett fullt fungerande sandy bridge baserat system gratis eller ett haswell system som kanske är trasigt. Det är lika stor risk att haswell systemet är trasigt som att min nuvarande processor är trasig. Vad väljer jag då? The safe bet antagligen.

Ingen vettig butik tycks ha LGA 1155 mobos i lager så om jag väljer det valet blir jag kanske utan dator i några veckor.
Men att satsa säkert känns ändå lite som "den feges utväg".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2008

Trots att ASRock tycks vara ett skitföretag så är det ändå deras Z77 OC Formula jag tittar på mest i brist på andra val.

Att kolla upp om ett mobo är kompatibelt är så extremt tidskrävande och jag missar alltid vissa detaljer. Förra gången jag köpte mobo noterade jag t.ex. inte att mobot bara hade PWM styrning av fläktar och min Noctua bara har DC.

Är det något jag missat i denna listan:

ASRock Z77 OC Formula case size OK? SSI CEB < EATX, borde få platts "expansion cards on CEB appear much the same as on ATX" screws OK, jämförelse av bilder av mobo och chassi matchar. Skruvar i chassi kan tas bort så de ej kortsluter mobo "many of the same motherboard mounting holes as ATX" mobo har färre skrivar än standard CEB, samma som ATX "different processor mounting holes" ser ut att vara samma? case fan connectors OK, case använder bara en molex. Saknas intern ieee1394 för frontpanel psu OK, har optional ATX12V2 connetor men behövs bara vid hög OC cpu OK, med på CPU Support List cpu fan size OK? med på Noctua NH-U12P SE2 support list connector OK, mobo har både 3&4-pin cpu fan connector nära cpu ram NOT ON Memory Support List! CORSAIR XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600 finns med men ej 2 x 4G borde funka ändå? gfx size OK, möjligt att intern usb3 ej kan används connector OK sound Saknar PCI slot. Måste köra med integrerat eller köpa nytt ljudkort. disks OK linux Intel Z77 chipset OK Broadcom BCM57781 Ethernet OK, broadcom tg3 driver CONFIG_TIGON3 Etron EJ188H USB3 troligen, xHCI driver, stöd enligt tillverkarens hemsida Marvell SE9172 SATA OK, achi driver Realtek ALC898 audio OK, CONFIG_SND_HDA_CODEC_REALTEK PLX PEX 8605 PCI Express 4-port Gen2 Switch by PCIe standard?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2008

Efter att ha väntat i två veckor fick jag idag ett mail från webhallen att Z77 OC Formula har utgått och min order annullerats. Det tycks inte finnas några andra vettiga 1155 mobo kvar att köpa så jag blir tvungen att lägga ut för en ny cpu för socket 1150 nu också. I fortsättningen kommer jag inte handla hos webhallen.