Noctua NH-D15 – bjässe till processorkylare

Permalänk

Ojojoj vilken effektiv kylare. Värt varenda krona. Mycket bra köp, speciellt om ni har överklockning i åtanke.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Gammal recession, men hur står sig denna modell gentemot en H100i?

Visa signatur

ASUS TUF B360M-PLUS ~ Intel i5-9600K@4.6Ghz ~ HyperX 2x8GB@2666MHz
1Tb Kingston M.2 NVMe ~ RTX 2070 VENTUS 8G ~ 3xCorsair PRO LED-fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jag har en sån här på min FX-9590. Den gör sitt jobb och håller den hyfsat sval

Tänkte köpa denna, har samma processor som dig, Får man fråga vad du ligger på för temps atm?
Kör själv H100i men tycker inte den levererar tillräckligt för min cpu

Visa signatur

ASUS TUF B360M-PLUS ~ Intel i5-9600K@4.6Ghz ~ HyperX 2x8GB@2666MHz
1Tb Kingston M.2 NVMe ~ RTX 2070 VENTUS 8G ~ 3xCorsair PRO LED-fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaneby:

Tänkte köpa denna, har samma processor som dig, Får man fråga vad du ligger på för temps atm?
Kör själv H100i men tycker inte den levererar tillräckligt för min cpu

CPUn håller sig rätt sval som sagt, men har ändå en del problem med systemet. Har inte haft tid att fixa det än, men gjorde denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1478757-fx-9590-system-... och känns som att vi kommit fram till att det är ett VRM-relaterat problem. Det blev ju inte direkt bättre av designen på kylaren då luften passerar förbi över moderkortet istället för att blåsa neråt som med en blomkylare. Finns ett screenshot där i tråden, där du ser temperaturen när datorn låste sig (så troligen p.g.a. VRM-överhettning snarare än CPU-överhettning). Med andra ord bör inte CPU-temperaturen överstiga de du ser på bilden så mycket, utan för det mesta ligga under.

Å andra sidan, kör du H100 idag och inte har några VRM-problem så lär det inte bli sämre av en D15. Ingen av dom kyler väl VRM alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

CPUn håller sig rätt sval som sagt, men har ändå en del problem med systemet. Har inte haft tid att fixa det än, men gjorde denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1478757-fx-9590-system-... och känns som att vi kommit fram till att det är ett VRM-relaterat problem. Det blev ju inte direkt bättre av designen på kylaren då luften passerar förbi över moderkortet istället för att blåsa neråt som med en blomkylare. Finns ett screenshot där i tråden, där du ser temperaturen när datorn låste sig (så troligen p.g.a. VRM-överhettning snarare än CPU-överhettning). Med andra ord bör inte CPU-temperaturen överstiga de du ser på bilden så mycket, utan för det mesta ligga under.

Å andra sidan, kör du H100 idag och inte har några VRM-problem så lär det inte bli sämre av en D15. Ingen av dom kyler väl VRM alls?

Nej, exakt. Ingen av dom kyler där något alls. Har också problem med frysningar och dyl om jag kör 5ghz, stock fungerar hur bra som helst. Jag ligger runt 50/55~isc vid full belastning, VRM ligger runt där med (och det är väl troligen det som är boven i dramat) precis som du säger, men det är otroligt störande att ha en sån här best och inte kunna utnyttja den till dess fulla kapacitet.

Visa signatur

ASUS TUF B360M-PLUS ~ Intel i5-9600K@4.6Ghz ~ HyperX 2x8GB@2666MHz
1Tb Kingston M.2 NVMe ~ RTX 2070 VENTUS 8G ~ 3xCorsair PRO LED-fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaneby:

Nej, exakt. Ingen av dom kyler där något alls. Har också problem med frysningar och dyl om jag kör 5ghz, stock fungerar hur bra som helst. Jag ligger runt 50/55~isc vid full belastning, VRM ligger runt där med (och det är väl troligen det som är boven i dramat) precis som du säger, men det är otroligt störande att ha en sån här best och inte kunna utnyttja den till dess fulla kapacitet.

Man får komplettera med extra kylning till VRM (som flera påpekade i tråden jag länkade) så det är ju inte något olösbart problem, det är bara lite onödigt krångel. I det flesta fall räcker väl den passiva kylningen VRM får av sina kylflänsar, men 9590 är väl typ den mest strömkonsumerande konsument-CPUn någonsin så det är väl inte så konstigt att det är som det är.

Men att VRM bara skulle ligga runt 55 grader när man får såna problem tror jag inte alls på, snarare det dubbla.

Hade jag varit du hade jag nog kört vidare på din existerande kylare och lagt till några fläktar till VRM bara. D15 är enorm och det blir svårt att få plats med fläktar för VRM när den är monterad.